sportpappa skrev 2015-07-18 23:50:09 följande:
Visst finns det många stressade idioter där ute, men då gäller det att man själv ser till att det blir så säkert som möjligt. Idioterna gör det ju inte.
Du kör för långsamt för många. Om du ligger på +5 km/h enligt din hastighetsmätare så kör du strax under eller precis på hastigheten. Många kör lite över hastighetsbegränsningen och du blir en bromskloss vilket kan orsaka olyckor.
Om någon kör för nära dig så bör du sänka hastigheten för att skapa större marginaler om något skulle hända.Det är säkert väldigt irriterande för de bakom, men vad ska man göra?
När du girade ut till höger på den enfiliga vägen så trodde bilen bakom att du tänkte släppa förbi honom och det uppstod en farlig situation när du plötsligt girade tillbaka. Det är inte konstigt att han tutar. Långsamma förare släpper ofta förbi de som vill fram snabbare så där får du vara extra tydlig med dina intentioner. Det här låter dock som en väldigt märklig situation, men du kanske körde så långt åt höger och så långsamt och att vägen var så bred att bakomvarande trodde att det var medveten körning av dig.
På 2+1-väg så är ofta omkörningssträckorna ganska korta och de man ska köra om är många, särskilt om det är en lastbil med i leken. Då gäller det att ligga på för att hinna om alla. Jag kör alltid 1-2 växlar ner och sen gasen i botten på såna sträckor. Eftersom du inte verkar vara lika tung på gasen som de bakomvarande så bör du vänta lite och släppa före de som har mer bråttom.
Det är framförallt lastbilen som gör fel om den går ut i ditt körfält när du ligger där. Om du behöver avbryta omkörningen så saktar du ner och då får bakomvarande också sakta ner. Det är extremt osannolikt att du skulle bromsa kraftigt vid en omkörning i egen fil. Jämför med hur du kör på flerfilig motorväg. Du har en helt egen fil att köra i.
Det är helt befängt att påstå att jag blir en bromskloss som kan orsaka olyckor. Det är ett jävla argument som bara skulle komma från de som absolut inte kan ta det lugnt eller som kötskoleboken upprepar, att man ska köra defensivt.
Det är när stressade bilister dyker upp på vägarna som det blir olyckor. De förväntar sig att jag som kör lagligt ska hålla mig undan och helst bromsa så fort de gör en omkörning i sista sekunden pp 2+1 väg.
Att jag skulle behöva släppa fram de som har mer brottom är också bara fjantigt. I så fall skulle jag aldrig kunna köra om för det kommer alltid hinna ikapp folk när man ligger bakom lastbilen.
Jag kör inte om med lätt gas jag kör om i säker hastighet, sen får ni tolka det hur ni vill. Sen har inte jag en sportbil som vissa andra som kan gasa på hur som helst. Men för det ska inte jag behöva ligga och hålla mig ur vägen för att andra anser sig ha mer bråttom.
Jag hoppas du inte tycker att jag i fallet med att nästan bli omkörd på enkelfil med mitträckesväg borde hålla mig undan?
För övrigt så finns hastighetsgränserna där av en anledning. Varför folk anser det så jävla okej att köra fortare begriper jag inte. Vissa argumenterar också för att de som kör precis under hastighetsgränserna ska bli av med körkortet för att de är en trafikfara. Vem är en trafikfara egentligen när de med sitt stressade beteende riskerar ha ihjäl folk?
Sen är det begripligt att man inte ska köra för långsamt som den jag körde ikapp med 60 på 110 väg...men att köra 105-110 på 110 väg, finns inga argument mot mer än bara att folk inte har tålamod eller respekt för andra människor.
Förbi skolor kör folk för fort, körde genom ett samhälle med flera övergångsställen, det var 50, låg strax över. Ändå ligger bilar tätt bakom och börjar glida fram och tillbaka i körfält för att visa att de vill fram fortare. Om nån går över gatan hur ska jag då kunna stanna om bilarna ligger 1 meter bakom? Om jag då kör ihjäl den där stackars pojken som bara skulle köpa godis på andra sidan gatan, vem får då skiten ta? Jo jag som inte kunde stanna. De bakom slipper lätt undan, bortsett från möjligen den milslånga kön som bildas av att pojkens kropp måste tas omhand av ambulans och dräpande förhöras av polis. Kanske bättre om jag smiter istället?
Och det där med att lätta på gasen för att skapa avstånd funkar sällan ska jag upplysa dig om. Majoriteten av alla gånger fortsätter bakomvarande att köra nära och ligger inte helt oväntat kvar även vid möjliga omkörning stillfällen. Är det fortfarande jag som är en bromskloss och utgör fara i trafiken?