• Lars E

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Världsmedborgare
    Micke skrev 2015-10-13 19:07:10 följande:
    Steg ett är väl att kräva att vi överhuvudtaget har lärare. 

För övrigt är det väl att få upp kunskapsnivån i svenska som måste ses som prioriterat om man sedan ska kunna fungera i ett svenskt samhället. Kan du inte svenska så kommer du ha ytterst svårt att få ett jobb efter utbildningen. Spelar ingen roll hur duktig du är om du enbart pratar mandarin. 

Är väl därför som tex moderaterna och lärarförbundet föreslagit att alla lärare ska få utbildning i svenska som andraspråk. 
    Kräva är nog inte rätt ord, men jag tror jag förstår vad du menar.

Svenska språket är inte alltid det primära, det fungerar lilka bra med engelska inom många områden/yrken.
    Vi får inte låsa fast oss vid ett krav på kunskap i svenska.

Jag lyssnade på ett seminarium där bl.a bemanningsföretag deltog, och dom var inte alls glada över den här fixeringen vid svenska språket.
    Dom menade att det viktigaste var att veta vad varje individ hade för utbildning/kunskap och yrkeserfarenhet, då många företag inte har krav på svenska.., engelska fungerar i deras företag och de såg även anställda med andra språkkunskaper + engelskan.
  • Lars E

Nu ska det byggas en stor flyktingmottagning på två våningar vid Sthlm C på parkeringen. Där ruckas det på alla byggnadsregler utan diskussion men när det gäller studentbostäder finns det varken pengar eller mark. Men dom som kommer känner sig nog som hemma när dom möts av den här damen. 
  • Micke
    Världsmedborgare skrev 2015-10-13 19:27:51 följande:
    Kräva är nog inte rätt ord, men jag tror jag förstår vad du menar.

Svenska språket är inte alltid det primära, det fungerar lilka bra med engelska inom många områden/yrken.
    Vi får inte låsa fast oss vid ett krav på kunskap i svenska.

Jag lyssnade på ett seminarium där bl.a bemanningsföretag deltog, och dom var inte alls glada över den här fixeringen vid svenska språket.
    Dom menade att det viktigaste var att veta vad varje individ hade för utbildning/kunskap och yrkeserfarenhet, då många företag inte har krav på svenska.., engelska fungerar i deras företag och de såg även anställda med andra språkkunskaper + engelskan.
    Men nu är väl inte kunskaperna i engelska heller så där väldans bra bland många flyktingar. 

Och jo jag anser att vi ska låsa fast oss vid krav på svenska. Kan du inte svenska så får du onödigt svårt att integreras i samhället. Väldigt mkt i samhället bygger på att du kan svenska. 
    Visst du kan klara dig hjälpligt med engelska, men jag anser att språk är bland det viktigaste skolan har att lära ut. 

Man kan parallellutbilda under en period i modersmålet för att inte komma allt för långt efter, men målet måste vara att så snabbt som möjligt komma in i ordinarie undervisning. 

För övrigt, om invandrare skulle utbilda oss egna klasser med modersmålet eller möjligen då engelska, tror du inte det skulle bli ett vi och dom samhälle då?
    Genom att umgås med svenskar så får man ju dels lära känna svenskar, och dessutom får man lära sig svenska seder och normer.  

Om jag flyttade utomlands så skulle iaf jag vilja komma in i samhället på "riktigt" och inte vilja känna mig konstant utanför för att jag inte förstod vad som står på skyltar och vad runt omkring pratade om. Eller inte förstå varför folk plötsligt slutar äta när solen är uppe, eller varför det inte funkar att sola topless. eller dricka alkohol på stan, eller varför de blir så irriterade för att jag satt med skorna så att jag visade undersidan eller varför de kikar snett på mig när jag äter med vänsterhanden etc. 
  • Gert
    Lars E skrev 2015-10-13 19:36:37 följande:

Nu ska det byggas en stor flyktingmottagning på två våningar vid Sthlm C på parkeringen. Där ruckas det på alla byggnadsregler utan diskussion men när det gäller studentbostäder finns det varken pengar eller mark. Men dom som kommer känner sig nog som hemma när dom möts av den här damen. 
    Herregud! Vad är det där för något?
    Give ´em Hell!
  • Micke
    Världsmedborgare skrev 2015-10-13 19:53:21 följande:

Apropå språkkunskaper, just nu visas i Rapport hur svenskar får lära sig kinesiska hos Nevs här i Sverige..

Och då kan ändå alla svenskar mer eller mindre flytande engelska. 

För övrigt bekräftade det bara vad jag skrev ovan: 

"- Det är en artighet att lära sig både språk och kultur. Att möta dem halvvägs istället för att tro att de ska anpassa sig till oss, säger Mikael Karlsson, utvecklingsingenjör på Nevs." 

"
    - Vi vill ge kunskap om Kina ur olika perspektiv, bland annat förbereda dem för potentiella kulturchocker och ge dem tips och råd för att klara sig. säger Xiaodi Cai, IR-ansvarig på Nevs och den som håller i kursen."
  • Micke

För övrigt önskar jag en redigeringsfunktion. Min dator är tydligen lite för intelligent ibland och stryker vissa ord och ändrar andra ord till ngt helt annat än vad jag hade tänkt att skriva. 

Jag ber om ursäkt å dennes vägnar. 

• Lars E
    Gert skrev 2015-10-13 20:02:19 följande:
    Herregud! Vad är det där för något?
    Säkert en konvertit dom brukar vara mest extrema.
  • Studentpappa

Det är givetvis fullt nu och ingen med någon som helst verklighetsförankring kan tro att detta ska gå bra. Här inhyser man flyktingar i utdömda lokaler som ämnats rivas för att de inte är beboeliga av hälsoskäl. 

Skånes kommuner går på knäna av trycket och regeringen håller god min och krampaktigt upprepar att det ska bli ordning och reda i migrationen. Hur då när det inte finns boenden? Detta är ingen tillfällig våg orsakad av kriget i Syrien, utan detta är en följd av att gränskontrollerna i Europa har kollapsat och det nu helt plötsligt är möjligt att komma in utan att bli stoppad i första land.

Att man upprepar att invandringen behövs för vår försörjning kan ju fundera över varför utrikesfödda redan idag har en arbetslöshet på 21.6 % medan den inhemska är 4.6 %. 

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Moderno
    Angora skrev 2015-10-13 14:56:13 följande:

Jag studerar på Lärarhögskolan och ställer mig samma fråga!

Dels är svenska ett måste för att kunna undervisa- det säger sig självt. Dels har vi en helt annan kultur än de länder, vilka flyktingarna kommer ifrån.

Vi har en värdegrund och ett demokratiskt uppdrag att följa(däri jämnlikhet- kön, etnicitet, läggning osv) jag undrar hur väl en lärare från någon av "dessa länder" kan anpassa sig till den kultur vi har och inte kränka tex homosexuella elever.. Och som accepterar religionsfriheten vi har etc.

Ämneskunskaper är det minsta problemet som jag ser det. Men man måste förstå och kunna arbeta utifrån det centrala innehållet i kursplanerna. Validering av ämneskunskapernas torde vara "lätt" med prov, övrigt av ovanstående är som sagt "problemet".. Utbildningsvetenskaplig kärna (uvk) ingår i vår lärarutbildning och den behandlar områden som kursplaner, kultur, svenska skolans historia, jämställdhet etc samt hur svenska lärare ska förhålla sig till sina elever i enlighet med detta.

Det är svårt nog att nå fram till alla elever idag- så språket är förmodligen det största hindret.

Tycker dock att om en person/lärare från annat land vill fortsätta sin karriär här så ska denne ges möjligheter till fortbildningskurser- sålänge kraven är densamma som för "oss" vid ansökan om legitimation. (Alltså ingen räkmacka) och så tycker jag även i debatten om att fortsätta ha obehöriga lärare i skolan överlag! Annars finns det ingen anledning att ta 380 000 i lån för utbildning/leg.. För bra på mina ämnen är jag- men inser att det är långt ifrån tillräckligt! Läraryrket är mer än att "bara undervisa".

Blev lite off topic på slutet ;)

Ett tänkvärt inlägg som jag tror ligger sanningen väldigt nära.
    Världsmedborgare skrev 2015-10-13 15:49:41 följande:

Det var inte det jag menade, utan bara ett konstaterade att vi nog inte ska ta behörihet som en garanti, för att det kommer att bli bättre.

Vi kanske istället ska fundera över, varför vi Sverige är världsämst på att ta tillvara den kompetens som kommer med flyktingar och invandring.

T.o.m så usla att bevisat välutbildad kvalificerad arbetskraft lämnar Sverige för jobb dom fått i andra länder, England å Tyskland t.ex, bara för att här saknar dom nån fånig kurs som vi krävs för att få jobba.

Personligen tycker jag det är hög tid att vi ser över, varför just vi i Sverige kräver saker man inte i något annat land behöver, för att få jobba.

Nån form av harmonisering som gäller för hela EU är önskvärt.

Jag undrar om du förespråkar att vi skapar en låglönemarknad, där det inte är så noga med vare sig kompetenser eller språkkunskaper. I kombination med boende i tältläger bör det relativt snabbt kunna ordnas, särskilt om det inte ges några andra alternativ.

Jag är emellertid inte säker på att det leder till ett gott samhälle.

Men det viktigaste är ändå att n å g o t görs för att förbättra situationen. Om det innebär en utpräglad låglönemarknad och uppluckring av arbetsrätten får vi försöka leva med det (konstigt bara att det är det socialdemokratiska arbetarpartiet som kommer att stå för genomförandet). Som du har nämnt har det ju fungerat i bl.a. Tyskland och Storbritannien. Det är i vart fall hög tid att vi förbereder oss för förändringar.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?