Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
Majoriteten av alla asylsökande som kommer till Sverige är män. Kvinnor och barn är kvar i krig och elände.
Majoriteten av alla asylsökande som kommer till Sverige är män. Kvinnor och barn är kvar i krig och elände.
Vad gäller flyktingar, så ser vi ut att kunna få annat att tänka på kring den frågan, annat än om vi gör rätt/fel.
Turkiets diktator Erdogan (ja kan man kalla han nåt annat längre) verkar inte helt oväntat vilja ha krig med Irak.
Så bli inte förvånade om vi får ett ännu mer utspritt och eskalerande krig, som mycket väl kan leda till ett riktigt stort krig, om bara några månader.
Vad det kommer att betyda i ökat antal flyktingar är lätt att räkna ut, för det 1:a lär det inte bli möjligt att stanna i de flyktingläger som finns i närområdet, så bara där kommer det att finnas nån miljon som drar iväg.
Vi får hoppas att ovan inte händer, men det ser inte bra ut, inte nu när Erdogan har satt igång en militär uppmarsch och samlar enorma mängder militär personal och material vid gränsen mot Irak.
Att det skulle vara enbart för att skydda Turkiets gränser tror jag inte på, nåt annat måste ligga bakom, rädslan för kurderna förstås, men det är inget nytt, och borde inte leda till den den här uppmarschen.
Kommentarer överflödiga....
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23845311.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/utrikes/article23801254.ab
Eftersom Turkiets Erdogan nu blivit fullständigt galen, så bör vi/EU förbereda oss för ännu en stor flyktingvåg.
Startar han krig mot Irak, så lär han även stänga ner flyktinglägren och skicka flyktingarna till EU som en hämd, för nåt stöd för sina galenskaper han nu håller på med, det kommer han inte att få av någon, inte ens NATO.
Jag hoppas jag har fullständigt fel, men som Erdogan nu agerar, likt en sinnessjuk person helt utan spärrar, så finns, enligt mig, inget som han inte kan ta sig för.
Fel, många kan t.ex inte längre välja EU, vilket du har varit med att sätta stopp för.
Men herregud, det finns massor med länder som kan ta emot flyktingar, undantagen är möjligen de som redan har överfyllda flyktingläger, alltså de i närområden till länder där det pågår större konflikter.
Ja resurser till bl.a det du räknar upp, men enklare är att säga att hjälpa till med resurser till de behov som finns.
Finns massor med resurser vi kan överföra, allt från utbildad mänsklig arbetskraft inom de områden den saknas i, till hårdvara i alla former, maskiner, byggmaterial o.s.v, och givetvis livsmedel och pengar, ja allt som saknas och som det finns ett behov för.
Tyvärr saknas viljan att hjälpa till, så det blir dessa vidriga flyktingläger folk hamnar i, för att när dom ledsnat dra vidare till okänd ort.
Vilket tar 1-3 år för de allra flesta, då har dom gett upp, och tror inte längre på en framtid i sina hemländer.