Världsmedborgare skrev 2015-10-13 19:27:51 följande:
Kräva är nog inte rätt ord, men jag tror jag förstår vad du menar.
Svenska språket är inte alltid det primära, det fungerar lilka bra med engelska inom många områden/yrken.
Vi får inte låsa fast oss vid ett krav på kunskap i svenska.
Jag lyssnade på ett seminarium där bl.a bemanningsföretag deltog, och dom var inte alls glada över den här fixeringen vid svenska språket.
Dom menade att det viktigaste var att veta vad varje individ hade för utbildning/kunskap och yrkeserfarenhet, då många företag inte har krav på svenska.., engelska fungerar i deras företag och de såg även anställda med andra språkkunskaper + engelskan.
Men nu är väl inte kunskaperna i engelska heller så där väldans bra bland många flyktingar.
Och jo jag anser att vi ska låsa fast oss vid krav på svenska. Kan du inte svenska så får du onödigt svårt att integreras i samhället. Väldigt mkt i samhället bygger på att du kan svenska.
Visst du kan klara dig hjälpligt med engelska, men jag anser att språk är bland det viktigaste skolan har att lära ut.
Man kan parallellutbilda under en period i modersmålet för att inte komma allt för långt efter, men målet måste vara att så snabbt som möjligt komma in i ordinarie undervisning.
För övrigt, om invandrare skulle utbilda oss egna klasser med modersmålet eller möjligen då engelska, tror du inte det skulle bli ett vi och dom samhälle då?
Genom att umgås med svenskar så får man ju dels lära känna svenskar, och dessutom får man lära sig svenska seder och normer.
Om jag flyttade utomlands så skulle iaf jag vilja komma in i samhället på "riktigt" och inte vilja känna mig konstant utanför för att jag inte förstod vad som står på skyltar och vad runt omkring pratade om. Eller inte förstå varför folk plötsligt slutar äta när solen är uppe, eller varför det inte funkar att sola topless. eller dricka alkohol på stan, eller varför de blir så irriterade för att jag satt med skorna så att jag visade undersidan eller varför de kikar snett på mig när jag äter med vänsterhanden etc.