• Sophie13

BF april 2016

Hej!

Ja, då var det dags igen :) Andra barnet för oss, plussade i förrgår. Nervöst men väldigt spännande. Men hur orkar man en 2-åring samtidigt?;)

Några fler som precis plussat?

• Svar på tråden BF april 2016
  • Maalon

Vågar jag hoppas på att min energi är påväg tillbaka? Idag orkade jag mig äntligen ut på en kvällspromenad igen!

Var dock tvungen att skratta åt mig själv och den svullna magen. Efter att jag dragit på mig träningsbyxorna såg jag helt klart gravid ut, klotrund mage. När jag rättade till dom förvandlades det till en megavalk, hahah, svullen much liksom :p

• backsvala
    linuslotta skrev 2015-08-19 21:30:07 följande:

När jag ringde för att skriva in mig så frågade jag när ul görs o då svarade hon att det gör man i v11-13 så det bokade hon tid till mig med en gång. Sen några veckor senare så kunde man göra ett kub test OM man ville det (det va helt frivilligt)

Jag har mått bra hela tiden och att jag haft ett par MF pratade vi aldrig om så tror du har fel där att det är därför man får ett ul så tidigt. I Östergötland så är det ul i v11-13 enl barnmorskan

Fel har jag tyvärr inte i detta fall, och din BM kommer fråga dig på inskrivningen om du haft missfall och det är då man blir erbjuden ett tidigt ultraljud. Sen är det väldigt många som själva nämner sådant vid samtalet om inskrivning och därför får en tid bokad direkt. Så jo, tidigt ultraljud görs om man haft tidigare MF, MA eller vid extrem oro. Som jag skrev så beror det också på hur sent man ringer in och när man får inskrivningen :)

Att RUL görs i v.11-13 hos er är en brist som kliniken har och jag hoppas att det inte är RUL då man inte får reda på mycket alls i de veckorna, mer än att barnets hjärta slår. Vid RUL ska kön kunna berättas och i v.11-13 är det omöjligt att kunna tala om könet på barnen/barnet. Så jag tror nog att din klinik ger alla ett ultraljud i V.11-13 och att RUL sedan görs runt V.20. Vilket är väldigt lyxigt i så fall :D
  • ellami
    Sommarmalva skrev 2015-08-19 20:52:58 följande:

Här får vi bara ett ul. I v.18. Varför skiljer det sig? Varför gör de ul tidigare på vissa platser i landet? Trodde att alla bara gjorde ul i vecka 18, ifall det inte var något speciellt...

RUL erbjuds alla, oftast mellan v 17-20 sen är det faktiskt oftast inte fler ultraljud än så.

I vissa län erbjuds man KUB kring v 13 gratis, hos oss bland annat, i andra län betalar man stor summa för det eller erbjuds bara om man är över 35 år.

Sen kan vissa mvc ha en ultraljudsapparat hos sig och erbjuda tidigt vul, det har vi på min mvc hos mvc-läkaren men det är inget alla får utan vid behov o av olika skäl.

Annars tror jag de flesta som gör tidigt vul bokar det privat och bekostar själva. Mitt vul i veckan gjorde jag på en privat gynklinik och ska även göra nästa om tre veckor där. Vanlig patientavgift och frikort gäller så jag tycker det är lätt värt det för att stilla min oro.
  • ellami
    backsvala skrev 2015-08-19 22:03:53 följande:
    Fel har jag tyvärr inte i detta fall, och din BM kommer fråga dig på inskrivningen om du haft missfall och det är då man blir erbjuden ett tidigt ultraljud. Sen är det väldigt många som själva nämner sådant vid samtalet om inskrivning och därför får en tid bokad direkt. Så jo, tidigt ultraljud görs om man haft tidigare MF, MA eller vid extrem oro. Som jag skrev så beror det också på hur sent man ringer in och när man får inskrivningen :)

Att RUL görs i v.11-13 hos er är en brist som kliniken har och jag hoppas att det inte är RUL då man inte får reda på mycket alls i de veckorna, mer än att barnets hjärta slår. Vid RUL ska kön kunna berättas och i v.11-13 är det omöjligt att kunna tala om könet på barnen/barnet. Så jag tror nog att din klinik ger alla ett ultraljud i V.11-13 och att RUL sedan görs runt V.20. Vilket är väldigt lyxigt i så fall :D
    Stämmer, ingenstans i landet görs rutinultraljud i v 11-13. Fostret är då alldeles för litet för att man ska kunna titta efter allt som man kikar på vid RUL: hjärnan, hjärtat, alla organ, kön om man vill, ja allt, för att se att allt ser okej ut. I de veckorna 11-13 gör man däremot KUB.
  • Minus75
    Saltvatten skrev 2015-08-18 20:45:31 följande:

Tyvärr så kan mitt namn strykas från listan då jag idag fick tidigt missfall

Sist gång vi fick missfall tog det oss 6 månader att bli gravida igen så just nu känner jag mig ganska tröstlös.

Men jag önskar er alla ett stort lycka till med era graviditeter och era små charmtroll som kommer i april - ni har fantastiska månader framför er

Usch, så ledsamt! ???? stor kram!
  • Minus75
    Flerattälska skrev 2015-08-18 22:46:52 följande:

Min gyn läkare föreslog att jag skulle äta trombyl vid nästa graviditet. Det finns lite forskning om effekten av trombyl men många som fått upprepade missfall har kunnat gå tiden ut efter att de började äta trombyl. Trombylen hjälper till att motverka att det bildas små blodproppar i moderkakan vilket tros vara en vanlig orsak till missfall i veckor efter att moderkakan tagit över näringstillförseln.

Har hört om flera här på fl som blivit hjälpta av trombon så nu håller jag tummarna.

Jag äter också Trombyl denna gång. Förra gången var jag ju med i Lennart Bs studie, så då vet jag inte om jag fick Trombyl eller placebo, men jag gick hela vägen efter att ha fått 6 missfall innan. Så jag tror på trombyl. Iaf för min kropp! ????
  • Flerattälska
    Minus75 skrev 2015-08-19 22:49:16 följande:

Jag äter också Trombyl denna gång. Förra gången var jag ju med i Lennart Bs studie, så då vet jag inte om jag fick Trombyl eller placebo, men jag gick hela vägen efter att ha fått 6 missfall innan. Så jag tror på trombyl. Iaf för min kropp! ????

Åh beklagar alla dina missfall. Sex missfall är jobbigt! Men så härligt att d u blev hjälpt av Lennart och att du nu fått trombyl också :) Jag har hört om så många som lyckats med trombyl så naturligtvis har jag höga förhoppningar.

Håller tummarna för oss :)

Hur långt gången är du?
  • Minus75
    Flerattälska skrev 2015-08-19 23:13:56 följande:

Åh beklagar alla dina missfall. Sex missfall är jobbigt! Men så härligt att d u blev hjälpt av Lennart och att du nu fått trombyl också :) Jag har hört om så många som lyckats med trombyl så naturligtvis har jag höga förhoppningar.

Håller tummarna för oss :)

Hur långt gången är du?

Tack! Ja, det var ett rent helvete innan vi fick träffa LB! Inte bara pga missfallet, utan hur vi behandlades på Sahlgrenska. 12 olika läkare på 12 besök, inklusive missfallsutredning osv. De struntade högaktningsfullt i hur vi mådde och hur det gick för oss. Sen träffade vi LB som fattar det här med kontinuitet och omhändertagande. Så det kan faktiskt ha berott på det, snarare än trombylen, dvs att vi fick vår pojke till slut!

Idag är jag i vecka 7, dvs 6+0. Vi ska på tidigt VUL redan på måndag för att se så att det verkligen finns någon där inne. (Två av mina MF var MA, så jag är såklart orolig även om jag inte blöder alls denna gång. )

Håller också tummarna för oss! Vilken vecka är du i?
  • Flerattälska
    Minus75 skrev 2015-08-19 23:23:35 följande:

Tack! Ja, det var ett rent helvete innan vi fick träffa LB! Inte bara pga missfallet, utan hur vi behandlades på Sahlgrenska. 12 olika läkare på 12 besök, inklusive missfallsutredning osv. De struntade högaktningsfullt i hur vi mådde och hur det gick för oss. Sen träffade vi LB som fattar det här med kontinuitet och omhändertagande. Så det kan faktiskt ha berott på det, snarare än trombylen, dvs att vi fick vår pojke till slut!

Idag är jag i vecka 7, dvs 6+0. Vi ska på tidigt VUL redan på måndag för att se så att det verkligen finns någon där inne. (Två av mina MF var MA, så jag är såklart orolig även om jag inte blöder alls denna gång. )

Håller också tummarna för oss! Vilken vecka är du i?

Men fy så vidrigt. Man är tillräckligt utsatt i läget efter missfall och ska inte behöva bollas runt på det sättet. Hoppas ingen annan i liknande situation behöver genomlida det bemötandet.

Men så skönt att snart få göra en koll och se att allt står rätt till. Förstår din oro.

Jag Plussade i söndags och är i vecka 5
Svar på tråden BF april 2016