• Anonym (arga morsan)

Livsfarliga omkörningar

Varit ute på bilsemester med familjen ett par dagar och kan bara inte fatta hur så många vårdslösa idioter som fått körkort i detta land. Man kan nästan tro det är beställt på postorder.

Nu är inte jag heller guds bästa barn, har gjort felparkeringar och kört fort men inte när jag riskerat utsätta andra för fara.

Ligger normalt sett och kör +-5 km kring hhastighetsgränsen. Känner inte att jag har brottom ändå finns det folk som lägger sig precis bakom och stressar. Finns absolut ingen anledning. Jag blir bara stressad och tappar fokus och slutar ofta med att jag saknar farten av ren nervositet.

Det handlar inte om att jag är nybliven förare, har haft lappen i över 10 år och rullat fler mil än många andra.

En gång höll en idiot på att försöka preja undan mig på mitträckesväg enfilig sådan. Hade av någon anledning hamnat lite långt åt höger varpå idioten försöker smyga förbi. När jag utan att ha sett honom korrigerar min position då blir idioten vansinnig och tutar som en jävla idiot.

Kan tillägga att det var 110 väg så tänk själva olyckdförloppet om.vi krockat...

Vid flera omkörningar på 2+1 vägar ligger det nån precis bakom och stressar på. Det är trångt nog när man har vajer på ena sidan och långtradare på andra. Om jag mot förmodan måste avbryta omkörningen eller lastbilen råkar gå ut i mitt körfält då är jag fast där, och bakomvarande har i regel gjort sig skyldig till dråp.

Varför blir folk som sätter sig bakom ratten till kompletta idioter?

• Svar på tråden Livsfarliga omkörningar
  • SpanskaFlugan
    Anonym (slappna av) skrev 2015-07-20 23:51:06 följande:

TS,

du verkar vara en väldigt nervös bilförare. Trafiken skulle flyta betydligt bättre omkring dig om du slappnade av och hjälpte till istället för att hävda din rätt (försöka leka polis) i all lägen.

Att du dessutom skriver "Egentligen skulle jag låta er köra om vid möte och vägra flytta mig när ni i panik försöker preja mig åt sidan, men jag vill inte leva med ert värdelösa liv på mitt samvete" gör inte saken bättre utan du borde nog ta en timeout från bilkörandet och låta någon annan köra.

Hjälp till istället för att hindra är det bästa du kan göra, prova det och du kommer att se att bilkörandet blir betydligt lättare och trevligare.

Jag tycker det ts skrev var väldigt klokt. De som ska se över sin körstil och ta en time out är de som prompt hävdar sin rätt till att alltid få köra så snabbt som möjligt och få köra om varenda bil som inte kör så fort som de vill. Jag vill påminna om att man endast får använda vägrenen i nödfall, det är INTE en extra fil.

Kort sagt, om den som för en omkörning plötsligt måste preja ut TS i vägrenen har den som kör om gjort ett gigantiskt misstag och bör förlora körkortet. Det är INTE en rättighet att få köra om fordonet före dig. Vill du köra om ska du göra det i laglig hastighet på säkrast möjliga sätt UTAN att tvinga ut bilen framför i vägrenen. Bilen du kör om ska underlätta omkörning och kan gå ut mot vägrenen om det är fri sikt men det är inte ett krav.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Anonym (K)
    SpanskaFlugan skrev 2015-07-21 00:36:06 följande:
    Jag tycker det ts skrev var väldigt klokt. De som ska se över sin körstil och ta en time out är de som prompt hävdar sin rätt till att alltid få köra så snabbt som möjligt och få köra om varenda bil som inte kör så fort som de vill. Jag vill påminna om att man endast får använda vägrenen i nödfall, det är INTE en extra fil.

Kort sagt, om den som för en omkörning plötsligt måste preja ut TS i vägrenen har den som kör om gjort ett gigantiskt misstag och bör förlora körkortet. Det är INTE en rättighet att få köra om fordonet före dig. Vill du köra om ska du göra det i laglig hastighet på säkrast möjliga sätt UTAN att tvinga ut bilen framför i vägrenen. Bilen du kör om ska underlätta omkörning och kan gå ut mot vägrenen om det är fri sikt men det är inte ett krav.
    Bra skrivet Glad
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-19 22:36:20 följande:
    Förlåt?

Tror du missuppfattat saken lilla gubben.

Kan påpeka att jag har ständig uppsikt bakåt när jag kör. Även framåt. När jag närmar mig en rondell saktar jag in och kollar läget längre fram utan att bromsa, allt för att det ska flyta på och kunna glida igenom om det inte är bilar i rondellen, sen att många inte blinkar ut ur rondellen är inte mitt fel.

Där har du framförhållning.

När jag kör om, kollar jag alltid läget bakåt, kommer nån annan kastar jag mig inte ut utan väntar på min tur. Om jag närmar mig ett tydligt hinder kollar jag bakåt, signalerar, bromsar eller annat så gott jag kan för att undvika fara. Sen om nu stressade Janne valt att lägga sig precis bakom och trots mina upprepade försök att uppmärksamma honom.inte reagerar och ökar avståndet och därigenom nästan kör in i mig och hötter med näven kan jag inte rå för. Jag kan ju knappast stanna och gå ur bilen och dra i Jannes handbroms för att få honom att stanna...

Sedan det där med omtanke och respekt, ja det är ord du nog borde lära dig lite mer vad det betyder innan du missbrukar dem.

Jag ligger aldrig tätt bakom någon på landsväg även om denne kör saktare. När jag ser en möjlighet att köra om närmar jag mig dock och kör om.

Sen förstår inte jag hur man inte kan tappa fokus när du har en bil som ligger så nära att man kan se skäggstubben på föraren. Trafiken bakom bilen försvinner och det enda du ser i backspegeln är den där bilen.
    Lilla gubben?

Själv skulle jag bli YTTERST skeptisk om bilen framför mig ligger i 10 under och vinglar på vägen. Skulle ICKE försöka köra om, vem vet vad h*n kan ta sig för. Och håller avstånden gör jag, så jag vet inte varför du skriver som du gör. 

Även om du vinglar på vägen (utan att märka det till och med?!?) så bör du rimligtvis vara medveten om att det finns bilar bakom, samt se vad de gör. 
  • Voluptuous Shalimar
    SpanskaFlugan skrev 2015-07-19 19:35:33 följande:
    Gnäll allt du vill. Jag kör om exakt i den hastighet jag anser är säker vid omständigheterna. Om du inte gillar det skiter jag i, jag riskerar inte mitt körkort, min bil, mitt liv och andras liv för att du vill bestämma hur fort jag ska köra.
    Vänta här nu. Jag klagar inte på folk som kör om långsammare än jag (generellt), jag klagar på dem som går ut i vänsterfil mitt framför näsan på mig och sedan tar hela omkörningssträckan på sig för att köra om. Kommer det någon i vänsterfil som kör snabbt (mkt snabbare än du själv) så är det väl bara att vänta tills denne kört om och sedan köra om efteråt? Sannolikheten att du inte hinner köra om är ju obefintlig, eftersom den andra bilen (som sagt) håller högre hastighet än du själv. 
  • SpanskaFlugan
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-07-21 14:33:54 följande:

Vänta här nu. Jag klagar inte på folk som kör om långsammare än jag (generellt), jag klagar på dem som går ut i vänsterfil mitt framför näsan på mig och sedan tar hela omkörningssträckan på sig för att köra om. Kommer det någon i vänsterfil som kör snabbt (mkt snabbare än du själv) så är det väl bara att vänta tills denne kört om och sedan köra om efteråt? Sannolikheten att du inte hinner köra om är ju obefintlig, eftersom den andra bilen (som sagt) håller högre hastighet än du själv. 

Jag går inte ut i vänsterfil framför näsan på någon, jag ser till att ha avstånd bakåt. Däremot anser jag att om en rad med bilar ligger bakom exempelvis en traktor på en 2+1 väg så är det bilen som ligger närmast traktorn som ska få köra förbi om den vill. De som ligger bakom får vänta på sin tur.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Voluptuous Shalimar
    SpanskaFlugan skrev 2015-07-21 17:29:14 följande:
    Jag går inte ut i vänsterfil framför näsan på någon, jag ser till att ha avstånd bakåt. Däremot anser jag att om en rad med bilar ligger bakom exempelvis en traktor på en 2+1 väg så är det bilen som ligger närmast traktorn som ska få köra förbi om den vill. De som ligger bakom får vänta på sin tur.
    Bra att du inte svänger ut framför en som är på väg framåt i vänsterfil i högre hastighet än du, kan jag ju säga då. Men i det andra fallet, jag tycker att den som först blinkar och går ut i vänsterfil ska få köra om framförvarande fordon. Hatar också när man ligger bakom och så tvekar bilisten framför en stund så att jag hinner blinka och är på väg ut, SEDAN börjar han/hon ge tecken för omkörning - nej, då tycker jag nog att han/hon borde väntat. Om du då svänger ut framför den som redan påbörjat omkörningen och är på väg framåt för att köra förbi dig (och lastbilen) så är det du som är fräck. Ska du om så får du vara lite alert. 
  • SpanskaFlugan
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-07-21 19:38:31 följande:

Bra att du inte svänger ut framför en som är på väg framåt i vänsterfil i högre hastighet än du, kan jag ju säga då. Men i det andra fallet, jag tycker att den som först blinkar och går ut i vänsterfil ska få köra om framförvarande fordon. Hatar också när man ligger bakom och så tvekar bilisten framför en stund så att jag hinner blinka och är på väg ut, SEDAN börjar han/hon ge tecken för omkörning - nej, då tycker jag nog att han/hon borde väntat. Om du då svänger ut framför den som redan påbörjat omkörningen och är på väg framåt för att köra förbi dig (och lastbilen) så är det du som är fräck. Ska du om så får du vara lite alert. 

Läs första meningen i mitt inlägg. Där står allt du behöver veta.
  • Voluptuous Shalimar
    SpanskaFlugan skrev 2015-07-21 20:29:54 följande:
    Läs första meningen i mitt inlägg. Där står allt du behöver veta.
    Men resten av ditt inlägg säger emot den första meningen, ifall det är så att du hävdar din rätt att köra om traktorn för att du ligger närmast den - men inte tar initiativ till omkörningen förrän någon bakom redan lagt sig i omkörningsfil och gasar på. 

Det förstår du kanske om du läser igenom vad du skrev?

Eller så avser du något annat som inte framgår av ditt inlägg, isåfall kanske jag inte riktigt förstått hur du menar. 
  • Anonym (arga morsan)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-07-21 19:38:31 följande:

Den som ligger närmast traktorn eller vad det nu är kanske köat sig fram till just precis bakom. Kan själv tycka det är lika irriterande när en bil tränger sig som ligger bakom trots att jag börjat blinka före bilen. Inte sällan är det en sån bil som inte blinkar heller. Hur ska man resonera i detta fall? Då handlar det inte om att jag tvekat. Det om något är att utsätta andra för fara.

Sedan finns sådana som ligger bakom i flera mil rätt inpå, har flera gånger lagt mig åt sidan, ut i vägrenen när det kommit raka fina vägar. Inga möten ändå ligger de kvar och stressa. Sen vid nått tillfälle när man liksom nästan glömt att bilen ligger där, gärna vid nästan möte och dålig sikt så drar idioten om så man får bromsa och hålla ut i ikanten. Är det samspel? Nej. Är det jag som är trafikfara och nervös då? Knappast.

Många verkar tro att det bara är att köra om för den omkörda kommer sakta ner och hålla undan. Ren egoism. Precis som.det finns de som markerar för framförvarande att denne ska lägga sig i vägrenen.

Mig veterligen finns inget som säger att jag måste lägga mig i vägrenen om jag nu sitter och kör 90 på 90väg. Det kan vara förenat med livsfara att ligga där då jag kan bli instängd och riskera köra på något där vägrenen tar slut. Eller köra av vägen.

Vet inte vad som gäller för husvagnar, släp, mm som bara får hålla 80. Den ska inte användas som en egen fil men för att under säkra förhållanden underlätta omkörning.

Jag går dock aldrig ut i vägrenen i mörker då det kan finnas hinder där som inte syns.

Blivit omkörd av lastbilar ibland men de brukar i många fall blinka med helljuset innan de drar om. Uppskattat då man blir lite mer beredd.
  • Anonym (arga morsan)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-07-21 14:29:14 följande:

Lilla gubben?

Själv skulle jag bli YTTERST skeptisk om bilen framför mig ligger i 10 under och vinglar på vägen. Skulle ICKE försöka köra om, vem vet vad h*n kan ta sig för. Och håller avstånden gör jag, så jag vet inte varför du skriver som du gör. 

Även om du vinglar på vägen (utan att märka det till och med?!?) så bör du rimligtvis vara medveten om att det finns bilar bakom, samt se vad de gör. 

Du har uppenbarligen missförstått det hela.

Jag hade full koll bakåt, visste att bilen var där. Varför jag vinglade till vet jag inte och varför du tror att jag låg 10 under ja du...

Men du verkar anse att om man vinglar till åt höger så betyder det att det är klart att kköra om. Om det sker på en enfilig väg har tydligen ingen betydelse, huvudsaken är att du får komma förbi.
Svar på tråden Livsfarliga omkörningar