• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-11-02 08:39:12 följande:
    Ja det var tur att det inte kom under resan :) skönt att komma in i rutinerna igen, hur går det med träningen? Har slutit ett avtal med mig själv att iallafall promenera varje dag. Nu måste mammakilona bort
    Jo men träningen går ganska bra! Kör en gång i veckan uteträning med andra, promenad de andra dagarna minst 30 minuter o sen har jag mammamage-appen som gör stor nytta. Hade ganska stor delning av magmusklerna innan jag började o nu har det dragit ihop sig jättebra! Rekommenderar den! Men visst bättre skulle det ju gå om jag inte trycker i mig onyttigheter... Heja heja till dig som ska komma igång!
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-11-02 08:45:12 följande:

Vi har börjat köra tassmetoden om kvällarna på lillan. Tidigare vaknade hon helt 80 % av gångerna jag lade henne i sängen. Nu är det betydligt bättre :) bra så jag och maken kan umgås med varandra på kvällen. Under nästa tjänsteresa om några veckor tänker jag köra även på natten och förhoppningsvis minska antalet uppvak på natten

Har hört bra om den metoden, vad roligt att det funkar. Vi borde börja ta tag i läggningsrutiner på kvällen men än så länge är lillan lite ombytlig när hon somnar för natten o jag vill inte ägna hela kvällar åt att lägga barn utan väntar lite till o ser om hon får någon bättre rytm.
  • pco
    malle88 skrev 2015-11-02 08:45:12 följande:

Vi har börjat köra tassmetoden om kvällarna på lillan. Tidigare vaknade hon helt 80 % av gångerna jag lade henne i sängen. Nu är det betydligt bättre :) bra så jag och maken kan umgås med varandra på kvällen. Under nästa tjänsteresa om några veckor tänker jag köra även på natten och förhoppningsvis minska antalet uppvak på natten

Vad innebär tassmetoden?
  • malle88
    Blicka skrev 2015-11-02 09:11:39 följande:

Har hört bra om den metoden, vad roligt att det funkar. Vi borde börja ta tag i läggningsrutiner på kvällen men än så länge är lillan lite ombytlig när hon somnar för natten o jag vill inte ägna hela kvällar åt att lägga barn utan väntar lite till o ser om hon får någon bättre rytm.

Vi har inga riktig rutiner men jg kör det när hon somnat för natten. Brukar vara mellan 19-22 nån gång. Förstår att du inte vill det, gansk många att natt för er :)
  • malle88

[quote=75949401][quote-nick]Blicka skrev 2015-11-02 09:09:45 följande:[/quote-nick]Jo men träningen går ganska bra! Kör en gång i veckan uteträning med andra, promenad de andra dagarna minst 30 minuter o sen har jag mammamage-appen som gör stor nytta. Hade ganska stor delning av magmusklerna innan jag började o nu har det dragit ihop sig jättebra! Rekommenderar den! Men visst bättre skulle det ju gå om jag inte trycker i mig onyttigheter... Heja heja till dig som ska komma igång![/

Ska kolla den appen, tack! Och kanske sluta med chips på kvällen... ;)

• malle88
    pco skrev 2015-11-02 11:13:26 följande:

Vad innebär tassmetoden?

Kortfattat innebär det att du lägger ner barnet halvsovande i sängen (väcker det lite om det somnat). Sen lägger du handen stadigt på bröstet (eller nånstans) så barnet känner att du är där. Fortsätter det gnälla strycker du över kroppen långsamt och bestämt. Först om det börjar skrika och gråta plockar du upp det. Sen "backar" allt eftersom barnet somnar in tillbaka till att nr ha "tassen" på. Har fått bra recensioner och funkar bra (just nu)
  • Tjej78

Just nu har vi stora problem med att få vår dotter att äta :( Idag börja dagen kl 05.30 och eftersom sista målet var 23.20 tänkte jag att hon skulle vara vrålhungrig (hon brukar nämligen äta vid 3.30) men hon ville inte ta flaskan!! Tror hon ätit typ hälften av vad hon brukar men verkar ändå som vanligt dvs glad och nöjd. Lillan är nu 5 1/2 månad och eftersom hon ligger över kurvan är jag inte orolig men man undrar ju varför.... Någon annan som känner igen sig?

• Blicka
    Tjej78 skrev 2015-11-02 20:33:51 följande:

Just nu har vi stora problem med att få vår dotter att äta :( Idag börja dagen kl 05.30 och eftersom sista målet var 23.20 tänkte jag att hon skulle vara vrålhungrig (hon brukar nämligen äta vid 3.30) men hon ville inte ta flaskan!! Tror hon ätit typ hälften av vad hon brukar men verkar ändå som vanligt dvs glad och nöjd. Lillan är nu 5 1/2 månad och eftersom hon ligger över kurvan är jag inte orolig men man undrar ju varför.... Någon annan som känner igen sig?

Lillan strular lite vid bröstet också, suger o släpper så kanske är ngt just vid 5 1/2 månad?!
  • Blicka

Har ni bytt till sittdel ännu? Tanken slog mig idag att det kanske snart är dags...

• pco
    Tjej78 skrev 2015-11-02 20:33:51 följande:

Målet är att de ska sluta äta på natten så hon kanske känner sig nöjd. Här äter lillan sista målet 19.30 och äter sen 08.30.
    Er lilla kanske känner sig nöjd o inte behöver dessa extra mål längre.
    För längesen innan lillan började äta dessa tider så åt hon oxå en flaska runt den tiden som ni, ca 05 o sen börja hon äta typ halva o sen i princip ingenting för att sedan sluta med den flaskan.
    Prova bara med nappen o försök dra ut lite på det (hon kanske bara är snuttsugen)o funkar inte det så ge henne bara det hon vill ha helt enkelt :)
Svar på tråden Majbebisar 2015