• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • mcflurry

[quote=76014047][quote-nick]Trassel14 skrev 2015-11-17 14:02:37 följande:[/quote-nick]Gjorde FVP för bara Down Syndrom och tror det är två andra kromosomförändringarna eller ni ska kolla allt? [

Ingrn aning. Det överlåter jag till sjukvården ATG bedöma.

• Trassel14
    mcflurry skrev 2015-11-17 14:05:25 följande:

[quote=76014047][quote-nick]Trassel14 skrev 2015-11-17 14:02:37 följande:[/quote-nick]Gjorde FVP för bara Down Syndrom och tror det är två andra kromosomförändringarna eller ni ska kolla allt? [

Ingrn aning. Det överlåter jag till sjukvården ATG bedöma.

Vi gjorde FVP förra måndagen och då fick vi frågan om det skulle vara snabbtestet eller det grundliga. Men eftersom jag har ett ärftligt kromosomfel som ligger i min släkt så fick vi skrivet på remissen att det skulle vara en grundlig undersökning :) Nu känns dock väntan på svaret segt, får svar om ca 2 - 3 veckor. Vi gjorde KUB också men det kändes lite meningslöst när vi ändå skulle göra fvp men det visste vi ju inte så tidigt att det kunde göras ihop med fvp :P 
  • mcflurry
    Trassel14 skrev 2015-11-17 14:11:56 följande:

Vi gjorde FVP förra måndagen och då fick vi frågan om det skulle vara snabbtestet eller det grundliga. Men eftersom jag har ett ärftligt kromosomfel som ligger i min släkt så fick vi skrivet på remissen att det skulle vara en grundlig undersökning :) Nu känns dock väntan på svaret segt, får svar om ca 2 - 3 veckor. Vi gjorde KUB också men det kändes lite meningslöst när vi ändå skulle göra fvp men det visste vi ju inte så tidigt att det kunde göras ihop med fvp :P 

Hur gick ert kub-test??

Vi valde att avstå från kub just för att slippa oros-momentet.

Tror de gör snabbanalysen på mig. Får svar om ca 1 vecka.
  • almasmamma
    Randig skrev 2015-11-16 09:22:32 följande:

Någon mer som har ett angelsound? Har vart guld att använda när man vart orolig för om det lever eller inte XD he he.

Men man ska dock inte använda den ofta eftersom den avger ljudvågor eller något sådant så jag läste att man inte ska inte använda den om det inte är "nödfall" typ.

För er som inte vet vad angelsound är så är det en manick som man kan lyssna på bebisens hjärta, går att göra från vecka 12 och fram.

jag fick hem en doptone från clearblue idag, funkade kanon och man hörde lilla babyn jättebra:) v 16 idag
  • Trassel14
    mcflurry skrev 2015-11-17 14:17:18 följande:
    Hur gick ert kub-test??

Vi valde att avstå från kub just för att slippa oros-momentet.

Tror de gör snabbanalysen på mig. Får svar om ca 1 vecka.
    Vi fick det lägsta på skalan som fanns, fick reda på det dagen efter KUB då blodprovet inte var färdigt när vi var på sjukhuset. 
    Så fvp är enbart för att se om bebisen har ärvt en balanserad translokation eller inte ärvt det alls eller dessvärre fått en obalanserad translokation. Så jag har mitt stora oros-moment kvar fram tills vi får provsvaren :/ 
  • mcflurry
    Trassel14 skrev 2015-11-17 14:32:01 följande:

Vi fick det lägsta på skalan som fanns, fick reda på det dagen efter KUB då blodprovet inte var färdigt när vi var på sjukhuset. 

Så fvp är enbart för att se om bebisen har ärvt en balanserad translokation eller inte ärvt det alls eller dessvärre fått en obalanserad translokation. Så jag har mitt stora oros-moment kvar fram tills vi får provsvaren :/ 

Håller tummarna för er <3
  • emjh

Imorgon ska vi på första ultraljudet, jag är då i v14+1. 

Precis som vid tidigare grav. blir jag nojig nu när det är dags för UL. Är jag verkligen gravid? Tänk om jag kommer dit och så är det ingen bebis!! Skrattande
    Nästan så jag vill ta ett test bara för att dubbelkolla. 

Fy så knäpp jag känner mig. Skrattande Ser iaf fram emot morgondagen och att få veta om det är en eller två (som vi skojar om) därinne. 

• Trassel14
    emjh skrev 2015-11-17 15:27:16 följande:

Imorgon ska vi på första ultraljudet, jag är då i v14+1. 

Precis som vid tidigare grav. blir jag nojig nu när det är dags för UL. Är jag verkligen gravid? Tänk om jag kommer dit och så är det ingen bebis!! Skrattande
    Nästan så jag vill ta ett test bara för att dubbelkolla. 

Fy så knäpp jag känner mig. Skrattande Ser iaf fram emot morgondagen och att få veta om det är en eller två (som vi skojar om) därinne. 

Så har jag också känt det. Först innan KUB så har jag haft samma tankar och även innan fvp förra veckan så kom den tanken Skrattande
  • nanm
    Chreool skrev 2015-11-05 18:49:01 följande:

Jag måste fråga er, viktökning..
    Har ni blivit "plufsigare" eller har ni fått behålla er vanliga form (förutom magen då för en del som redan fått lite) :)? Jag har rört på mig jätte mycket.. Ätit mycket mindre gotta, dock börjar äta frukost å lunch vilket jag inte gjorde förut. Men iaf, jag har blivit jätte rund!! Fått ryggvalkar vilket jag aldrig haft, större rumpa och helt enkelt blivit lösare. Känns väldigt trist då det helt enkelt redan blivit mycket tyngre att vara jag.. Å då har inte ens magen kommit än..

Jag har också fått ryggvalkar, haha, känns otroligt ovant. 
    Äter ej socker, gluten, mjölkprodukter och tränar fortfarande crossfit 5 gånger i veckan samt har ett löppass på mellan 1-2.5 mil i veckan. 
    Jag har gått upp från 59 kg-68 kg från start av grav och spydde även en hel del där i början. 
    Det är märkligt hur olika alla är, och hur man kan gå upp så mycket som jag gjort TROTS en aktiv livsstil. 
    Ska bli kul ('kul') att se vad jag landar på när det är dags för förlossning :)
  • emjh

Puh! Nu har vi varit på första UL! 

Det var en bebis därinne (tack & lov) och allt verkade bra. Detta var ju enbart för tillväxtstudien så vi tittade inte på organ osv (mer än som allra hastigast och inte i närbild). 

Jag kommer att få gå på ytterligare fem UL, inkl. RUL. 

Det var dock lite konstigt... Jag blev ganska ordentligt framflyttad, till 27 maj. Men det kan inte stämma. Jag vet att sista mens var 15/8 och jag hade ÄL 25/8. Utifrån ÄL hade jag beräknat 16/5. 

27 maj skulle innebära att jag hade ÄL 5/9. Det stämmer inte alls, jag plussade nämligen 3/9 (på ÄL+9). 
    BM tyckte inte heller att det stämde så vi ska kolla lite närmare vid RUL. 

Svar på tråden Majbebisar 2016