Inlägg från: Issi |Visa alla inlägg
  • Issi

BF april 2016

Milleman skrev 2015-11-18 09:11:04 följande:

Nu har vi varit på RUL. Det är så makalöst häftigt tycker jag! Att de kan se små detaljer på hjärtat och så. Bebisen låg och smackade! Men blev bakåtflyttad 6 dagar så jag är bara i v 17+2 men de kunde se allt klockrent ändå!

Grattis =) Nu kan du njuta av att du vet att allt är bra där inne! Känner du rörelser ännu?
  • Issi
    Milleman skrev 2015-11-18 09:41:51 följande:
    Ja det har jag gjort ett litet tag :)
    Skönt! =)
  • Issi

Grattis till alla som varit på lyckade RUL =) Själv är jag i v 22 nu, eller 21 (20+6) om man ska tro mitt RUL men jag håller mig till mitt gamla datum så länge, har bara ändrat i en app ;) Blev bakåtflyttad med förra dottern med och tror inte det stämde riktigt, iofs hela 6 dagar då, bara 3 nu. Jag känner rörelser någon gång per dag. En gång har jag sett utanpå också. Har moderkakan i framvägg så jag antar att det är därför det är så stillsamt. Intalar mig det iaf.

Ha en trevlig måndag =)

• Issi
    camillis86 skrev 2015-11-23 09:42:54 följande:

Nu har jag också varit på RUL! Verkar som att det blir en liten tjej! :) enligt ultraljudet var hon ca 17cm lång å vägde 143 g!  v 18 + 3 idag! Blir förmodligen en liten Ellie! har ni andra bestämt  namn ännu?

Grattis =) jag kände också på mig att det var en tjej och det var det =)
    Har några favoritnamn men har svårt att bestämma. Kanske Astrid, eller Karin.
  • Issi

Jag ska också ha flicka. Har moderkakan fram. Tror jag hade det förra gången också men är inte säker. Flick då också.

• Issi
    annsofie90 skrev 2015-11-25 08:17:51 följande:

När ska ni till BM nästa gång?
    Jag tycker att det är ett väldigt stort hopp mellan mina besök. Jag var senast i september på inskrivning v.10 och ska inte tillbaka förrän i januari, då är jag i v.25.
    Jag har ju varit på KUB i vecka 12 och RUL nu i vecka 19 men det var inte "min" barnmorska som gjorde dom. Det togs ju heller inga prover då eller vikt osv utan det antar jag görs vid nästa besök.
    Jag vet att det blir tätare besök ju närmare slutet man kommer men det känns bara lustigt att inga prover kontrolleras under de här veckorna.

Hur är det för er?

Visst känns det långt. Men jag tror att det är standard. Jag var där i v 10 som du, nästa besök har jag i v 26 (!). Det känns långt men det är väl inget de behöver kolla däremellan iom RULet. Sedan blir det ju oftare, mäta mage, lyssna på hjärtljud, väga sig (usch), ta prover osv... Du komemr att känna dig mer omhändertagen i slutet, tro mig =)
  • Issi
    Josefine85 skrev 2015-12-02 10:49:27 följande:
    Jag fick tidig foglossning... Troligen berodde den på ridningen.. Jag som stod fast vid att ridning ALLTID var bra. Nu har jag inte ridit på en vecka.. Och skämmigt nog så har foglossningen gått över. Utöver det så har vi den senaste tiden vart med om traumatiska händelser där mina 2 söner har vart inblandade.. Tanken var att jag skulle börja jobba halvtid på måndag. Men jag har blivit avrådd utav min barnmorska pga depression. Jag och min sambo behöver finnas för mina barn.. Det blir psykologer och läkarbesök.. Vilket jag har sån skräck för! Men som det är nu kan jag inte ha ett fungerande arbetsliv. Full fokus på barnen och att vi alla ska må bättre.. Det räcker för nu!
    Ja ridning är ingen hit, upptäckte jag också motvilligt. SLutade redan i v 13-14 eftersom jag knappt kunde gå dagen efter ett pass. Så det var lite surt för det var liksom den träningen jag hade. Ska försöka hitta ngot annat nu...
  • Issi

Igår var jag hos en sjukgymnast för foglossningen. Det var faktiskt jättebra! Hon gjorde en massa tester, frågade 100 frågor och ska göra ett specialgjort träningsprogram tills nästa vecka när jag ska komma tillbaka. Fick låna bälte också. Skönt med någon som förstår problemet! Nu harj ag ju också en lista på vad jag INTE ska göra, har skrivit det på en anslagstavla i köket så att både jag och mannen blir påminda, jag om att inte göra det och han om att göra det åt mig ;) Som tex att springa i trappan upp och ner, nä nu får han gå ärenden åt mig istället =)

• Issi
    Bfapril2016 skrev 2015-12-03 11:02:23 följande:

Jag behöver förslag på pojknamn! Vi var på RUL i måndags och fick då veta att vi väntar en liten pojke, vilket vi båda hade på känn. Jag har sedan jag blev gravid letat pojknamn men inte fastnat för något.. tjejnamn har jag däremot haft hur många som helst på "lager", haha. 

Vill ha ett traditionellt namn (dvs inget som uppstått senaste 5-10 åren) men det måste också vara hyfsat internationellt. Jag är född i forna Jugoslavien och har mycket släkt världen över, bland annat i USA och Frankrike så det får gärna vara ett traditionellt svenskt namn men ska gå att uttala utomlands.

De förslag jag har än så länge är: Philip, Felix, Elliot, Vincent.
    Sambon har föreslagit Frank (vilket jag inte alls är förtjust i)

Kom gärna med fler förslag :) 

Jesper, Simon, Axel, William, Christian... är några förslag.
    Annars gillar jag traditionella namn som Lars, Nils, Olof osv =)
  • Issi
    bine87 skrev 2015-12-06 11:47:50 följande:

Okej va tycker ni. Jag hade tidigare två katter som jag skaffade när jag bodde ihop med en för många år sen. Sen precis innan jag valde att flytta ut så skaffade han en hund. Jag fick på nåt knasigt sätt hunden och han tog katterna.

Jag har tänkt många ggr att jag vill skaffa en katt men det känns alltid som att det finns en anledning till att det inte passar sig. Har nu fått höra att katten kommer kissa i Barnets säng och att tänk om katten lägger sig på barnet. Jag vet inte riktigt vad man ska tänka.. Är det livsfarligt att skaffa katt nu?

Vi hade en katt på ca 2 år när vi fick vårt första barn. Det har aldrig varit något problem. Forskning visar ju cokså att barn som umgås med djur tidigt mer sällan utvecklar allergi? Så det skulle inte jag tänka på.

Det är ju dock två saker man kanske ska tänka på; 1) en kattunge/ungkatt är oftast vädligt busig (även den snällaste variant), de kan trigga igång på plötsliga rörelser etc och gå ganska hårt fram, Det får man passa lite på med en liten. 2) Om du skaffar katt, försök hitta en uppfödare som har avlat på temperament mer än utseende. Det gjorde vi och det har vi aldrig ångrat, katten är extremt följsam, kommer när man ropar, går med ut på promenad, lätt att uppfostra osv. Du kan ju också välja att skaffa en utpräglad lugn "innekatt" typ Ragdoll som ju är lugna i sig själva. Vi har en Norsk Skogkatt...
Svar på tråden BF april 2016