Inlägg från: stellanocte |Visa alla inlägg
  • stellanocte

Någon som sätter igång i maj 2016?

Min man och jag planerar också att börja försöka i maj 2016. Jag har ett vikariat som går ut vid nyår och jag vill av naturliga skäl inte få barn innan dess, så vi kände att maj var en bra månad att börja försöka under.

Jag känner mig så pirrig och förväntansfull. Om vi blir gravida blir det vårt första barn och det första barnbarnet på båda sidor. 

Så roligt att ha hittat den här tråden.

• stellanocte
    hurtänktedunu skrev 2015-12-28 12:23:30 följande:
    välkommen till oss!!

Ja det är pirrigt att börja försöka. Vi får ju vårt andra i sånt fall men med första är det verkligen något speciellt.
    Har du något preventivmedel du tänkt sluta med eller så först?
    Tänker du börja med någon folsyra eller liknande innan?
    Tack så mycket. Det är roligt att att ha andra att följa och dela detta med förutom min man. 

Ja, jag tänkte redan efter nyår börja äta apotekets kosttillskott för gravida, med folsyra, d-vitamin, järn, med mera. 

Jag har inga hormonbaserade preventivmedel som jag behöver sluta med innan.

Hur gamla är ni på ett ungefär i den här tråden? Själv är jag nyss fyllda 30.
  • stellanocte
    hurtänktedunu skrev 2015-12-08 19:30:46 följande:

haha ja tack vare dig så installerade jag också en nedräkningsapp ;) 177 dagar kvar. blir 1 juni för då blir det som tidigast bf 1 mars. om det nu skulle få för sig att gå på första.

Vad använder ni för app? 
  • stellanocte
    Aprildimma skrev 2016-01-02 22:54:11 följande:

Hej! Är gärna med i tråden! :)

Känner ni andra inga tvivel alls? 
    Jag vill verkligen verkligen men samtidigt så är det som att jag inte riktigt vågar :P

Jättekul att ha hittat denna tråden i alla fall! :)

Välkommen :)

Jo, jag känner nog tvivel och rädsla lika ofta som jag känner lycka och glädje över beslutet att försöka bli gravid. Precis som tovalisa tror jag dock att det är sunt att fundera en vända extra innan man bestämmer sig för att skaffa barn. 

Har ni andra här saker ni känner att ni "behöver" klara av innan ni får barn? Själva vill vi gärna flytta till ett större boende, gärna radhus, då vi bor i bostadsrättslägenhet just nu. Förhoppningen är att kunna flytta under början av 2017. 
  • stellanocte

Ja, det börjar närma sig nu. Så pirrigt. Det lutar åt att vi börjar försöka första veckan i maj då jag enligt kalendern ska ha ägglossning.

Är det någon här som har några viktmål innan ni börjar försöka? Själv hoppas jag kunna gå ned 3 kilo innan maj.

• stellanocte
    Tussilago6 skrev 2016-03-03 06:40:42 följande:
    Jag hade tänkt gå ner 10kg, men det har inte gått så bra. Gick ner 3-4kg först men nu har jag gått upp dom igen! :-/ Men jag borde verkligen för jag har stor risk för att få havandeskapsförgiftning och risken ökar ju när man är tyngre så. Trots det så har jag svårt motivera mig, för egentligen bryr jag mig inte.
    Förstår. Känner också att det är lite svårt att hitta motivation ibland. Främst skulle jag dock vilja komma igång med träningen och bli starkare. Är väldigt dåligt tränad vilket säkert skulle visa sig ännu mer om jag blir gravid. 
  • stellanocte

Mannen och jag köpte vårt första lilla barnplagg här och dagen. Jättedumt egentligen. Tänk om alltid drar ut på tiden och jag inte blir gravid och så sitter vi där och stirrar på det där plagget. Det var ju så gulligt dock. 

• stellanocte
    hurtänktedunu skrev 2016-03-10 12:24:10 följande:
    Innan vi skulle skaffa första så ville jag liksom vara klar med min utbildning, ha fast jobb, vara gift, vart tillsammans minst 3 år innan vi skulle försöka och lite sådana saker. Ja körkort skulle mannen skaffa och bil skulle vi ha innan. Ja du ser ju. Mycket krav på mig själv och min situation.
    Nu andra gången är det lite samma sak fast ändå inte. Nu ville jag ha hus innan. Lite mindre krav i alla fall men ändå. Krav. Det känns lite dumt. Men nu får det bära eller brista känner jag. För man vet aldrig vad som händer i morgon eller nästa år. Visst lite får man kanske tänka men inte för mycket tror jag. Jag orkar inte fundera om detta blir rätt eller inte. nu är det bara och köra känner jag. haha
    Känner så väl igen mig i det du skriver. Så tänkte jag också, och tänker fortfarande så ibland. 

Innan vi fick barn var tanken att vi skulle ha flyttat till ett hus, skaffat kombi, vara gifta, utbildade, tillsvidareanställningar, ha en ordentligt sparbuffert, etc, etc. "Kravlistan" var ganska lång. 

Något av detta har vi hunnit med. Vi är gifta och hunnit utbilda oss, har heltidsjobb varav en fast anställning och en sparbuffert. 

Vi har inte hunnit skaffa hus dock och det är väl detta jag funderar på mest. Samtidigt så tror jag att man måste våga släppa på kontrollen också. Vi har ett fönster på 4-6 år när det för de flesta går bra att skaffa barn och vad jag skulle jag ångra mest när jag blir gammal? Att vi flyttade till det perfekta huset men aldrig fick barn eller att vi fick barn och var tvungna att bo lite trångt ett tag?

Jag vet ju vad svaret skulle bli för mig själv. 
  • stellanocte

Såhär 100 år senare märker jag att denna tråden ligger i "syskonkategorin" vilket förklarar varför jag hela tiden har känt att jag verkar vara den enda som planerar första barnet här ;)

Hoppas att det är okej att jag hänger med här ändå :)

• stellanocte
    Tussilago6 skrev 2016-03-18 09:43:20 följande:
    Såklart!!
    hurtänktedunu skrev 2016-03-20 15:46:12 följande:
    haha självklart. Det spelar då absolut ingen roll för mig och jag tror inte dom andra bryr sig alls.
    Härligt Glad

Ja, visst går dagarna segt just nu? Känns som att det har varit mars i en evighet. Hoppas att april går fortare men jag skulle gissa på motsatsen. 
Svar på tråden Någon som sätter igång i maj 2016?