Inlägg från: Misscaswell |Visa alla inlägg
  • Misscaswell

Cellförändringar & gravid

Jag gjorde en konisering för två år sedan, fast då var jag inte gravid. En biopsi är som ett cellprov ungefär, fast de tar en lite större bit vävnad liksom. Det kan svida lite mer. Jag brukar blöda efter cellprov, och i mitt fall var det blodblandade flytningar i ett par dagar efteråt. Kan tänka mig att det kan bli värre när man är gravid eftersom blodkärlen är mer vidgade och man har mer blod i kroppen.

Koniseringen gjordes i mitt fall under lokalbedövning, och jag satt i gynstol. De för upp ett instrument i slidan och liksom sågar bort den delen av livmodertappen där cellförändringarna sitter. Bedövningssprutan sved lite, men själva koniseringen kändes inte alls och det gick fort. Jag var kanske inne i undersökningsrummet en halvtimme eller 40 min allt som allt, inkl tid för att låta bedövningen verka. Efteråt blödde jag en del, och efter någon vecka kom det ut en klump av levrat blod som jag antar var "sårskorpan" typ. Det såg lite läskigt ut och jag hade nog blivit räddare om jag hade varit gravid, men det var alltså inget farligt. Efter en konisering kan livmodertappen också bli känsligare än innan, den kan blöda lättare vid påfrestningar typ samlag eller gynundersökningar.

• Misscaswell
    KrabbanKrabat skrev 2015-09-12 16:12:31 följande:

Misscaswell: Hur lång tid tog själva ingreppet, dvs när det var "där inne" & "grottade"? Det jag ska göra på måndag är att ta ett nytt cellprov från livmodertappen samt kolla med mikroskop. Blöder man lika mycket då?

Svårt att säga hur lång tid det tog - det är som sagt två år sedan, och det kändes säkert längre än det var egentligen. Jag har aldrig varit ett fan av gynundersökningar, och jag var rätt rädd innan eftersom jag inte visste vad jag skulle vänta mig. Kanske 10-15 minuter eller så i effektivt arbete? De undersöker lite, ger en spruta, väntar lite, gör själva koniseringen (som låter lite otäckt eftersom de använder någon sorts elektrisk minisåg, men som verkligen inte gjorde ont alls) och så baddar de med diverse grejer för att hindra infektioner och lindra blödningen.

Jag hade lite blodblandade flytningar i ett par dagar efter biopsin, men då var jag som sagt inte gravid. Det där är rätt individuellt tror jag, men du kanske kan vänta dig mer blod med tanke på hur graviditeten påverkar.
  • Misscaswell
    KrabbanKrabat skrev 2015-09-12 17:29:16 följande:

Tack Misscaswell! Gjorde sprutan ont? Hade du ont efteråt? Jag hoppas verkligen att jag slipper detta, att jag har den typen som kan läka ut av sig själv....

Nu vill jag verkligen inte göra oron värre, men jo, sprutan var det värsta av allt tyckte jag. Mest för att den ser skräckinjagande ut - den måste ju liksom vara lång eftersom den ska kunna nå ända upp till livmodertappen - men också för att den gjorde rätt ont. Men den gjorde inte så ont som man tror att den ska göra när man ser den :) Jag var rätt öm i typ ett dygn efteråt, men inte värre än att jag kunde leva som vanligt, liksom. Man har bra läkekött där uppe. 

Kom ihåg att det ÄR ett kort, okomplicerat ingrepp och som miloo89 säger är de kunniga och rutinerade (koniseringar är vad jag förstår väldigt vanligt förekommande) och de kommer ju att göra det som är säkrast och bäst för dig och bebisen. 
  • Misscaswell
    KrabbanKrabat skrev 2015-09-12 18:32:38 följande:

Ingen fara, tror inte jag kan bli mer rädd än vad jag redan är. & jag vill hellre veta nu vad som kan vänta i värsta fall än komma dit helt oförberedd. Är det som en svidande känsla när de sticker eller vilken typ av smärta är det? Gör det lika ont hela tiden i ett dygn typ eller gör det mest ont när sprutan tas? Gör inte bedövningen så att det inte gör ont i sticket eller känns det hela tiden även under behandlingen? Kan man jobba direkt efter eller blir man sjukskriven? Hoppas verkligen att du slipper göra om det där igen! Tack för svaret & kram!

Det känns som att få en injektion i armen eller var som helst, det sticker och spänner liksom eftersom de sprutar in vätska. Och det blir lite extra obehagligt pga att det är inne i slidan, tyckte jag. Men jo, smärtan går ju över så fort bedövningen börjar verka. Det som gör ont efter ingreppet är nog från koniseringen och inte från sprutan, det blir ju ändå ett litet sår där inne, men smärtan efteråt var inte så jobbig tyckte jag. Inte så att jag behövde ta tabletter eller något. De rekommenderade att jag skulle ta det lugnt precis efteråt för att inte trigga igång blödning (inte lyfta skittunga grejer, typ), men jag behövde inte sjukskrivas. Jag gick faktiskt tillbaka till jobbet efteråt ändå (gjorde ingreppet på förmiddagen) eftersom jag har ett skrivbordsjobb, värre än så var det inte. Sen får man inte bada eller föra upp något i slidan på några veckor efteråt, men det är ju för infektionsrisken. Såret är litet och inget som direkt handikappar.

Jo, jag hoppas det också, och på efterkontrollen var allt normalt. Så det verkar hoppfullt.
  • Misscaswell
    KrabbanKrabat skrev 2015-09-12 23:04:38 följande:

Känns det typ som ett vanligt sår efteråt? Lite svidande liksom? Jag jobbar på förskola med 1-3 åringar, mycket lyft o väldigt stressigt så det kanske är bra o va hemma nån dag då? Men det borde väl läkaren kunna säga efteråt vad de tycker... Är det samma nu när jag ska ta nytt prov på måndag tror du? Att risken är större gör blödningar om jag jobbar, stressar & lyfter?

Ungefär som ett vanligt sår, men jag tyckte det gjorde ont kortare tid. Ja, jag hade nog inte gått till jobbet samma dag i alla fall om jag hade jobbat på förskola, men du har rätt i att läkaren borde kunna hjälpa dig med den bedömningen. Likaså med biopsin - fråga läkaren. Fast det är ju en väldigt liten bit vävnad de tar, så det borde ju inte bli så mycket blod, tänker jag.

Jag hade bara första gradens förändringar, men fick göra konisering ändå för att de satt där i tre år eller något utan att läka ut. Jag gjorde så många och täta cellprov och biopsier under de åren för att fastställa vad som behövdes göras att jag till sist frågade om jag skulle ha någon tapp kvar när de var klara. De sa att det är så extremt små mängder vävnad de tar att det knappt gör någon skillnad. Jag tror inte alls att du behöver bekymra dig för hur biopsin påverkar dig fysiskt. Men fråga så mycket du kan när du är där! Det är det bästa som finns för att minska oro. Vi här har våra egna erfarenheter, men de har erfarenhet från massor av likadana ingrepp.
Svar på tråden Cellförändringar & gravid