Inlägg från: Issi |Visa alla inlägg
  • Issi

BF april 2016

Gravid1605 skrev 2015-10-19 19:35:07 följande:

Jag är bara i vecka 9, (8+6), och jag kan inte använda vanliga jeans längre. Har vanligtvis stl 38, nu är jag uppe i stl xxl eller 44 i tights, men vissa börjar bli för tighta nu. Är så sjukt svullen och har vansinnigt ont i magen. Mensvärk, hugg, ömmande, ryggvärk osv... Har aldrig varit gravid tidigare men trodde aldrig det skulle vara så här.

Den tiden är man ofta som mest svullen, det är tarmarna som spökar. Det lugnar ner sig inom några veckor och sedan blir det en "rktig" mage. Den där uppsvällda känslan är HEMSK, håller med dig, men det blir bättre!
  • Issi
    Nonym skrev 2015-10-20 08:39:52 följande:
    Samma här.. men tror det beror på hur svullna tarmarna har varit också.. tur att man fick se den lilla på kuben, annars hade man nog trott att man bara inbillat sig att man är gravid :-P

Längtar till RUL den 13/11 (eller ska jag se det som otursdag?) Eller tills man faktiskt får känna av den lille i magen.
    Klart du ska längta till RUL =) Man får ju ändå utgå från att allt är bra, måste vara väldigt ovanligt att man upptäcker något helt oväntat på Rul. Har du gjort ngt UL tidigare i grav?

En annan grej, har ni börjat handla in grejer till barnet? jag har ju en dotter sedan innan och har mkt hemma, kläder osv. Har dock slägnt hennes skötbord och den gamla brio vagnen är uttjänt så den ryker också. Men förutom att ordna skötplats, en ny (el beg) vagn och någon slags skötplats så tänkte jag lgiga lågt (och säng förstås men det har vi). Tänkte bara ha ltie kläder i min byrå, inte göra ett "rum" till hen ännu, vill gärna hålla nere på prylarna (inkl kläderna, hade alldeles för mkt kläder när dottern var nyfödd så himla onödigt) så mkt som möjligt nu när vi har en 3 åring hemma som drar fram ALLT HELA TIDEN. Känner en stor befrielse inför denna tanke, hur tänker ni?

När det gäller vagn funderar jag på Kronan City eller Bugaboo Buffalo. Vill ha en med fyra hjul som funkar på grusvägar men som är smidig på buss och i stan, därav är svängbara framhjul ett måste. Har span på blocket men ska åka till ngn affär och testa båda också... Någon som köpt redan? eller har bestämt sig?
  • Issi
    ellami skrev 2015-10-20 13:43:38 följande:
    Jag har en bugaboo buffalo nu till min ettåring. Älskar den vagnen tokmycket! så nu har vi givetvis skaffar oss en donkey syskonvagn, spännande att få prova den även om jag älskar buffeln så mycket att det kommer vara hemskt att behöva sälja den haha.

Vi har inte köpt något annat förutom vagnen, det mesta har vi sen första, både babyskydd med bas, babysitter, skötbord, egensytt babynest, bärsele men funderar på att sälja (babybjörn one) och skaffa ergobaby, sonen kommer fortsätta sova i sin spjälsäng men vi har en liten bedside crib (också sonens) som bebisen ska ha det första halvåret. Babygymet sålde vi för den ratades helt men det kan man köpa när bebis är född om jag ser att det behövs. Osv. Vi behöver mao inte så mycket mer nytt... Är sugen på en ny skötväska bara. Blir det en pojk har vi gott om kläder men skulle ändå vara mysigt att köpa lite nytt. Blir det en flicka så blir det massor med shopping iallafall :)
    Å så bra, då kan jag ju fråga dig lite =) Främst, hur är den i terräng? Kommer gå mkt på grusvägar, har läst att fjädringen är sådär men min erfarenhet är att det kan vägas upp av bra däck. vad tycker du? Har du åkt mkt kollektivt med den? Är den lätt att häva upp på buss tex? Går handtaget att fälla in ordentligt?

jag ska också köpa en ergobaby tänkte jga, hade en gammal babybjörn sist, HELT värdelös!
  • Issi
    Flerattälska skrev 2015-10-20 22:40:15 följande:

Så glad idag. Har flera missfall i bagaget och har varit lite avvaktande till att berätta om graviditeten pga rädsla för att allt inte är som det ska. Idag var jag på andra inskrivningssamtalet och fick lyssna på hjärtat. Bm var lite orolig för att hon inte skulle hjärtljuden då det är rätt tidigt (v 13+2) och ville såklart inte oroa mig massa i onödan men hon var så snäll och lyssnade iaf 152slag/minut <3 Enorm lycka!!! Nu vågar vi iaf berätta för de närmaste och sonen

Grattis =)
  • Issi

Jag har RUL om 1 vecka idag =) Det syns mycketp å mig så hade inte kunnat hålla det hemligt tills efter det. Börjar bli lite nervös ändå, fast jag alltid säger till andra att de inte ska vara det =) tänk om det är ngt fel... Men förhoppningsvis är allt fint och så kan man gå därifrån lycklig och lugn!

• Issi
    Solen87 skrev 2015-10-28 08:14:15 följande:
    Jag väntar också mitt andra och jag har precis som du säger varit mycket mer medveten om riskerna denna gång och har därför inte knutit an på samma sätt som med första. Är i vecka 18 nu och har inte riktigt tagit in att det är en bebis där inne. Väntar på Rul och tror att efter det känns det annorlunda!
    Jag har också varit mkt mer nojig denna gång. Men vet inte om jag kan säga att jag knutit an senare, snarare tvärtom. Första gången visste jag ingenting om att få barn, kändei nget och det syntes absolut ingenting denna vecka (v 18) så eg harj ag nog knutit an mer denna gång då jag har haft mage i många veckor nu. Och därav större oro tror jag. Ska på RUL på fredag, det ska bli skönt att ha det gjort så att man kan sluta oroa sig så förbenat.

Jag har funderat ganska mycket på en grej... jag är nämligen fortfarande rätt så trött och inte minst väldigt trög i huvudet (äter järn men det hjälper inte). Sover ok men orken räcker ändå inte. Har inget fysiskt krävande jobb men måste däremot vara på topp rent intellektuellt hela dagarna (forskar). Har supersvårt för det nu och känner att jag inte får saker gjorda, att min tid bara rinner iväg liksom. Klarar alla administrativa uppgifter men det där kreativa tänket, läsandet och analyserandet känns typ omöjligt. Funderar på att gå ner till 50% men skulle ju helst vilja ha sjukskrivning på detj ag inte jobbar då för att inte förlora allt för mkt inkomst plus att lillan då får gå på fsk... Men bli sjukskriven för trötthet antar jag inte går och eftersom jag inte har ett fysiskt krävande jobb så antar jag att det är svårt att få för annat också, även om jag tex har ganska mkt foglossning men det gör inte så mkt kan ju sitta ner hela dagen om jag vill. ... Ja jag vet inte, tänkte om någon kände likadant?
  • Issi
    Paro skrev 2015-10-28 12:39:52 följande:
    Jag tror du kan få sjukskrivning men det gäller att tydliggöra mer än trötthet. Tex att ditt jobb kräver att du presterar och att du inte riktigt klarar av det nu och även att stillasittande förvärrar foglossning...en kollega till mig fick igenom en sådan sjukskrivning
    Där ser man. Tack för tips!
  • Issi
    kvinna16780 skrev 2015-10-28 16:17:18 följande:
    Jag arbetar på FK med sjukpenning. Din arbetsförmåga är ju nedsatt p.g.a. trötthet och nedsatt koncentrationsförmåga och så länge det beskrivs i läkarintyget så ska det inte vara nå problem.
    Tror du det? Tack för svar, ska nog boka in en läkartid för detta om det inte blir bättre snarast...
  • Issi

Hej alla!

Var på RUL i fredags och allt såg finfint ut. Precis som jag har känt på mig hela tiden så är det en liten tjej så det blir en lillasyster till vår stora flicka. Känns så himla skönt att allt såg bra ut!

Igår var jag på Lindex och köpte en jättesöt lite sparkdräkt, kunde inte låta bli. Och nu skickade jag iväg fråga om en vagn på blocket, plötsligt känns det som att allt släpper =)

• Issi
    SarahJ skrev 2015-11-03 07:48:52 följande:

Även fast jag känt rörelse de senaste tre veckorna så finns oron där. Är i v 15+3 idag. Känner inte dagligen men ca 3 ggr i veckan. Livmodern är nu vid naveln min. 

Men wow, har du känt rörelser så tidigt? Gud vad skönt. Jag känner lite ibland men väldigt snabt och diffust. Är i v19. Så har det varit några veckor. Väntar på de tydliga rörelserna, längtar! Min moderkaka ligger i framkant dock så det dämpar väl och gör att det dröjer...
Svar på tråden BF april 2016