Cellförändringar & gravid
Jag gjorde en konisering för två år sedan, fast då var jag inte gravid. En biopsi är som ett cellprov ungefär, fast de tar en lite större bit vävnad liksom. Det kan svida lite mer. Jag brukar blöda efter cellprov, och i mitt fall var det blodblandade flytningar i ett par dagar efteråt. Kan tänka mig att det kan bli värre när man är gravid eftersom blodkärlen är mer vidgade och man har mer blod i kroppen.
Koniseringen gjordes i mitt fall under lokalbedövning, och jag satt i gynstol. De för upp ett instrument i slidan och liksom sågar bort den delen av livmodertappen där cellförändringarna sitter. Bedövningssprutan sved lite, men själva koniseringen kändes inte alls och det gick fort. Jag var kanske inne i undersökningsrummet en halvtimme eller 40 min allt som allt, inkl tid för att låta bedövningen verka. Efteråt blödde jag en del, och efter någon vecka kom det ut en klump av levrat blod som jag antar var "sårskorpan" typ. Det såg lite läskigt ut och jag hade nog blivit räddare om jag hade varit gravid, men det var alltså inget farligt. Efter en konisering kan livmodertappen också bli känsligare än innan, den kan blöda lättare vid påfrestningar typ samlag eller gynundersökningar.