Selfish Geene skrev 2015-09-15 19:11:13 följande:
Ett intressant tankeexperiment är hur du tror att du skulle agera om du ser en människa bli attackerad av en isbjörn och har möjlighet att rädda människan, skulle du göra det?
Om du räddar människan överlever hon men björnen får svälta, om du å andra sidan låter bli så får björnen äta men människan dör.
För de flesta är det ingen svår fråga, de räddar människan även om det innebär att björnen dör. Det är inte ens ett moraliskt dilemma.
För dig kanske det är ett lätt val men istället för att rädda människan låter du björnen äta upp henne?
I nästa steg försöker björnen äta upp din hund, hur resonerar du nu?
Vem får leva, hunden eller björnen?
För mig är det en ännu lättare fråga, eftersom jag VET att isbjörnar (eller hundar, om vi nu tar den diskussionen också) bara kommer knalla vidare och leta reda på någon annan stans att jaga säl (precis som hunden i det där förbannade, brinnande huset kommer springa ut själv bara det finns öppna dörrar). En människa är inte lika väl rustad för att klara sig mot en björn som en björn är att bli berövad en människa som föda.
Det som skrämmer mig (som naturmänniska med lite udda erfarenheter) lite i såna här diskussioner är att folk tror att djur är hjälplösa. Det är de INTE. En hund behöver sällan räddas från brinnande hus, för de klara sig själva, jämfört med grannens två-åring, isbjörnar behöver inte döda människor för att överleva, de går och jagar någon annan stans.