Inlägg från: Issi |Visa alla inlägg
  • Issi

BF april 2016

Josefine85 skrev 2016-02-09 09:29:23 följande:
    Jag har gått upp 9 kg. Är i vecka 30! Livrädd att gå upp lika mkt som med grabbarna 30 kg sommarbarn och 20+ februaribarn... Önskar att jag MAX går upp 5 till....

Men så ligger jag här med en marabou i soffan.. :((
    Å jag känner igen mig exakt =) Det är så SVÅRT att inte unna sig. Särskilt när man känner sig sådär gravid-ynklig och trött =)!
  • Issi

Jag gör ofta popcorn på kvällen för att stilla suget, det funkar ganska bra. Om man gör i kastrull kan man ju välja att ha lite mindre olja samt skippa att vräka på smör... men det är ju oftast inte salt jag är sugen på utan SÖTT. :D

• Issi

Jag har också redan sökt fp men det gick jättefort, på typ 2 dagar. Så om man har alla uppgifter inregistrerade behöver man nog inte stressa, även om det såklart är skönt att ha gjort. Jag gjorde som jag gjorde med förra barnet, sökte för 3 månader nu i en första omgång, sedan ska jag känna efter om det var lagom antal dagar osv...

• Issi

Nu har jag 40 dagar kvar till BF, sjukt. Det innebär att jag bara ska jobba 10 dagar till, eller egentligen 8 om man bara räknar arbetsdagar. SKÖNT. Sedan ska jag ligga i soffan och jäsa samt förbereda det sista. Jag sover inte heller bra, många toabesök samt att det är så sjuk obekvämt hur jag än ligger. Har också börjat snarka (!!!!???!?), drömde själv om det inatt och mannen bekräftade. Jag som är så sjukt sur på honom för att han snarkar jämnt :DD

• Issi
    Milleman skrev 2016-02-24 10:06:01 följande:
    Har du kudde mellan knäna och lägger in täcket under magen? Jag tycker att det ger jätteskön sovställning. Men som jag längtar till jag kan sova på mage igen :P
    Jag försöker göra så men har kört med kudde udner magen, kanske är bättre med täcke? Tycker det är jätteobekvämt hru jag än gör. Armen somnar, får värk i den höft jag ligger på osv osv... Men men det är ju inte så lång tid kvar nu. ELLERHUR, sova på magen är drömmen just nu haha...
  • Issi

Och måste för övrigt irritera mig lite. Upptäckte att nackskyddet har försvunnit på babyskyddet (har varit utlånat) och vi kommer inte hitta det. Så det får bli ett nytt men just nu lutar det åt att hyra från NTF faktiskt, kostar ju bara 400 kr för 9 månader. Med dottern bytte vi till bakåtvänd stol vid 5-6 månader när hon kunde sitta.

• Issi
    Milleman skrev 2016-02-25 10:02:22 följande:
    Menar du nyföddinlägget? Vi använde aldrig det. Hur länge brukar man ha det?
    Ja alltså "kudden" som håller huvudet på plats. Skulle inte våga köra utan det med en  nyfödd då flyger väl huvudet åt alla håll och kanter :O
  • Issi

35 dagar kvar idag, äntligen börjar man se ljuset i tunneln. Men tyvärr börjar jag ju också fundera på förlossningen mer och mer. Ser itne fram emot den alls måste jag säga. Men o andra sidan, det brukar ju gå lättare andra gången och dessutom vet man ju lite mer vad som kommer av allt det onda. Kanske lättare att motivera sig själv då!

• Issi
    Milleman skrev 2016-02-29 11:38:11 följande:
    Min första varade i 18 timmar då han var stor och fastnade. Jag förutsätter att det kommer gå mycket fortare denna gång.
    Sist startade mina värkar (med full kraft och tätt direkt) kl 3 på natten. Kom in till förlossningen kl 8 och var då öppen 8 cm. Kl 12 var jag helt öppen. Ändå är han inte född förrän 21.17.
    Så jag tänker att om detta barn inte är en Buddha så kommer den ut när jag är fullt öppen :)
    Sist när det startade var jag helt lugn och inte alls rädd. Fattar inte varför då jag var så rädd för förlossningen veckorna innan. Var tvungen att hålla igen lite då min man jobbade natt och inte kan ta sig ifrån jobb innan han blir avlöst. Inte lätt på natten. Så jag tog ett bad och så.
    Hoppas han är hemma på natten denna gång :/
    Vilken pärs! Men som du säger, det blir knappast samma denna gång!

Jag vari nte heller orolig alls första gången (man visste ju inte...). Hade småvärkar hela dagen (jag upplevde dem inte som särskilt smärtsamma men möjligen hade andra gjort det). Ca kl 21.30 gick vattnet och pang så kom värkarna från helvetet. Kom in till förlossningen ca 22 och var då helt öppen, hon föddes 00.45. Så från att det verkligen började göra ont så gick det väldigt fort. Dock gjorde det att jag blev väldigt chockad och fick lätt panik, minns inte alls mycket från själva förlossningen. Jag hade ju tänkt mig att få bedövning, dricka nyponsoppa och vänta haha :D Icke sa nicke! Om det går fortare andra gången så får vi åka in tidigt denna gång, inte bry oss om att tanten i luren på förlossningen inte tyckte att det lät som att jag hade ont ... vilket jag ju iofs inte hade på dagen men ändå :P
  • Issi
    Emmmmm skrev 2016-03-14 18:04:44 följande:

Okej era bästa tips mot halsbränna. Läkemedel? Blir tokig, får inte sova. Hjälper inte med Gaviscon

Omeprazol!! Det är superbra, receptfritt och helt ofarligt att ta som gravid (läs tex på 1177). Fick tipset från en gravid vän som är sjuksyrra. En om dagen, problemet är som bortblåst. Himlen!
  • Issi

Hej alla! Jag har inte riktigt hängt med nu, har inte lyckats fylla på bf listan, telefonen vill inte :) har iaf bf 4 april, andra barnet. Jag hoppas dock innerligt på att det ska bli tidigare. Har lite motvärk idag, som mensvärk i korsryggen, så började min första förlossning så jag håller tummarna men vill inte hoppas på för mycket :)

• Issi

Igår vid 23 föddes vår lilla tjej. Hade oregelbundna värkar på FM igår (svaga) men sedan försvann de på EM. Kom tillbaka vid 19 tiden och var då lite starkare men fortfarande oregelbundna. Eftersom vi jade snabb förlossning sist ringde jag vid 20 och frågade hyr vi skulle göra. Hon tyckte att vi skulle åka in o titta. Kom in vid 21.15 och då var värkarna starkare. tur att vi åkte in för sedan kom hon :) hann inge med något mer än lustgas denna gång heller trots tappert försök att åk i tid.... Lycka till alla andra!!

Svar på tråden BF april 2016