• Anonym (K)

Livsfarliga omkörningar

Flash Gordon skrev 2015-07-19 11:19:23 följande:
    .

Nu var det ett bra tag sedan jag tog körkortet men jag vill minnas att körskoleläraren sa att man ska köra om så fort som möjligt för att underlätta för andra.

Det är inte samma sak som att köra över hastighetsbegränsningen. Det förstår nog du också.

Kör man om en lastbil som håller 90, så kör man om i 110, om det är en 110-väg.

Håller jag på att köra om en rad lastbilar, och det kommer någon som vill köra snabbare än laglig hastighet får de vänta tills jag är klar.

• Anonym (K)
    yngre generationen skrev 2015-07-20 11:11:33 följande:

Det är sådana som Ts som är en trafikfara. Om du är en sån som ligger i 95 när du ska köra om en lastbil får du väl förstå att folk blir irriterade.

Det är sant att man har bestämda hastigheter på de svenska vägarna. Men det gäller också att ta hänsyn till medtrafikanter och se till på att inte förstöra rytmen i trafiken.

Som tex på motorvägen där det är 100 så ligger en flesta i högerfoten i 100, men det är vanligt att hastigheten är runt 105ish. Och att bilar som vill köra om ligger i 110-115 i vänsterfilen vänsterfilen. Om det nu kommer en lastbil som ligger i 90 som alla vill köra om. Ligg då fan inte i 100. För du vet att folk gärna ligger i 11 och då är det du som förstör rytmen när alla behöver bromsa in och du utgör en trafikfara trafikfara.

Herregud, folk skulle inte märka om någon kör i 100 istället för 110 om de inte såg det på mätaren, så liten är skillnaden. Blir man irriterad över en sådan sak har man problem.

Att följa trafikrytmen innebär inte att de som kör fortast ska sätta gränsen.  Är det inte bättre att alla följer hastigheterna, så blir det en fin rytm?

Du är ung, men jag som varit med lite längre, har hört dessa argument i många år. Det är alltid de som vill köra fort som tjatar om trafikrytm, men de tänker aldrig på att om de sänker sin hastighet i stället, så förbättras trafikrytm.

• Anonym (K)
    yngre generationen skrev 2015-07-20 13:38:50 följande:

Majoriteten av de som gör en omkörning på motorvägen ligger i mer än 100. Och snälla dra inte ålders-kortet, finns många äldre dom är helt jävla arroganta när de är i trafiken. Som inte använder blinkers när de kör ut ur en rondell. Som inte blinkar när de byter fil eller gör en omkörning och som inte kan hålla en vettig och jämn hastighet.

Så om du inte fattar att folk blir irriterade när idioter som du är ute i trafiken så kan du väl ta bussen istället?

Idioter som jag? Tryter argumenten, så du måste ta till påhopp?

Ja, och även om någon då kör i 95 istället så lär det ju inte skapa något kaos, hur tänker du nu?

Om du blir irriterad på hur andra kör, så jobba med det istället. Jag ligger inte och bromsar upp någon trafik när jag kör, men jag håller hastigheten ändå. Det fungerar hur fint som helst.

Statistiken talar sitt tydliga språk när det gäller vem som lever farligast i trafiken.

• Anonym (K)
    yngre generationen skrev 2015-07-20 14:52:50 följande:
    Om du ligger i 95 så är det Du som stoppar upp trafiken och gör att bilar bakom sig måste bromsa in och du som förstör rytmen i trafiken.
    Fast nu är det inte jag, så reta dig på någon annan.

• Anonym (K)
    SpanskaFlugan skrev 2015-07-21 00:36:06 följande:
    Jag tycker det ts skrev var väldigt klokt. De som ska se över sin körstil och ta en time out är de som prompt hävdar sin rätt till att alltid få köra så snabbt som möjligt och få köra om varenda bil som inte kör så fort som de vill. Jag vill påminna om att man endast får använda vägrenen i nödfall, det är INTE en extra fil.

Kort sagt, om den som för en omkörning plötsligt måste preja ut TS i vägrenen har den som kör om gjort ett gigantiskt misstag och bör förlora körkortet. Det är INTE en rättighet att få köra om fordonet före dig. Vill du köra om ska du göra det i laglig hastighet på säkrast möjliga sätt UTAN att tvinga ut bilen framför i vägrenen. Bilen du kör om ska underlätta omkörning och kan gå ut mot vägrenen om det är fri sikt men det är inte ett krav.
    Bra skrivet Glad
Svar på tråden Livsfarliga omkörningar