miloo89 skrev 2015-09-12 17:41:39 följande:
När jag gjorde biopsin var jag i nån tidig vecka, kanske v9-10, på KS. Då berättade jag att jag var gravid så hon frågade om jag ville göra ett VUL för att se bebisen oxå :) så det fick jag, hon såg ut som en liten mandel då haha. Sen stoppade hon in nån manick som öppnade upp där nere och så tog hon en lite större bit än de tidigare gjort. Det gjorde inte ont, kändes mest obehagligt för att det töjdes. Men det tog kanske 5 min, max 10. Har inte för mig att hon kollade med mikroskop, isåfall var hon snabb :P efteråt satte hon in en tampong och sa att det kunde blöda, extra mycket för att jag var gravid. Så hade trosskydd men vart inte alls mycket blod, tunna som blodblandade flytningar. Men dagen efter (mer än 24h) var jag dum å hade sex så då blödde det en del, min pojkvän fick panik för han trodde det var nåt med bebisen. Men jag duschade å sen var det lugnt igen, vi retade väl upp såret eller nåt. Jag skulle gissa att det är biopsi du ska göra, det är nästa steg liksom.
Efter 3 veckor kanske fick jag brev om att de kommer kalla mig till operation inom några mån för att problemet kvarstod. Å i typ aug fick jag en tid. Jag fick panik för jag tänkte på bebisen. Fick tillslut tag på en sköterska å hon menade att jag bara skulle på undersökning, inte operation. Denna undersökning var jag på i måndags, då tog de ett litet prov igen, precis som det första cellprovet man gör. De kmr meddela resultat om ett par veckor men sen kalla mig i feb igen för en ny undersökning. Antar att de kontrollerar att de inte ökar drastiskt lr nåt, så att de har någorlunda koll. Bedömer de att det går å avvakta så gör det de. Sen kanske det beror på vilken vecka man är i.
De har ju utrustning för att göra ett VUL på rummet så fråga om de kan göra det samtidigt. Brukar ju inte vara så avancerat att göra å går ju rätt snabbt :) på alla sköterskor å läkare som jag pratat med har de inte varit nå konstigt med graviditet så det verkar vara vanligt för dem.
Tack snälla för så utförligt svar <3 Vad skönt att de kan göra ett vul, det kommer jag absolut att fråga efter. Är så himla rädd att min oro de senaste veckorna gjort barnet illa. När jag pratade med dem i veckan sa de att själva mikroskopet inte förs in, utan bara är på utsidan när de "öppnat upp" där nere. Så den biten är jag inte orolig för. Mest rädd att själva provet de tar gör ont, brukar uppleva lite smärta men framförallt obehag vid cellprov. Jag har iaf tvingat med sambon, tänker inte göra det här själv. Lika bra att han vänjer sig inför förlossningen....
Tack igen för svaret. Hoppas verkligen att det går fortsatt bra för dig. Vore kul om vi kunde fortsätta tråden framöver för att få veta. Kram till dig!