Tom Araya skrev 2016-10-30 16:32:54 följande:
Visst följer det samma resonemang...
Vem har bildat opinion om att folk ska ta sig för osäkra resor över havet, hur många som ska göra sådana resor, hur resorna ska genomföras, hur många som ska dö?
Vilken annan påverkan tycker du Sverige och svenskar rimligtvis har i detta?
Ja, det har du.
Texten nedan är kopierad ur ditt inlägg #2749:
"Desperata människor som inget har att förlora, skiter helt i hur dom kan ta sig vidare, dom tar de chanser som finns.
Det här vet jag, eftersom jag/vi försökt få folk att avstå, men det finns inga argument som biter, så du kan helt glömma det du tror har nån inverkan.
Har man inget att förlora, så betyder inte ens sin ev egna död nåt.., och som jag sagt tidigare så har vänner drunknat i Medelhavet, eller har försvunnit under sin flykt.
Så nej, en restrektiv invandringspolitik förändrar inget, det är enbart att skyffla över problemet på nån annan.
Så de som nu tycker dom fått som dom ville, har givetvis det moraliska ansvaret för de döda flyktingarna i Medelhavet, det ansvaret kommer dom aldrig ifrån."
Du har bildat opinion för att hindra flyktingar att komma hit, så du har ett moraliskt ansvar för att det nu blivit så att dom tvingas ta en längre väg över Medelhavet, med följd att nu druknar fler än nånsin.
Tack för att du citerar mig, för där kan nu alla läsa att hur fel du har i påståendet om mig.
Det är du som väljer att inte förstå, och försöker vrida det till nåt det inte är.
Men om det nu finns andra som inte begriper, så.
Det spelar ingen roll om vi täpper till ett hål att fly genom, flyktingarna väljer/hittar bara ett annat hål att fly genom.
Slutsats, det påverkar varifrån och hur man flyr, men gör ingen skillnad på antalet.
Eller i en annan formulering, svensk flyktingpolitik förändrar inte antalet flyktingar, problemet flyttas bara till annat ställe/land, men gör ingen som helst skillnad f.ö.
Ovan är glasklart för de som vet hur desperata flyktingar tänker, och det kommer vi snart att få se prov på i stor skala igen, när väl anfallet för att befria Mosul tar sin början.