Världsmedborgare skrev 2015-10-12 09:56:09 följande:
Nu motsäger du dig själv, de resenärer som kommer hit kan ha varit vart som helst i Världen tidigare, och då blir ju ditt påstående om polio minst lika relevant för dessa.
Och du kan vara helt säker på att det reser betydligt fler till omr med smittsamma sjukdomar, än det kommer hit flyktingar., och ingen av de som reser "normalt" genomgår en läkarkontroll när dom kommer till Sverige.
Nej jag säger inte emot mig själv.
Smittspridningen är större i områden där man bor tätt och har sämre möjligheter till bra hygien.
De som reser "normalt" till områden med högre risk vaccinerar sig. Detta är ngt som av naturliga skäl ofta blir eftersatt i krigsområden.
Jag skrev:
"Nu med tältläger och extremt trånga flyktingmottagningar, där många inte är vaccinerade, så ser jag en risk att det kommer att spridas sjukdomar främst inom flyktinggruppen då."
Detta får du för dig att försöka motbevisa med en länk, där du antagligen inte ens läste vad som stod:
"
För asylsökande flyktingar som bor på anläggningsboende kan risken för smittspridning av infektionssjukdomar vara högre på boendet. Ovaccinerade barn som har nära kontakt kan till exempel smittas av mässling eller hepatit B. Tuberkulos kan spridas mellan nära familjemedlemmar och barn. Att på anläggningsboendet leva tätt ihop och dela hygienutrymmen och kök kan också i vissa fall medföra spridning av mag- och tarminfektioner och skabb eller löss."
Samt:
"
För några av infektionssjukdomarna (tuberkulos, hiv, hepatit B och hepatit C) utgör utlandsfödda personer majoriteten av de fall som anmäls i falldatabasen." Jag har aldrig påstått att risken för den svenska befolkningen skulle vara speciellt hög, däremot just att "inom flyktinggruppen" blir risken högre.
Så jag antar att du läser det du vill läsa, och blundar för resten.