.K Kalle skrev 2017-02-06 15:31:34 följande:
Och det är brist på lärare som kan utbilda dem... och vem ska betala lärarnas löner? Och kan vi tvinga de nyanlända att enbart utbilda sig i bristyrken?
Ja det är brist på lärare, och det vet nog alla vid det här laget, men förslagen hur vi får tag i fler, dom har uteblivit.
Vet inte riktigt vad du menar med "vem ska betala lönerna", dom har höjts och kommer att höjas än mer, det har det avsatts pengar till, om du nu menar den obligatoriska grundskolan och dess lärare och även gymnasiskolan.
Och betalar det gör vi/staten, så länge det inte är en privat utbildning nån betalar med egna pengar, då betalas lönen till lärarna från den, eller av ett företag, sponsring eller kanske en fond, finns säkert fler sätt, kanske statsbidrag, men jag antar inte det är nödvändigt att jag räknar upp mer än så.
Vi kan/ska inte tvinga någon, men väl införa styrmedel som gör att fler väljer att utbilda sig i något av bristyrkena.
Tyvärr så har Alliansen alltid sagt stopp till det, dom tycker att alla ska ha rätt att utbilda sig till vad dom vill.
Och givetvis ska alla helt fritt få välja sin utbildning, men vi/staten ska inte betala utbildningar som leder rakt ut i arbetslöshet.
Då åker vi inte bara på en utbildningskostnad, vi ska även efter fullgången utbildning betala underhåll till de arbetslösa, inte direkt nåt jag tror går att försvara inför skattebetalarna, men så har det sett ut, och gör så fortfarande, även om några av de mest bortkastade utbildningarna har lagts ner på en del ställen.
Vad som ska eller behöver göras vet jag inte, jag har efterfrågat förslag, och även hoppats på att något politiskt parti skulle ha haft idéer, men det är dödstyst.
Det enda som hörs är att det är mer personal och ibland mer pengar som behövs, och personligen är jag mer än less på att höra det.
Jag vill veta vad alla dessa "mer pengar" ska användas till, för varför ska vi skyffla in mer pengar, om det inte finns nåt att använda dom till som ger omgående och märkbara resultat?
Alltså, vad ska dessa "mer pengar" användas till, förslag?
Och hur vi får fram mer personal som oppostionen säger är vad som måste anställas nu, om det inte är som jag tror, att vi måste utbilda dom, förslag?
Tror du det hjälper att byta regering, om de du vill byta till inte kan ge några svar?
Själv är jag säker på att det kommer att ta lika lång tid, oavsett regering, att rätta till problemen med skola, vård och Polis.
Om jag hade haft fel, då är jag rätt säker på att man satsat pengar och köpt sig en lösning.