• Anonym (arga morsan)

Livsfarliga omkörningar

Varit ute på bilsemester med familjen ett par dagar och kan bara inte fatta hur så många vårdslösa idioter som fått körkort i detta land. Man kan nästan tro det är beställt på postorder.

Nu är inte jag heller guds bästa barn, har gjort felparkeringar och kört fort men inte när jag riskerat utsätta andra för fara.

Ligger normalt sett och kör +-5 km kring hhastighetsgränsen. Känner inte att jag har brottom ändå finns det folk som lägger sig precis bakom och stressar. Finns absolut ingen anledning. Jag blir bara stressad och tappar fokus och slutar ofta med att jag saknar farten av ren nervositet.

Det handlar inte om att jag är nybliven förare, har haft lappen i över 10 år och rullat fler mil än många andra.

En gång höll en idiot på att försöka preja undan mig på mitträckesväg enfilig sådan. Hade av någon anledning hamnat lite långt åt höger varpå idioten försöker smyga förbi. När jag utan att ha sett honom korrigerar min position då blir idioten vansinnig och tutar som en jävla idiot.

Kan tillägga att det var 110 väg så tänk själva olyckdförloppet om.vi krockat...

Vid flera omkörningar på 2+1 vägar ligger det nån precis bakom och stressar på. Det är trångt nog när man har vajer på ena sidan och långtradare på andra. Om jag mot förmodan måste avbryta omkörningen eller lastbilen råkar gå ut i mitt körfält då är jag fast där, och bakomvarande har i regel gjort sig skyldig till dråp.

Varför blir folk som sätter sig bakom ratten till kompletta idioter?

• Svar på tråden Livsfarliga omkörningar
  • Anonym (K)
    yngre generationen skrev 2015-07-20 13:38:50 följande:

Majoriteten av de som gör en omkörning på motorvägen ligger i mer än 100. Och snälla dra inte ålders-kortet, finns många äldre dom är helt jävla arroganta när de är i trafiken. Som inte använder blinkers när de kör ut ur en rondell. Som inte blinkar när de byter fil eller gör en omkörning och som inte kan hålla en vettig och jämn hastighet.

Så om du inte fattar att folk blir irriterade när idioter som du är ute i trafiken så kan du väl ta bussen istället?

Idioter som jag? Tryter argumenten, så du måste ta till påhopp?

Ja, och även om någon då kör i 95 istället så lär det ju inte skapa något kaos, hur tänker du nu?

Om du blir irriterad på hur andra kör, så jobba med det istället. Jag ligger inte och bromsar upp någon trafik när jag kör, men jag håller hastigheten ändå. Det fungerar hur fint som helst.

Statistiken talar sitt tydliga språk när det gäller vem som lever farligast i trafiken.

• yngre generationen
    Anonym (K) skrev 2015-07-20 14:27:21 följande:

Idioter som jag? Tryter argumenten, så du måste ta till påhopp?

Ja, och även om någon då kör i 95 istället så lär det ju inte skapa något kaos, hur tänker du nu?

Om du blir irriterad på hur andra kör, så jobba med det istället. Jag ligger inte och bromsar upp någon trafik när jag kör, men jag håller hastigheten ändå. Det fungerar hur fint som helst.

Statistiken talar sitt tydliga språk när det gäller vem som lever farligast i trafiken.

Om du ligger i 95 så är det Du som stoppar upp trafiken och gör att bilar bakom sig måste bromsa in och du som förstör rytmen i trafiken.
  • Anonym (Skärp er förihelvete)

Precis samma sak som vi har pratat om den här helgen. Har det hänt något? Det är helt galet ibland. Folk kör som idioter, E4:an mellan Stockholm och S-tälje känns nu som rena F1-banan (minus säkerheten) än som den vanliga motorväg det är. Delade väg igår kväll med motorcyklisten som körde förbannat fort och sedan kraschade in i en barnfamilj. Tack och lov gick det bra för familjen. Fy fan, jävla stil att utsätta sina medmänniskor för sånt!

• Anonym (Körom)
    Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-18 23:17:09 följande:

Varit ute på bilsemester med familjen ett par dagar och kan bara inte fatta hur så många vårdslösa idioter som fått körkort i detta land. Man kan nästan tro det är beställt på postorder.

Nu är inte jag heller guds bästa barn, har gjort felparkeringar och kört fort men inte när jag riskerat utsätta andra för fara.

Ligger normalt sett och kör +-5 km kring hhastighetsgränsen. Känner inte att jag har brottom ändå finns det folk som lägger sig precis bakom och stressar. Finns absolut ingen anledning. Jag blir bara stressad och tappar fokus och slutar ofta med att jag saknar farten av ren nervositet.

Det handlar inte om att jag är nybliven förare, har haft lappen i över 10 år och rullat fler mil än många andra.

En gång höll en idiot på att försöka preja undan mig på mitträckesväg enfilig sådan. Hade av någon anledning hamnat lite långt åt höger varpå idioten försöker smyga förbi. När jag utan att ha sett honom korrigerar min position då blir idioten vansinnig och tutar som en jävla idiot.

Kan tillägga att det var 110 väg så tänk själva olyckdförloppet om.vi krockat...

Vid flera omkörningar på 2+1 vägar ligger det nån precis bakom och stressar på. Det är trångt nog när man har vajer på ena sidan och långtradare på andra. Om jag mot förmodan måste avbryta omkörningen eller lastbilen råkar gå ut i mitt körfält då är jag fast där, och bakomvarande har i regel gjort sig skyldig till dråp.

Varför blir folk som sätter sig bakom ratten till kompletta idioter?

Glöm aldrig att man är 2 i en omkörning!

Vad gör nissar för att underlätta en omkörning????????
  • LaFontaine

Jag är också djupt fascinerad över förare på vägarna. Både sådana som får för sig att ligga i vänsterfil (eller mittfil för den delen) och ligga tio under angiven hastighet, men mest för sådana som har detta sinnesjuka fartbehov. Jag kör allt som oftast lite för fort. Runt +10 är min standardhastighet (jag vet att man inte får...) men jag vet inte hur ofta jag har någon upptryckt och halvvägs in i bagageluckan. Insidesomkörningar på lite bredare enfiliga vägar händer allt oftare, liksom idiotomkörningar på 2+1-vägar där man prompt måste om, fastän omkörningsfilen tar slut och dåren lyckas kasta sig in precis framför mig.

Däremot respekterar jag ALLTID 30- och 40-vägar. Där hände det sig en gång att en bilist (audiförare...) lade sig tätt intill mig och satte upp två fingrar mot tinningen och låtsades trycka av samtidigt som han stirrade på mig genom backspegeln. Mitt enorma brott? Jag saktade ner från 40 till 30 eftersom hastigheten sänktes. Trevligt!

• Aniiee

Trådar som denna cementerar alltid min åsikt i att jag ALDRIG ska ta körkort......

Var glada för det, alla bilister.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Anonym (K)
    yngre generationen skrev 2015-07-20 14:52:50 följande:
    Om du ligger i 95 så är det Du som stoppar upp trafiken och gör att bilar bakom sig måste bromsa in och du som förstör rytmen i trafiken.
    Fast nu är det inte jag, så reta dig på någon annan.

• Anonym (arga morsan)
    Anonym (Körom) skrev 2015-07-20 19:01:06 följande:

Glöm aldrig att man är 2 i en omkörning!

Vad gör nissar för att underlätta en omkörning????????

Nissar? Vadå nissar?

Jo jag vet att man är två i en omkörning men det innebär för den delen inte att du som bilist kan tvinga fram en sådan omkörningssituation som att köra om trots möte och preja ut mig i vägrenen för att du tycker jag kör för sakta.

Säger det igen, hastighetsbegränsningen finns av en anledning. På E4 finns ex sträckor som passerar bostadsområden och jag tror ingen skulle uppskatta att ha bilar susandes förbi i 140 utanför fönstret.

Åkte själv förbi ett sådant samhälle, så fort jag saknat ner till 50 så är reaktionen omedelbar, bilar bakom börjar krypa närmare och vinglar ut för att se om jag fått en traktor framför eller vad det är för fel på mig. Hur sjutton kan man köra så sakta, det är ju E4an och jag vill hem.

Nu får jag ursäkta om jag trampar någon på tårna men majoriteten av alla olyckor orsakas av män och ungdomar. Sedan tillkommer en del äldre men som borde fått körkortet indraget sedan länge av medicinska skäl.

Kan tänka mig att majoriteten av de som argumenterar mot mig och vissa andra här är män (tex sportpappa) och unga (yngre generationen tex).

Kan tillägga att i 9 fall av 10 var föraren i bilen bakom en man. Har det nått att göra med att ni måste visa er på styva linan hela tiden? Vilken tjej blir glad sen när ni kört ihjäl en barnfamilj eller själv ligger i bilen hopmosad till köttslamsor... För att ni körde för fort eller gjorde en vansinnes omkörning.

Egentligen skulle jag låta er köra om vid möte och vägra flytta mig när ni i panik försöker preja mig åt sidan, men jag vill inte leva med ert värdelösa liv på mitt samvete. Sen hur ni skulle få det till att jag är en ttrafikfara när det är ni som kastar er ut vid möte är rent trams.

Dagens ungdomar (plus de manliga vuxna som inte blivit av med ollonhinnan än) tror de kan bete sig hur som helst i trafiken och förväntar sig att omgivningen ska anpassa sig efter deras körning (den s k jäkla rytmen) och hålla sig ur vägen när de ska fram.
  • Anonym (Körom)
    Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-20 22:15:07 följande:

Nissar? Vadå nissar?

Jo jag vet att man är två i en omkörning men det innebär för den delen inte att du som bilist kan tvinga fram en sådan omkörningssituation som att köra om trots möte och preja ut mig i vägrenen för att du tycker jag kör för sakta.

Säger det igen, hastighetsbegränsningen finns av en anledning. På E4 finns ex sträckor som passerar bostadsområden och jag tror ingen skulle uppskatta att ha bilar susandes förbi i 140 utanför fönstret.

Åkte själv förbi ett sådant samhälle, så fort jag saknat ner till 50 så är reaktionen omedelbar, bilar bakom börjar krypa närmare och vinglar ut för att se om jag fått en traktor framför eller vad det är för fel på mig. Hur sjutton kan man köra så sakta, det är ju E4an och jag vill hem.

Nu får jag ursäkta om jag trampar någon på tårna men majoriteten av alla olyckor orsakas av män och ungdomar. Sedan tillkommer en del äldre men som borde fått körkortet indraget sedan länge av medicinska skäl.

Kan tänka mig att majoriteten av de som argumenterar mot mig och vissa andra här är män (tex sportpappa) och unga (yngre generationen tex).

Kan tillägga att i 9 fall av 10 var föraren i bilen bakom en man. Har det nått att göra med att ni måste visa er på styva linan hela tiden? Vilken tjej blir glad sen när ni kört ihjäl en barnfamilj eller själv ligger i bilen hopmosad till köttslamsor... För att ni körde för fort eller gjorde en vansinnes omkörning.

Egentligen skulle jag låta er köra om vid möte och vägra flytta mig när ni i panik försöker preja mig åt sidan, men jag vill inte leva med ert värdelösa liv på mitt samvete. Sen hur ni skulle få det till att jag är en ttrafikfara när det är ni som kastar er ut vid möte är rent trams.

Dagens ungdomar (plus de manliga vuxna som inte blivit av med ollonhinnan än) tror de kan bete sig hur som helst i trafiken och förväntar sig att omgivningen ska anpassa sig efter deras körning (den s k jäkla rytmen) och hålla sig ur vägen när de ska fram.

Folk kan inte köra!

Kör man 80 på en 90 väg bara för att det är en fartkamera uppsatt tycker jag det är bedrägligt! Själv kör jag bara lagligt!
  • Anonym (slappna av)

TS,

du verkar vara en väldigt nervös bilförare. Trafiken skulle flyta betydligt bättre omkring dig om du slappnade av och hjälpte till istället för att hävda din rätt (försöka leka polis) i all lägen.

Att du dessutom skriver "Egentligen skulle jag låta er köra om vid möte och vägra flytta mig när ni i panik försöker preja mig åt sidan, men jag vill inte leva med ert värdelösa liv på mitt samvete" gör inte saken bättre utan du borde nog ta en timeout från bilkörandet och låta någon annan köra.

Hjälp till istället för att hindra är det bästa du kan göra, prova det och du kommer att se att bilkörandet blir betydligt lättare och trevligare.

Svar på tråden Livsfarliga omkörningar