• KrabbanKrabat

Cellförändringar & gravid

Hej

Galet orolig efter beskedet att jag har andra graden av cellförändringar. Någon mer som råkat ut för detta under sin graviditet? Jag går in i vecka 17 idag & på måndag ska jag in till Danderyd för att kolla upp hur pass allvarliga cellförändringarna är & om man måste göra något åt dem nu eller om det går att vänta tills efter förlossningen. Jag har varit helt förstörd, så orolig för barnet om den tar skada av cellförändringarna, undersökningen, den eventuella behandlingen & all min oro som gnager i mig. Någon som vet & som kan berätta. Vore väldigt tacksam!

Kram på er!

• Svar på tråden Cellförändringar & gravid
  • KrabbanKrabat
    miloo89 skrev 2015-09-12 17:41:39 följande:

När jag gjorde biopsin var jag i nån tidig vecka, kanske v9-10, på KS. Då berättade jag att jag var gravid så hon frågade om jag ville göra ett VUL för att se bebisen oxå :) så det fick jag, hon såg ut som en liten mandel då haha. Sen stoppade hon in nån manick som öppnade upp där nere och så tog hon en lite större bit än de tidigare gjort. Det gjorde inte ont, kändes mest obehagligt för att det töjdes. Men det tog kanske 5 min, max 10. Har inte för mig att hon kollade med mikroskop, isåfall var hon snabb :P efteråt satte hon in en tampong och sa att det kunde blöda, extra mycket för att jag var gravid. Så hade trosskydd men vart inte alls mycket blod, tunna som blodblandade flytningar. Men dagen efter (mer än 24h) var jag dum å hade sex så då blödde det en del, min pojkvän fick panik för han trodde det var nåt med bebisen. Men jag duschade å sen var det lugnt igen, vi retade väl upp såret eller nåt. Jag skulle gissa att det är biopsi du ska göra, det är nästa steg liksom.

Efter 3 veckor kanske fick jag brev om att de kommer kalla mig till operation inom några mån för att problemet kvarstod. Å i typ aug fick jag en tid. Jag fick panik för jag tänkte på bebisen. Fick tillslut tag på en sköterska å hon menade att jag bara skulle på undersökning, inte operation. Denna undersökning var jag på i måndags, då tog de ett litet prov igen, precis som det första cellprovet man gör. De kmr meddela resultat om ett par veckor men sen kalla mig i feb igen för en ny undersökning. Antar att de kontrollerar att de inte ökar drastiskt lr nåt, så att de har någorlunda koll. Bedömer de att det går å avvakta så gör det de. Sen kanske det beror på vilken vecka man är i.

De har ju utrustning för att göra ett VUL på rummet så fråga om de kan göra det samtidigt. Brukar ju inte vara så avancerat att göra å går ju rätt snabbt :) på alla sköterskor å läkare som jag pratat med har de inte varit nå konstigt med graviditet så det verkar vara vanligt för dem.

Tack snälla för så utförligt svar <3 Vad skönt att de kan göra ett vul, det kommer jag absolut att fråga efter. Är så himla rädd att min oro de senaste veckorna gjort barnet illa. När jag pratade med dem i veckan sa de att själva mikroskopet inte förs in, utan bara är på utsidan när de "öppnat upp" där nere. Så den biten är jag inte orolig för. Mest rädd att själva provet de tar gör ont, brukar uppleva lite smärta men framförallt obehag vid cellprov. Jag har iaf tvingat med sambon, tänker inte göra det här själv. Lika bra att han vänjer sig inför förlossningen....

Tack igen för svaret. Hoppas verkligen att det går fortsatt bra för dig. Vore kul om vi kunde fortsätta tråden framöver för att få veta. Kram till dig!
  • KrabbanKrabat
    Misscaswell skrev 2015-09-12 17:53:30 följande:

Nu vill jag verkligen inte göra oron värre, men jo, sprutan var det värsta av allt tyckte jag. Mest för att den ser skräckinjagande ut - den måste ju liksom vara lång eftersom den ska kunna nå ända upp till livmodertappen - men också för att den gjorde rätt ont. Men den gjorde inte så ont som man tror att den ska göra när man ser den :) Jag var rätt öm i typ ett dygn efteråt, men inte värre än att jag kunde leva som vanligt, liksom. Man har bra läkekött där uppe. 

Kom ihåg att det ÄR ett kort, okomplicerat ingrepp och som miloo89 säger är de kunniga och rutinerade (koniseringar är vad jag förstår väldigt vanligt förekommande) och de kommer ju att göra det som är säkrast och bäst för dig och bebisen. 

Ingen fara, tror inte jag kan bli mer rädd än vad jag redan är. & jag vill hellre veta nu vad som kan vänta i värsta fall än komma dit helt oförberedd. Är det som en svidande känsla när de sticker eller vilken typ av smärta är det? Gör det lika ont hela tiden i ett dygn typ eller gör det mest ont när sprutan tas? Gör inte bedövningen så att det inte gör ont i sticket eller känns det hela tiden även under behandlingen? Kan man jobba direkt efter eller blir man sjukskriven? Hoppas verkligen att du slipper göra om det där igen! Tack för svaret & kram!
  • Elsis00

Så här gick det till för mig: jag blev kallad till gyn inom 4 veckor efter att svaret på cellprovet hade kommit. Väl hos gyn kollade doktorn i mikroskop, baddade med ättika plus tog bort en bit / skrapade bort en bit (biopsin) av det förändrade området. Han stoppade in en tampong och sa att jag skulle ha den itills morgonen efter och sen använda trosskydd. För mig blödde det som sagt rejält till och från under två veckor efter detta. Jag vaknade på natten av att det rann mellan benen och det kom klumpar och jag hade kramper någon gång. Gyn sa att det var pga min graviditet, att jag helt enkelt blev så lättblödande. Provet skickades via akutanalys och efter 4 dagar hade svaret kommit. Blev då bokad för konisering och fick komma 2 veckor senare (precis när jag slutat blöda typ). Koniseringen gjordes under lokalbedövning och tog 20 min. Doktorn använde slynga och det gjorde inte ont alls! Fick åter igen en tampong insatt som skulle sitta över natten och sen använda binda. Jag hade efter detta blodblandade flytningar i några veckor. Blödde mindre efter koniseringen än efter biopsin. Fick även se bebis via vul både innan biopsin och innan koniseringen. Efter koniseringen skickades provet på snabbanalys igen och det skulle bli en till konisering inom någon vecka beroende på vad provet, visade, eller uppföljning runt vecka 30 med ny biopsi och hela köret. För mig blev det uppföljning, jag vet dock inte om förändringarna är borta eller om dom bara avvaktar ändå då det var receptionisten som ringde mig.

• Elsis00

Bedövningen sved och stramade när han sprutade in den, plus att jag fick hjärtklappning (det får man av sånt bedövningsmedel) men så fort bedövningen va lagd kände jag inget och jag var varken öm eller hade ont alls efteråt. Det är nog väldigt individuellt hur man känner :). Jag fick se bebis utan att fråga.

• Elsis00

Man kan jobba direkt efteråt :) men om man har tungt eller stressigt jobb när man är gravid så kan man sjukskriva sig själv några dagar för att inte blöda mera. Man ska undvika bad och sex de första veckorna pga infektionsrisk eftersom det är ett öppet sår.

• KrabbanKrabat
    Elsis00 skrev 2015-09-12 21:19:24 följande:

Så här gick det till för mig: jag blev kallad till gyn inom 4 veckor efter att svaret på cellprovet hade kommit. Väl hos gyn kollade doktorn i mikroskop, baddade med ättika plus tog bort en bit / skrapade bort en bit (biopsin) av det förändrade området. Han stoppade in en tampong och sa att jag skulle ha den itills morgonen efter och sen använda trosskydd. För mig blödde det som sagt rejält till och från under två veckor efter detta. Jag vaknade på natten av att det rann mellan benen och det kom klumpar och jag hade kramper någon gång. Gyn sa att det var pga min graviditet, att jag helt enkelt blev så lättblödande. Provet skickades via akutanalys och efter 4 dagar hade svaret kommit. Blev då bokad för konisering och fick komma 2 veckor senare (precis när jag slutat blöda typ). Koniseringen gjordes under lokalbedövning och tog 20 min. Doktorn använde slynga och det gjorde inte ont alls! Fick åter igen en tampong insatt som skulle sitta över natten och sen använda binda. Jag hade efter detta blodblandade flytningar i några veckor. Blödde mindre efter koniseringen än efter biopsin. Fick även se bebis via vul både innan biopsin och innan koniseringen. Efter koniseringen skickades provet på snabbanalys igen och det skulle bli en till konisering inom någon vecka beroende på vad provet, visade, eller uppföljning runt vecka 30 med ny biopsi och hela köret. För mig blev det uppföljning, jag vet dock inte om förändringarna är borta eller om dom bara avvaktar ändå då det var receptionisten som ringde mig.

Det du först skriver om att du kallad, var det den andra cellprovskontrollen, alltså inte den första man gör hos barnmorskan? Dvs den jag ska på måndag? Biopsi är alltså själva provtagningen och koniseringen är behandlingen? Men när de gjorde biopsin på dig & baddade med ättika, gjorde det ont? Fy, det känns så obehagligt att kunna blöda så mycket efteråt eftersom jag åker på jobbresa till Aten två dar senare. Hade du ont efteråt oxå? Hur många dagar blödde du mycket? Är det typ som mens eller? & hur vet man att det inte är missfall man fått om man blöder så? Jag hoppas verkligen att jag slipper göra koniseringen, det känns som det räcker med det här för mig.
  • Misscaswell
    KrabbanKrabat skrev 2015-09-12 18:32:38 följande:

Ingen fara, tror inte jag kan bli mer rädd än vad jag redan är. & jag vill hellre veta nu vad som kan vänta i värsta fall än komma dit helt oförberedd. Är det som en svidande känsla när de sticker eller vilken typ av smärta är det? Gör det lika ont hela tiden i ett dygn typ eller gör det mest ont när sprutan tas? Gör inte bedövningen så att det inte gör ont i sticket eller känns det hela tiden även under behandlingen? Kan man jobba direkt efter eller blir man sjukskriven? Hoppas verkligen att du slipper göra om det där igen! Tack för svaret & kram!

Det känns som att få en injektion i armen eller var som helst, det sticker och spänner liksom eftersom de sprutar in vätska. Och det blir lite extra obehagligt pga att det är inne i slidan, tyckte jag. Men jo, smärtan går ju över så fort bedövningen börjar verka. Det som gör ont efter ingreppet är nog från koniseringen och inte från sprutan, det blir ju ändå ett litet sår där inne, men smärtan efteråt var inte så jobbig tyckte jag. Inte så att jag behövde ta tabletter eller något. De rekommenderade att jag skulle ta det lugnt precis efteråt för att inte trigga igång blödning (inte lyfta skittunga grejer, typ), men jag behövde inte sjukskrivas. Jag gick faktiskt tillbaka till jobbet efteråt ändå (gjorde ingreppet på förmiddagen) eftersom jag har ett skrivbordsjobb, värre än så var det inte. Sen får man inte bada eller föra upp något i slidan på några veckor efteråt, men det är ju för infektionsrisken. Såret är litet och inget som direkt handikappar.

Jo, jag hoppas det också, och på efterkontrollen var allt normalt. Så det verkar hoppfullt.
  • KrabbanKrabat
    Misscaswell skrev 2015-09-12 22:40:38 följande:

Det känns som att få en injektion i armen eller var som helst, det sticker och spänner liksom eftersom de sprutar in vätska. Och det blir lite extra obehagligt pga att det är inne i slidan, tyckte jag. Men jo, smärtan går ju över så fort bedövningen börjar verka. Det som gör ont efter ingreppet är nog från koniseringen och inte från sprutan, det blir ju ändå ett litet sår där inne, men smärtan efteråt var inte så jobbig tyckte jag. Inte så att jag behövde ta tabletter eller något. De rekommenderade att jag skulle ta det lugnt precis efteråt för att inte trigga igång blödning (inte lyfta skittunga grejer, typ), men jag behövde inte sjukskrivas. Jag gick faktiskt tillbaka till jobbet efteråt ändå (gjorde ingreppet på förmiddagen) eftersom jag har ett skrivbordsjobb, värre än så var det inte. Sen får man inte bada eller föra upp något i slidan på några veckor efteråt, men det är ju för infektionsrisken. Såret är litet och inget som direkt handikappar.

Jo, jag hoppas det också, och på efterkontrollen var allt normalt. Så det verkar hoppfullt.

Känns det typ som ett vanligt sår efteråt? Lite svidande liksom? Jag jobbar på förskola med 1-3 åringar, mycket lyft o väldigt stressigt så det kanske är bra o va hemma nån dag då? Men det borde väl läkaren kunna säga efteråt vad de tycker... Är det samma nu när jag ska ta nytt prov på måndag tror du? Att risken är större gör blödningar om jag jobbar, stressar & lyfter?
  • miloo89

Tror verkligen inte att barnet har tagit skada. Men berätta för dem på mån om din oro så att de går igenom alla detaljer noga och att du får se bebisen. Oro är sjukt energikrävande, I know!

Å tänk på att om du kmr känna smärta när de tar provet så är den så kortvarig, det är snabbt över. Samma gäller obehaget. Se det som att du tuffar till dig inför förlossningen ;)

Bra att du tar sambon med dig!

Ja absolut. Berätta hur det gått för dig när du är klar.

• KrabbanKrabat
    miloo89 skrev 2015-09-12 23:23:29 följande:

Tror verkligen inte att barnet har tagit skada. Men berätta för dem på mån om din oro så att de går igenom alla detaljer noga och att du får se bebisen. Oro är sjukt energikrävande, I know!

Å tänk på att om du kmr känna smärta när de tar provet så är den så kortvarig, det är snabbt över. Samma gäller obehaget. Se det som att du tuffar till dig inför förlossningen ;)

Bra att du tar sambon med dig!

Ja absolut. Berätta hur det gått för dig när du är klar.

Ja, vi kommer att ha en massa frågor Som vi vill ha svar på innan vi går därifrån. Och jag hoppas verkligen vi får se bebisen. Bryr mig inte om att få bilder eller så nu, vill bara se att hjärtat slår som det ska! Sambon hade inte mycket val, jag vägrar att gå själv. & som tur är så är han den typen av kille som alltid ställer upp när det är nåt som känns jobbigt. & så det där med förlossningen, hua, ja, den känns ju jobbig oxå att tänka på. Gillar verkligen inte smärta o är så rädd o orolig för allt så jag hoppas inte det påverkar barnet. Tusen tack & självklart skriver jag sedan o berättar hur det går! <3
  • Misscaswell
    KrabbanKrabat skrev 2015-09-12 23:04:38 följande:

Känns det typ som ett vanligt sår efteråt? Lite svidande liksom? Jag jobbar på förskola med 1-3 åringar, mycket lyft o väldigt stressigt så det kanske är bra o va hemma nån dag då? Men det borde väl läkaren kunna säga efteråt vad de tycker... Är det samma nu när jag ska ta nytt prov på måndag tror du? Att risken är större gör blödningar om jag jobbar, stressar & lyfter?

Ungefär som ett vanligt sår, men jag tyckte det gjorde ont kortare tid. Ja, jag hade nog inte gått till jobbet samma dag i alla fall om jag hade jobbat på förskola, men du har rätt i att läkaren borde kunna hjälpa dig med den bedömningen. Likaså med biopsin - fråga läkaren. Fast det är ju en väldigt liten bit vävnad de tar, så det borde ju inte bli så mycket blod, tänker jag.

Jag hade bara första gradens förändringar, men fick göra konisering ändå för att de satt där i tre år eller något utan att läka ut. Jag gjorde så många och täta cellprov och biopsier under de åren för att fastställa vad som behövdes göras att jag till sist frågade om jag skulle ha någon tapp kvar när de var klara. De sa att det är så extremt små mängder vävnad de tar att det knappt gör någon skillnad. Jag tror inte alls att du behöver bekymra dig för hur biopsin påverkar dig fysiskt. Men fråga så mycket du kan när du är där! Det är det bästa som finns för att minska oro. Vi här har våra egna erfarenheter, men de har erfarenhet från massor av likadana ingrepp.
  • KrabbanKrabat
    Misscaswell skrev 2015-09-13 08:48:52 följande:

Ungefär som ett vanligt sår, men jag tyckte det gjorde ont kortare tid. Ja, jag hade nog inte gått till jobbet samma dag i alla fall om jag hade jobbat på förskola, men du har rätt i att läkaren borde kunna hjälpa dig med den bedömningen. Likaså med biopsin - fråga läkaren. Fast det är ju en väldigt liten bit vävnad de tar, så det borde ju inte bli så mycket blod, tänker jag.

Jag hade bara första gradens förändringar, men fick göra konisering ändå för att de satt där i tre år eller något utan att läka ut. Jag gjorde så många och täta cellprov och biopsier under de åren för att fastställa vad som behövdes göras att jag till sist frågade om jag skulle ha någon tapp kvar när de var klara. De sa att det är så extremt små mängder vävnad de tar att det knappt gör någon skillnad. Jag tror inte alls att du behöver bekymra dig för hur biopsin påverkar dig fysiskt. Men fråga så mycket du kan när du är där! Det är det bästa som finns för att minska oro. Vi här har våra egna erfarenheter, men de har erfarenhet från massor av likadana ingrepp.

Tusen tack för all hjälp! Det känns så skönt att få lite information innan så man vet vad man har framför sig! Stor kram
  • KrabbanKrabat

Hej allihop

Nu har jag äntligen lugnat ner mig efter dagens utredning om mina cellförändringar & tänkte dela med er till er & med förhoppning om tips o råd!

Jag var sjukt orolig o rädd men meD stöd från sambon sim var med hela tiden o duktig personal gick det trots allt bra. Det gjorde riktigt ont och var väldigt obehagligt (känns fortfarande lite som instrumenten är kvar där inne i mig) läkaren kunde snabbt se att jag var väldigt inflammerad o lättblödd på livmodertappen. Hon badade på (jod tror jag) o nån ättika och det var det som gjorde mest ont när hon tryckte o hade sig. Sedan tog hon ett nytt cellprov, vilket inte gjorde ont. Hon trodde det bar måttliga cellförändringar men får vänta två veckor på svar o vad som kommer att göras. I de flesta fall kan man avvakta med behandling till efter förlossningen men i värsta fall måste nåt göras direkt. När jag frågade om barnet tar skada av behandlingen svaras hon lite luddigt att man hör det bästa möjliga gör mamma o barn men undertonen på henne lät lite som att det kan gå fel. Det kändes inget vidare såklart men förstår ju oxå att de inte kan ge några garantier. Jag fick sedan tre stycken cyklo F tabletter för att stoppa blödningen som de sa var rätt stor men konstigt nog har det inte blött nåt än.... När började det blöda på er som fått blödningar? På henne lät det som att det kunde forsa ut blod o därför skulle jag åka hem o vila. Så nu ligger jag här i sängen med huvudvärk o sjuk oro. Oro för barnet, vad provresultaten visar o Kanske behöva gå igenom det här igen. Jag känner absolut ingen oro gör cancer konstigt nog, just nu är det bara barnet o att behöva gå igenom en sådan undersökning till som känns tygnst. Det gjorde så galet ont o det var så obehagligt. Förstår inte hur man ska kunna koncentrera sig på att ens leva ett normalt luv tills jag får veta provresultaten.

• Teddis

Hej.

Hade steg 3, dock inte gravid.

Minns inte att jag fick en spruta?

Det kändes ungefär som någon som dammsög inuti.

Plus liksom hade en kniv (som inte kändes) kniven vispade runt i röret. Obehagligt ljud. Kändes inget.

Blödde ej efter vad jag minns.

• miloo89

Vad skönt att du har det gjort nu! Å du klarade av det. Nu kan du inte göra så mycket mer.

Barnet ligger en bra bit ifrån tappen så det ska inte vara någon fara. Om du känner stark oro för hur bebisen mår så ring bm/gyn å be om ett VUL. Så jobbigt att vara orolig, när man inte måste.

• KrabbanKrabat
    Teddis skrev 2015-09-14 15:08:35 följande:

Hej.

Hade steg 3, dock inte gravid.

Minns inte att jag fick en spruta?

Det kändes ungefär som någon som dammsög inuti.

Plus liksom hade en kniv (som inte kändes) kniven vispade runt i röret. Obehagligt ljud. Kändes inget.

Blödde ej efter vad jag minns.

Hej

Fick helker ingen spruta. Det som gjorde ont var när de vidgade upp mig, kändes som de skulle stoppa in en melon eller nåt sedan gjorde det sjukt ont när de grottade runt med en typ tops som var typ en halvcm i diameter med nån gul sörja på. Då kunde jag inte hålla tårarna borta för det kändes ända in i magen o som de var o pillade på bebisen (även att de sa att det var långt ifrån) jag blödde mycket då, såg det själv oxå på tv-skärmen, men ännu har det inte kommit ut en droppe från mig så nu åkte den stora "blöjan" av!
  • KrabbanKrabat
    miloo89 skrev 2015-09-14 16:35:38 följande:

Vad skönt att du har det gjort nu! Å du klarade av det. Nu kan du inte göra så mycket mer.

Barnet ligger en bra bit ifrån tappen så det ska inte vara någon fara. Om du känner stark oro för hur bebisen mår så ring bm/gyn å be om ett VUL. Så jobbigt att vara orolig, när man inte måste.

Ja, det känns skönt att det är över, men oroa mig för att behöva göra det igen eller ännu värre att cellförändringarna är så svåra att jag måste göra en behandling. Har Läst att de kan bli bättre efter graviditeten så jag hoppas de kan vänta med att göra nåt o att det sedan kan ha läkt ut av sig själv!

Vi fick höra hjärtljuden på bebisen, det kändes jätteskönt. Hade vi velat göra ultraljud så jade vi fått vänta ett par timmar till o efter tre timmar där var vi ganska less & vi kände båda oss trygga med att fått höra att hjärtat slog som det skulle. Jag har RU om några veckor igen så det känns bra, men jobbig väntan på resultaten. Läkaren sa att de skulle prioriteras så hoppas det går fort!
Svar på tråden Cellförändringar & gravid