Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Barn och hund lika värda!

Bara läst TS, med geez, snacka om att inte förstå sig på forskning......

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee
    Selfish Geene skrev 2015-09-15 19:11:13 följande:
    Ett intressant tankeexperiment är hur du tror att du skulle agera om du ser en människa bli attackerad av en isbjörn och har möjlighet att rädda människan, skulle du göra det?

Om du räddar människan överlever hon men björnen får svälta, om du å andra sidan låter bli så får björnen äta men människan dör.

För de flesta är det ingen svår fråga, de räddar människan även om det innebär att björnen dör. Det är inte ens ett moraliskt dilemma.

För dig kanske det är ett lätt val men istället för att rädda människan låter du björnen äta upp henne?

I nästa steg försöker björnen äta upp din hund, hur resonerar du nu?

Vem får leva, hunden eller björnen?
    För mig är det en ännu lättare fråga, eftersom jag VET att isbjörnar (eller hundar, om vi nu tar den diskussionen också) bara kommer knalla vidare och leta reda på någon annan stans att jaga säl (precis som hunden i det där förbannade, brinnande huset kommer springa ut själv bara det finns öppna dörrar). En människa är inte lika väl rustad för att klara sig mot en björn som en björn är att bli berövad en människa som föda.

Det som skrämmer mig (som naturmänniska med lite udda erfarenheter) lite i såna här diskussioner är att folk tror att djur är hjälplösa. Det är de INTE. En hund behöver sällan räddas från brinnande hus, för de klara sig själva, jämfört med grannens två-åring, isbjörnar behöver inte döda människor för att överleva, de går och jagar någon annan stans.
  • Aniiee
    Selfish Geene skrev 2015-09-15 19:32:12 följande:
    I det här tankeexperimentet finns inget annat för björnen att äta :)
    Orsaken till att jag hatar tankeexperiment. Verkligheten existerar inte i dem......
  • Aniiee
    Selfish Geene skrev 2015-09-15 19:39:21 följande:
    De är inte avsedda att spegla verkligheten de används för att tydliggöra ståndpunkter, för att det ska vara möjligt och för att tankeexperimentet/det moraliska dilemmat ska vara användbart måste antalet variabler begränsas
    Jag vet.....
  • Aniiee
    Speakers Corner skrev 2015-09-15 19:46:55 följande:
    Det skulle vara intressant att få ta del av den forskningen, har du någon länk?
    Självklart har Ts inte någon länk till forskning som visar att barn och hundar är lika mycket värda. TS har gravt missuppfattat forskningen (om Ts över huvud taget tagit del av forskningen....)

Jag kan länka till en forskningsartikel från Azabu daigaku's anno 2012, om du vill. Det verkar vara den som tas upp igen.
  • Aniiee
    Speakers Corner skrev 2015-09-15 20:39:34 följande:
    Det är det jag tror också, men jag ville läsa själv vad det är hen har missförstått. 
    Du får gärna länka så ska jag läsa nån dag när jag mår bra och inte har för ont. 
    När energin finns.
    Jag tror att du förstår hur jag menar. 
    Ta hand om dig. 
    Absolut: Här: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3289392/

Förstår absolut vad du menar. Jag ska själv lägga mig med säsong 5 av GoT plus några lättsmälta barnfilmer på bokstaven R - Ronja, Rescuers Down under, Ratattoille, Return to Oz och Robin Hood (disneyversionen). Vaknade alldeles för tidigt idag, har ont överallt och känner mig lagom barnslig. =P

Var rädd om dig Solig
Svar på tråden Barn och hund lika värda!