Tom Araya skrev 2015-10-10 22:27:33 följande:
Texterna du kopierar in ger inte helhetsbilden, snarare gör den svårförståelig genom att blanda i den kronologiska ordningen och vilka som stred mot vilka vid olika tidpunkter.
Mujahedin var grupperingar av muslimer från Afghanistan, Pakistan, Saudiarabien m.fl. som slogs mot Sovjetunionen, det har ingenting med USA att göra i grund och botten. Det var ett inbördeskrig mellan kommunister (Afghanska kommunister + Sovjetstyrkor) på ena sidan och konservativa muslimer på andra sidan. De Afghanska kommunisterna hade bett Sovjet om hjälp när de blev avsatta. Mujahedin var inte en homogen religiös rörelse utan mer löst sammansatt av muslimer av olika inriktningar.
När talibanerna tog till vapen efter kriget mot kommunisterna så var det för att bekämpa just Mujahedin, men vissa fd mujahedinkrigare gick över till talibansidan (Usama Bin Laden var en av dem). Det blev ett nytt inbördeskrig med regeringsstyrkor och talibaner på ena sidan och Mujahedin på andra sidan, tills även talibanerna började ta makt, då var de även fienden till regeringsstyrkorna.
Det är sant att USA och Saudiarabien stödde den muslimska sidan i kampen mot kommunisterna, men kampen hade med största sannolikhet ägt rum ändå, för det fanns ju en vilja att bekämpa kommunisterna.
Det finns alltså många parter här som har gjort olika saker vid olika tillfällen och haft olika fienden vid olika ställen. I detta får du inte glömma alla de afghaner som inte önskat varken kommunistiskt eller konservativt muslimskt styre, men fått lida av dem båda.
Jag tycker du ska ställa dig frågan om vad som hade hänt om inte Sovjetunionen hade blandat sig i...
Du beskrivet det jag själv skrivit Tom, så jag undrar vad du egentligen menar med att jag behöver "läsa på"?
Inget av det jag skrivit har varit felaktigt.
Och om du tycker det är "rörigt" är det bara att gå in på Wikipedia länkarna och läsa det i den ordning som du själv vill.
USA och Saudiarabien uttryckte tydligt stöd till att avsätta detta partiet:
sv.m.wikipedia.org/wiki/Afghanska_kommunistpartiet
De som var i uppror var de konservativa muslimer som inte tyckte om moderniseringen som pågick i landet.
Hur hade det sett ut i dag, om dessa hade fått sitta kvar? Förmodligen hade utvecklingen fortsatt åt samma håll som under 50, 60, och 70 talet.