• KrabbanKrabat

Cellförändringar & gravid

Hej

Galet orolig efter beskedet att jag har andra graden av cellförändringar. Någon mer som råkat ut för detta under sin graviditet? Jag går in i vecka 17 idag & på måndag ska jag in till Danderyd för att kolla upp hur pass allvarliga cellförändringarna är & om man måste göra något åt dem nu eller om det går att vänta tills efter förlossningen. Jag har varit helt förstörd, så orolig för barnet om den tar skada av cellförändringarna, undersökningen, den eventuella behandlingen & all min oro som gnager i mig. Någon som vet & som kan berätta. Vore väldigt tacksam!

Kram på er!

• Svar på tråden Cellförändringar & gravid
  • Elsis00

Hej! Jag förstår att du är jätte orolig! Jag ska försöka svara så gott det går. :) i Juni i år gjorde jag en biopsi eftersom cellprovet visade på cellförändringar. Jag var då gravid i vecka 5. Läkaren sa att det inte skulle framkalla missfall eller påverka fostret. Jag blödde mycket efter denna biopsi och en dag fick jag kramper och det kom klumpar med blod, var då helt säker på missfall. Åkte in till gyn och det visade sig att det bara blödde från biopsin, bebis var inte påverkad. Fick blodstillande och efter det blev det bättre. 15 juli genomgick jag en konisering eftetsom jag har 2 gradens förändringar och blödde även då mycket efteråt men doktorn lovade att dom inte gör något som påverkar bebisen. Nu är jag i vecka 18 och bebis mår bra :). Jag kommer bli kallad runt vecka 30 igen för en ny biopsi och sen får vi se vad den visar, om jag behöver genomgå en till konisering eller om det ser bra ut. Du behöver inte vara orolig (fast jag vet att man är skit orolig!). Men det kanske känns bättre att höra någon som varit med om samma sak. :)

• KrabbanKrabat

Hej

Tack att du tog dig tid att svar! Ja, jag är verkligen så rädd, vill helst bara gråta hela tiden. Vi har kämpat tre år för att bli gravida så händer detta.

Jag gjorde mitt cellprov hos barnmorskan i samband med inskrivningen hos henne eftersom det var dags under hösten för det (har alltid tagit cellprov vid alla kallelser jag gått) Eftersom jag aldrig haft cellförändringar kände jag ingen oro alls när hon sa att det var okej att ta cellprov fram till v 12. Jag var då i typ vecka 7-8 nånting. Det tog flera veckor att få svaret, som visade på 2 gradens cellförändringar & i samband med det fick jag en kallelse till Norrtälje sjukhus. När jag ringde dit för att prata om min oro, viste de inte ens att jag var gravid, vilket ju min barnmorska skrev på papprerna i samband med provet. De sa att de inte tog emot gravida & att jag skulle få en kallelse från Danderyd istället & det tog ytterligare två veckor. Idag går jag in i vecka 17 & på måndag är det dags för en ny undersökning. Som jag fattade det när jag pratade med dem i veckan kommer de ta ett nytt prov från min livmodertapp samt kolla med mikroskop hur stor yta av cellförändringar jag har (det är ytan som säger vilken grad av cellförändringar man har) Jag bet inte om detta är samma typ av prov som man tar hos barnmorskan, förutom att de även tittar med mikroskop, vet du?? De sa även att risken för blödningar är liten, jag brukar normalt aldrig blöda efter cellprov men hon sa att man kan vara känsligare när man är gravid! Saken blir inte bättre av att jag ska åka till Aten på onsdag i fyra dagar med jobbet, känns ruttet om nåt händer medans jag är där. Hur snabbt kom dina blödningar efteråt? Jag undrar även vad biopsi är för nåt? Är det själva provtagningen från livmodertappen eller? Gör det ont?

Hur går själva koniseringen till? Gör det ont? Hur lång tid tog den? Till mig sa de att de kommer avvakta med den ifall det går till efter förlossningen men då kommer ju rädslan att det blir värre. Antar att det inte gick vänta i ditt fall.

Åh så många frågor här men är så orolig & rädd & det känns skönt att få höra från någon som varit med om samma sak!

• Elsis00

Jag svarar på hela ditt inlägg ikväll när sonen somnat och jag sitter vid datorn :)

• Misscaswell

Jag gjorde en konisering för två år sedan, fast då var jag inte gravid. En biopsi är som ett cellprov ungefär, fast de tar en lite större bit vävnad liksom. Det kan svida lite mer. Jag brukar blöda efter cellprov, och i mitt fall var det blodblandade flytningar i ett par dagar efteråt. Kan tänka mig att det kan bli värre när man är gravid eftersom blodkärlen är mer vidgade och man har mer blod i kroppen.

Koniseringen gjordes i mitt fall under lokalbedövning, och jag satt i gynstol. De för upp ett instrument i slidan och liksom sågar bort den delen av livmodertappen där cellförändringarna sitter. Bedövningssprutan sved lite, men själva koniseringen kändes inte alls och det gick fort. Jag var kanske inne i undersökningsrummet en halvtimme eller 40 min allt som allt, inkl tid för att låta bedövningen verka. Efteråt blödde jag en del, och efter någon vecka kom det ut en klump av levrat blod som jag antar var "sårskorpan" typ. Det såg lite läskigt ut och jag hade nog blivit räddare om jag hade varit gravid, men det var alltså inget farligt. Efter en konisering kan livmodertappen också bli känsligare än innan, den kan blöda lättare vid påfrestningar typ samlag eller gynundersökningar.

• miloo89

Förstår din oro! Har själv cellförändringar och är gravid i vecka 33 nu. Fick för några dagar sen reda på att de kommer avvakta med operation till 3 mån efter förlossning. Är inte riktigt insatt i graderna på förändringarna men tror det stod "måttlig dysplasi" på mig. Fick reda på att de hittat förändringar i vecka 7-8 kanske. Hur som så har jag gjort 2 gynundersökningar och en biopsi sen jag blev gravid och bebis mår bra :) läkaren jag träffade senast berättade att det hänt att cellförändringar försvunnit under graviditet så därför kan det vara värt att avvakta, då är det förstås den graden att de kan avvakta. De är kunniga och vet vad dem gör. Att vara gravid samtidigt är absolut inget ovanligt har jag förstått det som men var sjukt orolig över detta i början.

• KrabbanKrabat

Tack snälla Elsis00, vad gulligt av dig <3

Misscaswell: Hur lång tid tog själva ingreppet, dvs när det var "där inne" & "grottade"? Det jag ska göra på måndag är att ta ett nytt cellprov från livmodertappen samt kolla med mikroskop. Blöder man lika mycket då?

Miloo89: jag har oxå måttliga, dvs andra graden så det du skrev kändes skönt att läsa. När du gjorde biopsin, blödde du mycket? Är så orolig eftersom jag åker till Aten på onsdag. Antar att det är en biopsi jag ska göra på måndag, dvs ta en bit av livmodertappen samt kolla med mikroskop, stämmer det? De tar väl lite mer då än när de tar det vanliga cellprovet? Gjorde det ont, hur lång tid tog det? Hur lång tid tog det innan du fick svar? Hur ofta har du fått gå på kontroller? Jag har oxå läst att de kan försvinna av sig själv efter förlossningen. Jag hoppas verkligen att de kan vänta med behandling på mig med, för det känns inget bra att göra det under graviditeten även att de säger att det brukar gå bra. Kollade de samtidigt när du var där att det var ok med barnet. Tror du man kan be dem att kolla det på måndag i samband med provtagningen eller måste man boka speciellt gör det? Skulle lugna lite inför resan.

Tusen tack alla gulliga ni för svaren <3 Kramar till er!

• Misscaswell
    KrabbanKrabat skrev 2015-09-12 16:12:31 följande:

Misscaswell: Hur lång tid tog själva ingreppet, dvs när det var "där inne" & "grottade"? Det jag ska göra på måndag är att ta ett nytt cellprov från livmodertappen samt kolla med mikroskop. Blöder man lika mycket då?

Svårt att säga hur lång tid det tog - det är som sagt två år sedan, och det kändes säkert längre än det var egentligen. Jag har aldrig varit ett fan av gynundersökningar, och jag var rätt rädd innan eftersom jag inte visste vad jag skulle vänta mig. Kanske 10-15 minuter eller så i effektivt arbete? De undersöker lite, ger en spruta, väntar lite, gör själva koniseringen (som låter lite otäckt eftersom de använder någon sorts elektrisk minisåg, men som verkligen inte gjorde ont alls) och så baddar de med diverse grejer för att hindra infektioner och lindra blödningen.

Jag hade lite blodblandade flytningar i ett par dagar efter biopsin, men då var jag som sagt inte gravid. Det där är rätt individuellt tror jag, men du kanske kan vänta dig mer blod med tanke på hur graviditeten påverkar.
  • KrabbanKrabat

Tack Misscaswell! Gjorde sprutan ont? Hade du ont efteråt? Jag hoppas verkligen att jag slipper detta, att jag har den typen som kan läka ut av sig själv....

• miloo89

När jag gjorde biopsin var jag i nån tidig vecka, kanske v9-10, på KS. Då berättade jag att jag var gravid så hon frågade om jag ville göra ett VUL för att se bebisen oxå :) så det fick jag, hon såg ut som en liten mandel då haha. Sen stoppade hon in nån manick som öppnade upp där nere och så tog hon en lite större bit än de tidigare gjort. Det gjorde inte ont, kändes mest obehagligt för att det töjdes. Men det tog kanske 5 min, max 10. Har inte för mig att hon kollade med mikroskop, isåfall var hon snabb :P efteråt satte hon in en tampong och sa att det kunde blöda, extra mycket för att jag var gravid. Så hade trosskydd men vart inte alls mycket blod, tunna som blodblandade flytningar. Men dagen efter (mer än 24h) var jag dum å hade sex så då blödde det en del, min pojkvän fick panik för han trodde det var nåt med bebisen. Men jag duschade å sen var det lugnt igen, vi retade väl upp såret eller nåt. Jag skulle gissa att det är biopsi du ska göra, det är nästa steg liksom.

Efter 3 veckor kanske fick jag brev om att de kommer kalla mig till operation inom några mån för att problemet kvarstod. Å i typ aug fick jag en tid. Jag fick panik för jag tänkte på bebisen. Fick tillslut tag på en sköterska å hon menade att jag bara skulle på undersökning, inte operation. Denna undersökning var jag på i måndags, då tog de ett litet prov igen, precis som det första cellprovet man gör. De kmr meddela resultat om ett par veckor men sen kalla mig i feb igen för en ny undersökning. Antar att de kontrollerar att de inte ökar drastiskt lr nåt, så att de har någorlunda koll. Bedömer de att det går å avvakta så gör det de. Sen kanske det beror på vilken vecka man är i.

De har ju utrustning för att göra ett VUL på rummet så fråga om de kan göra det samtidigt. Brukar ju inte vara så avancerat att göra å går ju rätt snabbt :) på alla sköterskor å läkare som jag pratat med har de inte varit nå konstigt med graviditet så det verkar vara vanligt för dem.

• Misscaswell
    KrabbanKrabat skrev 2015-09-12 17:29:16 följande:

Tack Misscaswell! Gjorde sprutan ont? Hade du ont efteråt? Jag hoppas verkligen att jag slipper detta, att jag har den typen som kan läka ut av sig själv....

Nu vill jag verkligen inte göra oron värre, men jo, sprutan var det värsta av allt tyckte jag. Mest för att den ser skräckinjagande ut - den måste ju liksom vara lång eftersom den ska kunna nå ända upp till livmodertappen - men också för att den gjorde rätt ont. Men den gjorde inte så ont som man tror att den ska göra när man ser den :) Jag var rätt öm i typ ett dygn efteråt, men inte värre än att jag kunde leva som vanligt, liksom. Man har bra läkekött där uppe. 

Kom ihåg att det ÄR ett kort, okomplicerat ingrepp och som miloo89 säger är de kunniga och rutinerade (koniseringar är vad jag förstår väldigt vanligt förekommande) och de kommer ju att göra det som är säkrast och bäst för dig och bebisen. 
Svar på tråden Cellförändringar & gravid