Livsfarliga omkörningar
Visst finns det många stressade idioter där ute, men då gäller det att man själv ser till att det blir så säkert som möjligt. Idioterna gör det ju inte.
Du kör för långsamt för många. Om du ligger på +5 km/h enligt din hastighetsmätare så kör du strax under eller precis på hastigheten. Många kör lite över hastighetsbegränsningen och du blir en bromskloss vilket kan orsaka olyckor.
Om någon kör för nära dig så bör du sänka hastigheten för att skapa större marginaler om något skulle hända.Det är säkert väldigt irriterande för de bakom, men vad ska man göra?
När du girade ut till höger på den enfiliga vägen så trodde bilen bakom att du tänkte släppa förbi honom och det uppstod en farlig situation när du plötsligt girade tillbaka. Det är inte konstigt att han tutar. Långsamma förare släpper ofta förbi de som vill fram snabbare så där får du vara extra tydlig med dina intentioner. Det här låter dock som en väldigt märklig situation, men du kanske körde så långt åt höger och så långsamt och att vägen var så bred att bakomvarande trodde att det var medveten körning av dig.
På 2+1-väg så är ofta omkörningssträckorna ganska korta och de man ska köra om är många, särskilt om det är en lastbil med i leken. Då gäller det att ligga på för att hinna om alla. Jag kör alltid 1-2 växlar ner och sen gasen i botten på såna sträckor. Eftersom du inte verkar vara lika tung på gasen som de bakomvarande så bör du vänta lite och släppa före de som har mer bråttom.
Det är framförallt lastbilen som gör fel om den går ut i ditt körfält när du ligger där. Om du behöver avbryta omkörningen så saktar du ner och då får bakomvarande också sakta ner. Det är extremt osannolikt att du skulle bromsa kraftigt vid en omkörning i egen fil. Jämför med hur du kör på flerfilig motorväg. Du har en helt egen fil att köra i.