• Elsis00

Cellförändringar & gravid

Hej! Jag förstår att du är jätte orolig! Jag ska försöka svara så gott det går. :) i Juni i år gjorde jag en biopsi eftersom cellprovet visade på cellförändringar. Jag var då gravid i vecka 5. Läkaren sa att det inte skulle framkalla missfall eller påverka fostret. Jag blödde mycket efter denna biopsi och en dag fick jag kramper och det kom klumpar med blod, var då helt säker på missfall. Åkte in till gyn och det visade sig att det bara blödde från biopsin, bebis var inte påverkad. Fick blodstillande och efter det blev det bättre. 15 juli genomgick jag en konisering eftetsom jag har 2 gradens förändringar och blödde även då mycket efteråt men doktorn lovade att dom inte gör något som påverkar bebisen. Nu är jag i vecka 18 och bebis mår bra :). Jag kommer bli kallad runt vecka 30 igen för en ny biopsi och sen får vi se vad den visar, om jag behöver genomgå en till konisering eller om det ser bra ut. Du behöver inte vara orolig (fast jag vet att man är skit orolig!). Men det kanske känns bättre att höra någon som varit med om samma sak. :)

• Elsis00

Jag svarar på hela ditt inlägg ikväll när sonen somnat och jag sitter vid datorn :)

• Elsis00

Så här gick det till för mig: jag blev kallad till gyn inom 4 veckor efter att svaret på cellprovet hade kommit. Väl hos gyn kollade doktorn i mikroskop, baddade med ättika plus tog bort en bit / skrapade bort en bit (biopsin) av det förändrade området. Han stoppade in en tampong och sa att jag skulle ha den itills morgonen efter och sen använda trosskydd. För mig blödde det som sagt rejält till och från under två veckor efter detta. Jag vaknade på natten av att det rann mellan benen och det kom klumpar och jag hade kramper någon gång. Gyn sa att det var pga min graviditet, att jag helt enkelt blev så lättblödande. Provet skickades via akutanalys och efter 4 dagar hade svaret kommit. Blev då bokad för konisering och fick komma 2 veckor senare (precis när jag slutat blöda typ). Koniseringen gjordes under lokalbedövning och tog 20 min. Doktorn använde slynga och det gjorde inte ont alls! Fick åter igen en tampong insatt som skulle sitta över natten och sen använda binda. Jag hade efter detta blodblandade flytningar i några veckor. Blödde mindre efter koniseringen än efter biopsin. Fick även se bebis via vul både innan biopsin och innan koniseringen. Efter koniseringen skickades provet på snabbanalys igen och det skulle bli en till konisering inom någon vecka beroende på vad provet, visade, eller uppföljning runt vecka 30 med ny biopsi och hela köret. För mig blev det uppföljning, jag vet dock inte om förändringarna är borta eller om dom bara avvaktar ändå då det var receptionisten som ringde mig.

• Elsis00

Bedövningen sved och stramade när han sprutade in den, plus att jag fick hjärtklappning (det får man av sånt bedövningsmedel) men så fort bedövningen va lagd kände jag inget och jag var varken öm eller hade ont alls efteråt. Det är nog väldigt individuellt hur man känner :). Jag fick se bebis utan att fråga.

• Elsis00

Man kan jobba direkt efteråt :) men om man har tungt eller stressigt jobb när man är gravid så kan man sjukskriva sig själv några dagar för att inte blöda mera. Man ska undvika bad och sex de första veckorna pga infektionsrisk eftersom det är ett öppet sår.

Svar på tråden Cellförändringar & gravid