• 8411143

Till alla som hävdar att SD är rasister

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-11 19:32

• Svar på tråden Till alla som hävdar att SD är rasister
  • lövet2
    Anonym (urgh) skrev 2015-08-11 20:59:39 följande:
    Det här är en av de stora bristerna hos SD. Allt som de tycker är sant behövs det bara vara en okänd person som bekräftar medan det som de tycker är osant måste gå igenom extrema beviskrav för att ändå avfärdas som lögn i slutänden.
    En kommunpolitiker i Norrbotten (SD förstås!) intervjuades om varför de påstod att invandrarna skräpade ner mycket mer än svenskarna i kommunen. De hade alltså uttalat sig inte som privatpersoner utan som SD-politiker. "Vi tror att det är så - räcker inte det?" var politikerns svar.
  • Anonym (urgh)
    lövet2 skrev 2015-08-11 21:33:03 följande:
    En kommunpolitiker i Norrbotten (SD förstås!) intervjuades om varför de påstod att invandrarna skräpade ner mycket mer än svenskarna i kommunen. De hade alltså uttalat sig inte som privatpersoner utan som SD-politiker. "Vi tror att det är så - räcker inte det?" var politikerns svar.
    Det blir väldigt mycket läskigare när man inser att de baserar sin stadsbudget på samma sätt - "Vi tror att vi får massor med pengar över om vi stoppar all invandring - räcker inte det?".
  • Smecker
    Ego Lovers skrev 2015-08-11 20:56:21 följande:

Ska man klanka ner så bör man göra det korrekt. De och dom heter det. Även om ordet dem finns så är det inget ord som används och att läsa och höra någon använda dem i en mening typ dem hade en härlig dag jämfört med dom hade en trevlig dag så vinner dom överlägset både att läsa och höra.

Fel. Sluta misshandla svenska språket.

De hade en härlig dag.

De hade en trevlig dag.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Smecker
    Anonym (urgh) skrev 2015-08-11 21:38:11 följande:

Det blir väldigt mycket läskigare när man inser att de baserar sin stadsbudget på samma sätt - "Vi tror att vi får massor med pengar över om vi stoppar all invandring - räcker inte det?".

Snäppet läskigare blir det när man inser att de (se och lär, Ego Lovers, "de" här med) inte kan räkna.

Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (Omvänd logik.)
    Ego Lovers skrev 2015-08-11 20:56:21 följande:

Ska man klanka ner så bör man göra det korrekt. De och dom heter det. Även om ordet dem finns så är det inget ord som används och att läsa och höra någon använda dem i en mening typ dem hade en härlig dag jämfört med dom hade en trevlig dag så vinner dom överlägset både att läsa och höra.

Är du på allvar? Det här var det löjligaste och mest felaktiga jag någonsin läst! Det heter DE och DEM, aldrig någonsin har det hetat "DOM", punkt slut! Att man sedan säger "dom" i talspråk är en helt annan sak. Tillbaka till skolbänken med dig...

Blir alltid så häpen över sverigedemokraters klumpiga misshandlande av det svenska språket, dels för att det är deras eget, kära modersmål de vanhedrar, och dels för att de har mage att ibland beskylla invandrare för att ha dåliga svenskakunskaper. Hyckleri på hög nivå.

Och du, väl sittandes i skolbänken: Lär dig inte bara orden de och dem, lär dig hur och när de skall användas också...
  • Anonym (urgh)
    Anonym (Omvänd logik.) skrev 2015-08-11 22:17:12 följande:
    Är du på allvar? Det här var det löjligaste och mest felaktiga jag någonsin läst! Det heter DE och DEM, aldrig någonsin har det hetat "DOM", punkt slut! Att man sedan säger "dom" i talspråk är en helt annan sak. Tillbaka till skolbänken med dig...

Blir alltid så häpen över sverigedemokraters klumpiga misshandlande av det svenska språket, dels för att det är deras eget, kära modersmål de vanhedrar, och dels för att de har mage att ibland beskylla invandrare för att ha dåliga svenskakunskaper. Hyckleri på hög nivå.

Och du, väl sittandes i skolbänken: Lär dig inte bara orden de och dem, lär dig hur och när de skall användas också...
    SD brukar vara bra på att misshandla det svenska språket, men just "de-dem-dom"-debatten är minerad mark. Själv använder jag "de" och "dem" av gammal vana, men jag accepterar att "dom" används av vissa, även fast det är ett ledigare skrivspråk som åter blivit vanligare. Det enda som egentligen anses som fel är när man använder "dem" där det ska vara "de" eller tvärt om. Resten är för färgat av åsikter.

När det gäller SD så är jag glad när vi får slippa "oxå", "o" med flera.
  • Anonym (Omvänd logik.)
    Anonym (urgh) skrev 2015-08-11 22:31:46 följande:

SD brukar vara bra på att misshandla det svenska språket, men just "de-dem-dom"-debatten är minerad mark. Själv använder jag "de" och "dem" av gammal vana, men jag accepterar att "dom" används av vissa, även fast det är ett ledigare skrivspråk som åter blivit vanligare. Det enda som egentligen anses som fel är när man använder "dem" där det ska vara "de" eller tvärt om. Resten är för färgat av åsikter.

När det gäller SD så är jag glad när vi får slippa "oxå", "o" med flera.

Ja, finns ju även "lixom", m.m. Snart blir det väl regel snarare än undantag att de skriver inkorrekta meningar som "jamännsåatte" och "vafandå! Lägg neeer märee! i snart sagt varenda tråd på FL, d.v.s. grav misshandel av vårt vackra språk, likt en frustrerad fjortis... Man skäms ju! Borde vara straffbart med den sortens misshandel.
  • Lillizi

Snacka om att dom som inte röstar på SD i denna tråd är riktiga mobbare. Blir nästan illamående av hur hatiska folk är egentligen. "Alla SD'are är så, Alla SD'are säger så, Alla SD'are gör såhär" Men ska vi säga då att Alla invandrare är terrorister och Alla kvinnor gillar dockor/laga mat ? Eller är det helt plötsligt annorlunda då? De enda personerna som idiotförklarar, skuldbelägger och går till personangrepp är dom som inte röstar på SD i denna tråd. Det visar väll av nått vilka det är som är hatiska? Snälla lär er att argumentera och diskutera som vuxna istället för att köra "mobbnings leken".

• Anonym (urgh)
    Lillizi skrev 2015-08-12 09:21:15 följande:

Snacka om att dom som inte röstar på SD i denna tråd är riktiga mobbare. Blir nästan illamående av hur hatiska folk är egentligen. "Alla SD'are är så, Alla SD'are säger så, Alla SD'are gör såhär" Men ska vi säga då att Alla invandrare är terrorister och Alla kvinnor gillar dockor/laga mat ? Eller är det helt plötsligt annorlunda då? De enda personerna som idiotförklarar, skuldbelägger och går till personangrepp är dom som inte röstar på SD i denna tråd. Det visar väll av nått vilka det är som är hatiska? Snälla lär er att argumentera och diskutera som vuxna istället för att köra "mobbnings leken".

Verklighetsuppdatgering: Det är precis vad SD gör (och med stor sannolikhet den största anledningen till varför den mesta debatten med SD dras ner till sandlådsnivå).
    Exempel:

Mobbing mot hbtq
    ?Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig att vara normala?- Björn Söder, riksdagsledamot och partisekreterare, om Pridefestivalen.

Mobbing mot muslimer (när man inte visste att det var ABB som utfört terrordåden)
    "Nästa jävel som ojar sig över hur synd det är om snälla muslimer när det ligger blödande norrmän på gatan kommer att avföljas" - Linus Bylund, stabschef hos Jimmie Åkesson och riksdagskandidat, twittrar under terrordåden i Norge.

Mobbing mot Zlatan
    "Han har en attityd som på många sätt inte känns svensk, han har ett kroppsspråk och ett språk i allmänhet som inte jag uppfattar som direkt svenskt" - Mattias Karlsson, riksdagsledamot och arbetsmarknadspolitisk talesperson, om Zlatan Ibrahimovics "svenskhet".

Mobbing mot Araber
    "Araber drivs av ett hat, en önskan om döden" - Kent Ekeroth bloggar.

Detta var bara ett väldigt litet axplock av den homofobiska och rasistiska vuxenmobbing som SD gjort sig känd för.
  • Anonym (Tänkeftersjälv)
    Anonym (Omvänd logik.) skrev 2015-08-11 15:56:45 följande:
    Men snälla; det heter de och dem, aldrig "dom".
    Ja det var ju viktigt i sammanhanget

Allvarligt - ni som tycker det är viktigt med att skriva DE eller DEM istället för dom, kan ni inte skapa en ny tråd om det?

Själv så har jag svårt att lära mig när det ska skrivas DE eller DEM så då är det enklare med DOM.

• todo nada

Varför är SD inte rasister?
  • Anonym (urgh)
    Precis. Den nyheten, tillsammans med Björn Söders ovannämnda citat och Gustav Kasselstrand citat "Jag tycker inte att man behöver manifestera sin homosexualitet" visar på hur populistisk SD är och att SD inte har några problem att försöka korrumpera andras ideal om det passar deras egna vridna världsuppfattning.
  • Anonym (mobb)

Nu tar du på dig offerkoftan. Säg efter mig: Det är alltid rätt att angripa SD men aldrig rätt att kritisera dessa angrepp.

Genom att upprepa den enkla meningen och alltid ha den i åtanke kan du undvika den berömda offerkoftan och bli en del av gemenskapen.
  • Anonym (Tar på?)
    Anonym (mobb) skrev 2015-08-13 08:53:51 följande:
    Nu tar du på dig offerkoftan. Säg efter mig: Det är alltid rätt att angripa SD men aldrig rätt att kritisera dessa angrepp.

Genom att upprepa den enkla meningen och alltid ha den i åtanke kan du undvika den berömda offerkoftan och bli en del av gemenskapen.
    Den är väl aldrig av, offerkoftan alltså.

Ingen kan vara mer kränkt än en sverigedemokrat som får påpekat för sig att hen spottar på alla invandrare när hen på sverigedemokraters vis pekar på en invandrare och och förklarar att sådana är de alla.

Det är synd om sverigedemokraten som begränsas av att andra ber hen sluta spotta. Kanske de borde ersättas för det psykiska lidande de drabbas av då.
  • Papito
     I förrgår 19:29#54CiteraAnmäl
    Anonym (Tänkeftersjälv) skrev 2015-08-11 11:00:30 följande:
    Och tänk, att när jag läser svaren som V-anhängare slänger ur sig, blir jag mörkrädd. 

För det är faktiskt så - tro det eller ej - SDs anhängare är individer, inte en enda klunga. Dom som röstar på dom kommer från alla möjliga samhällsklasser och dom jag känner som röstat på dom är både låg- och högutbildade.

Efter valet 2010 är SD kom in i Riksdage, blev jag också galen när jag fick höra att vissa av mina vänner röstat på SD och vägrade först att lyssna och förstå deras argument. Men efter ett tag var det en som fick mig att lyssna och då förstod jag till och med varför dom röstat på SD. Så 2014 så röstade jag faktiskt också på dom, istället för S som jag röstat på förut.

Jag står varken till höger eller vänster, utan någonstans mittimellan, men anser att jag vill rösta på ett parti som bryr sig om sina egna medborjare i första hand, även dom nyinflyttade.

Jag umgås med båda ljus- och mörkhyade så därför anser  jag mig inte vara rasist. Inte rasist som ordet betydde förut iaf, men idag kan man bli kallad rasist för det minsta lilla och det är därför många inte bryr sig om det längre, rasist-stämpeln är inte lika skrämmande längre, då ordet slängs ur lite hur som helst.

Men många blundar inför alla problem vi har fått i Sverige med den ökade invandringen för dom är så förbannat rädda för att inte vara "rätt" i sina åsikter.

Ni är väl medvetna om att det finns flera områden i landet, orter i GB, Malmö, Örebro och Stockholm t.ex. där dom boende (invandrare) anser att vi (viita) svenskar inte har att göra. Jag vet för jag känner en som bodde i ett av dessa områden förut och det var inte alltid trevligt att gå ut där.
    Hej!

Jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken. Kan du inte utveckla ditt resonemang lite?
    Vad är det som fått dig att flytta din röst från S till Sd?
    Vilka är din hjärtefrågor?
    På vilket sätt tänker du att det du ändrade dig för kommer att bli bättre med Sd vid makten?

Jag är inte ironisk nu utan uppriktigt nyfiken på dina tankegångar och ditt svar.

Nu tog jag ju debatten på ett bra sätt...men precis som vanligt dör diskussionen då...
    Sen får man höra att ingen vågar ta debatten...skitsnack! Många tar debatten men då vet 95% av sd-väljarna inte vad de ska svara så den dör. 

Det gamla talesättet stämmer bra in på dem flesta sd-väljarna:

Never argue with an idiot, he will drag you down to his level and beat by experience...
  • Anonym (urgh)
    Papito skrev 2015-08-13 20:50:50 följande:
    Hej!

Jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken. Kan du inte utveckla ditt resonemang lite?
    På vilket sätt tänker du att det du ändrade dig för kommer att bli bättre med Sd vid makten?

Jag är inte ironisk nu utan uppriktigt nyfiken på dina tankegångar och ditt svar.

Nu tog jag ju debatten på ett bra sätt...men precis som vanligt dör diskussionen då...
    Sen får man höra att ingen vågar ta debatten...skitsnack! Många tar debatten men då vet 95% av sd-väljarna inte vad de ska svara så den dör. 

Never argue with an idiot, he will drag you down to his level and beat by experience...
    Vissa kan faktiskt komma med några ståndpunkter. Problemet blir ofta när man ställer följdfrågor som de inte kan svara på, som exempelvis "hur ska det finansieras" eller "har du något bevis som inte är baserat på något en okänd sa i en taxi" därför att då blir den som frågar anklagad för att vara mobbare och annat otrevligt.
    Papito skrev 2015-08-13 20:50:50 följande:
    Hej!

Jag hade skrivit ett ganska långt svar, men höll på med annat under tiden och när jag senare skulle skicka iväg svaret var jag utloggad (vilket händer titt som tätt här) och svaret försvann.

Jag ska snart iväg ut och hinner inte skriva om nu idag, utan får ta det någon annan dag.

Debatten har inte dött, men dels såg jag inte ditt inlägg förrän idag och som sagt, mitt svar försvann.

Svar på tråden Till alla som hävdar att SD är rasister