Inlägg från: Voluptuous Shalimar |Visa alla inlägg
  • Voluptuous Shalimar

    Livsfarliga omkörningar

    Det är såna som du, ts som orsaker olyckor då du agerar osäkert och inte har uppsikt bakåt. Om du inte upptäckt att det ligger någon bakom dig så har du glömt att kasta ett öga i backspegeln då och då. Hur man kan missa att någon försöker köra om en vid ENFILIGT med MITTRÄCKE är för mig obegripligt, eftersom det är en rätt ovanlig situation. Där borde DU ha haft koll.  

    Sedan kan jag säga att det gör mig galen när man väntat på tvåfiligt för att själv kunna köra om en radda långsamma bilar/lastbilar och så går det ut en jäkla klant framför en som helt egoistiskt kör om så långsamt att endast han själv hinner köra om, helt utan att bry sig om bakomvarande bilar. Det är dålig bilkörning!!!

    UPPSIKT
    FRAMFÖRHÅLLNING
    RESPEKT
    OMTANKE
    ska prägla din bilkörning.

    Som jag ser det finns inget av detta med när du kör bil.

  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-19 22:36:20 följande:
    Förlåt?

    Tror du missuppfattat saken lilla gubben.

    Kan påpeka att jag har ständig uppsikt bakåt när jag kör. Även framåt. När jag närmar mig en rondell saktar jag in och kollar läget längre fram utan att bromsa, allt för att det ska flyta på och kunna glida igenom om det inte är bilar i rondellen, sen att många inte blinkar ut ur rondellen är inte mitt fel.

    Där har du framförhållning.

    När jag kör om, kollar jag alltid läget bakåt, kommer nån annan kastar jag mig inte ut utan väntar på min tur. Om jag närmar mig ett tydligt hinder kollar jag bakåt, signalerar, bromsar eller annat så gott jag kan för att undvika fara. Sen om nu stressade Janne valt att lägga sig precis bakom och trots mina upprepade försök att uppmärksamma honom.inte reagerar och ökar avståndet och därigenom nästan kör in i mig och hötter med näven kan jag inte rå för. Jag kan ju knappast stanna och gå ur bilen och dra i Jannes handbroms för att få honom att stanna...

    Sedan det där med omtanke och respekt, ja det är ord du nog borde lära dig lite mer vad det betyder innan du missbrukar dem.

    Jag ligger aldrig tätt bakom någon på landsväg även om denne kör saktare. När jag ser en möjlighet att köra om närmar jag mig dock och kör om.

    Sen förstår inte jag hur man inte kan tappa fokus när du har en bil som ligger så nära att man kan se skäggstubben på föraren. Trafiken bakom bilen försvinner och det enda du ser i backspegeln är den där bilen.
    Lilla gubben?

    Själv skulle jag bli YTTERST skeptisk om bilen framför mig ligger i 10 under och vinglar på vägen. Skulle ICKE försöka köra om, vem vet vad h*n kan ta sig för. Och håller avstånden gör jag, så jag vet inte varför du skriver som du gör. 

    Även om du vinglar på vägen (utan att märka det till och med?!?) så bör du rimligtvis vara medveten om att det finns bilar bakom, samt se vad de gör. 
  • Voluptuous Shalimar
    SpanskaFlugan skrev 2015-07-19 19:35:33 följande:
    Gnäll allt du vill. Jag kör om exakt i den hastighet jag anser är säker vid omständigheterna. Om du inte gillar det skiter jag i, jag riskerar inte mitt körkort, min bil, mitt liv och andras liv för att du vill bestämma hur fort jag ska köra.
    Vänta här nu. Jag klagar inte på folk som kör om långsammare än jag (generellt), jag klagar på dem som går ut i vänsterfil mitt framför näsan på mig och sedan tar hela omkörningssträckan på sig för att köra om. Kommer det någon i vänsterfil som kör snabbt (mkt snabbare än du själv) så är det väl bara att vänta tills denne kört om och sedan köra om efteråt? Sannolikheten att du inte hinner köra om är ju obefintlig, eftersom den andra bilen (som sagt) håller högre hastighet än du själv. 
  • Voluptuous Shalimar
    SpanskaFlugan skrev 2015-07-21 17:29:14 följande:
    Jag går inte ut i vänsterfil framför näsan på någon, jag ser till att ha avstånd bakåt. Däremot anser jag att om en rad med bilar ligger bakom exempelvis en traktor på en 2+1 väg så är det bilen som ligger närmast traktorn som ska få köra förbi om den vill. De som ligger bakom får vänta på sin tur.
    Bra att du inte svänger ut framför en som är på väg framåt i vänsterfil i högre hastighet än du, kan jag ju säga då. Men i det andra fallet, jag tycker att den som först blinkar och går ut i vänsterfil ska få köra om framförvarande fordon. Hatar också när man ligger bakom och så tvekar bilisten framför en stund så att jag hinner blinka och är på väg ut, SEDAN börjar han/hon ge tecken för omkörning - nej, då tycker jag nog att han/hon borde väntat. Om du då svänger ut framför den som redan påbörjat omkörningen och är på väg framåt för att köra förbi dig (och lastbilen) så är det du som är fräck. Ska du om så får du vara lite alert. 
  • Voluptuous Shalimar
    SpanskaFlugan skrev 2015-07-21 20:29:54 följande:
    Läs första meningen i mitt inlägg. Där står allt du behöver veta.
    Men resten av ditt inlägg säger emot den första meningen, ifall det är så att du hävdar din rätt att köra om traktorn för att du ligger närmast den - men inte tar initiativ till omkörningen förrän någon bakom redan lagt sig i omkörningsfil och gasar på. 

    Det förstår du kanske om du läser igenom vad du skrev?

    Eller så avser du något annat som inte framgår av ditt inlägg, isåfall kanske jag inte riktigt förstått hur du menar. 
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-21 22:12:50 följande:
    Du har uppenbarligen missförstått det hela.

    Jag hade full koll bakåt, visste att bilen var där. Varför jag vinglade till vet jag inte och varför du tror att jag låg 10 under ja du...

    Men du verkar anse att om man vinglar till åt höger så betyder det att det är klart att kköra om. Om det sker på en enfilig väg har tydligen ingen betydelse, huvudsaken är att du får komma förbi.
    Nä, det anser jag inte. Varför tror du det? Om bilen framför mig kör extremt sakta och så håller åt höger en stund (samt blinkar inåt för att markera att det är fritt fram) så skulle jag köra om, eftersom jag skulle anta att h*n ville att jag skulle köra om av någon anledning (de kanske var tvungna att stanna och spy eller vad vet jag).

    Men om jag själv fick in en förskräcklig spindel i bilen och därför vinglade åt höger (föga troligt men ändå) så skulle jag ju definitivt låta bilen bakom få komma om ifall han försökte. Har inget behov av självhävdelse. Låter även folk som försummar högerregeln få köra utan att jag försöker köra in i dem bara för att visa var skåpet ska stå, och kör inte över dessa cyklister som cyklar över övergångsställena utan att låtsas om att de faktiskt är FORDON när de inte leder cykeln och alltså ska följa samma trafikregler som andra FORDON (dvs inte korsa en väg som om de vore fotgängare på övergångsstället. Skulle en tokdåre försöka komma om på högersidan/vägrenen så gör jag vad jag kan för att underlätta så att inte en farlig(are) situation uppstår. Och så vidare.
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-22 07:22:24 följande:
    Du gillar visst att använda CAPS LOCK lilla gubben. Är fullt läskunnig så du behöver inte tydliggöra som om jag vore korkad.

    Så i dina ögon är det alltså helt okej att köra om så fort det dyker upp en liten lucka till vänster om en bil även om bilen bara råkade vingla till av okända skäl? Om den bilen korrigerar sin position direkt efter och kör in i dig som då prompt ska om, vad gör du då?

    Jag har aldrig sagt att jag blinkade åt höger när jag vinglade till, och även om jag gjort det finns ingen anledning till att tränga sig förbi på en så smal väg. Du får helt enkelt vänta tills det är 2 filigt eller mitträcke försvinner.

    Du verkar försöka alternera min version så det ska stämma med dina normer och få det att låta som om jag öppnar upp för att medvetet släppa förbi bakomliggande i den situationen och därmed gör fel som går tillbaka till ursprungsläge och då hindrar bakomvarande bil. För att bakomvarande ska kunna komma fram måste jag i det närmaste hänga med hjulet utanför vägen för där är det trångt, vilket inte alla verkar tro.

    Så tala för sjutton gubbar inte med mig om respekt och omtanke för det är något du saknar lilla vän.
    Undrar vem som inte är läskunnig (och varför i all världen kallar du mig lilla gubben och lilla vän? Aningen konfunderad över detta.)

    Jag skrev ju att jag ALDRIG I LIVET skulle försöka mig på en omkörning vid enfiligt om bilen framför vinglar. Alldeles för osäkert: en förare som vinglar är eventuellt påverkad eller på annat sätt inte tillräknelig. Uppenbarligen måste jag använda versaler för att göra det EXTRA TYDLIGT eftersom du inte verkar läsa ordentligt. Jag skrev nämligen inte heller något alls om att DU blinkade eller liknande. Det jag skrev var att om någon annan beter sig trafikfarligt och försöker köra om vid enfiligt (eftersom du själv vinglade, vilket du erkände) så är det BÄTTRE att släppa förbi denne otålige och eventuellt dåraktige förare, än att styra tillbaka sin egen bil och därmed riskera en kollision. Måhända hade din stolthet fått sig en törn, men jag, som förare, håller inte hårdare på stoltheten än på trafiksäkerheten. 
  • Voluptuous Shalimar
    SpanskaFlugan skrev 2015-07-21 23:59:11 följande:
    Nej, jag säger inte emot mig själv. Jag kör om när jag anser det är säkert både bakåt och framåt. Däremot tänker jag blinka och signalera att jag tänker köra om först om det är jag som ligger närmar den hypotetiska traktorn. Och det gör jag även om en fartkänsla Audigubbe ligger som ett fri pris bakom mig. Signalera omkörning är dock inte det samma som att påbörja en omkörning, det är det jag tror du missförstår. Så jag signalerar omkörning, ser till att fartdåren bakom sett det (och förhoppningsvis fattar att det inte att ligga en halvmeter från mina baklyktor), sen påbörjar jag min omkörning. Allt får oftast på några sekunder men jag har koll på "klistermärken" och fartdårar bakom också.
    Men dåså. Då är väl det enda som möjligtvis skulle irritera mig ifall du låg jämsides med traktorn hela omkörningssträckan endast eftersom du vägrade köra över 100 på en 100-väg, och jag därmed blev kvar bakom traktorn vid nästa enfiliga sträcka. Vad vet du om hur bråttom jag har och varför? Händer att jag blir omsusad av någon som ligger som en rem längst vägen (aldrig här i Skåne dock, här kör man företrädelsevis 10-20 under baraifallatt) och visst händer det att jag morrar när nån schnajdar förbi och kastar sig in framför mig MEN sen tänker jag att personen i fråga kan ha en mycket bra anledning till att skynda sig så mycket. Tänk om det är någon som försöker hinna fram till sin makes eller barns dödsbädd? Eller nån som är på väg till förlossningen? Nån som ska med ett flyg? Jag försöker tänka på de gånger då jag verkligen VERKLIGEN inte haft en minut att förlora (det är inte alltid det beror på ens egen dåliga planering, ju) och på de inofficiella trafikpoliser som gjort allt för att sätta mig på plats. Visst finns de dårar som kör fort bara för att det går, men jag vet ju inte VEM det är som bara måste fram innan det är för sent. Eller hur? Likaledes släpper jag före barn i toakön eftersom jag tänker mig att de har svårare att hålla sig än jag (eller ja, nu är jag gravid så undantagstillstånd råder... ) och någon som har bråttom får gärna smita före i kassakön om jag inte har en tid att passa. Hoppas på att andra kan göra detsamma för mig!
  • Voluptuous Shalimar
    Flash Gordon skrev 2015-07-25 22:46:13 följande:

    Nä, inte nödvändigtvis.

    Ibland är det dock trafiksäkrare att köra lite för fort. Men om folk åtminstone körde om så snabbt de kan så skulle det underlätta i trafiken. Särskilt på 2+1-vägar som är lite speciella till sin karaktär då man vet under hur lång sträcka man kan köra om.

    Det, istället för att köra med stilen: "Jag kör om när och hur jag vill och då får de andra vänta".

    DET är bara dålig bilkörning.

    .


    Det gör tyvärr långt ifrån alla. Då uppstår situationer. Helt i onödan.

    Hittar man sedan på sina egna regler typ: "jag ligger längst fram så jag behöver inte bry mig om någon annan bakom redan har påbörjat sin omkörning för nu är det min tur" eller bara allmänt blir stressad av att köra om mellan ett fordon och ett räcke blir situationen givetvis än mer farlig.

    .

    Det behövs mer av "den bjuder jag på" i trafiken än "jag struntar i alla andra".
    ITpappan skrev 2015-07-26 12:28:56 följande:
    På motorväg är det viktigt att ha koll i backspegeln. Du bör inte gå ut i vänsterfil om det kommer snabbtgående fordon (t ex Audi eller BMW) i vänsterfil bakifrån.
    Håller med dessa skribenter. 

    Och ni som säger att ni kör om  e x t r a  långsamt bara för att reta någon som kommer snabbt bakifrån, ni är ju inte riktigt kloka. Påminner om en (en man som heter) Ove. 
  • Voluptuous Shalimar
    SpanskaFlugan skrev 2015-07-26 17:16:19 följande:
    Inte e x t r a långsamt, men däremot så håller jag mig gärna exakt på hastighetsbegränsningen, eller lite under, någon km eller så, bara för att irritera lite extra. Inte det minsta olagligt men väldigt roligt när man ser hur de blir röda av ilska.
    Det  är vad jag kallar vårdslös körning, att medvetet göra vad man kan för att göra medtrafikanter arga och uppretade. Varför i all världen köra om under hastighetsbegränsningen (nu förutsätter jag att vi pratar normalt väglag, inte dimma/skyfall etc)? När jag kör bil gör jag allt jag kan för att göra allt så smidigt som möjligt för övriga trafikanter, inte tvärtom?!?
Svar på tråden Livsfarliga omkörningar