ITpappan skrev 2015-07-26 12:28:56 följande:
På motorväg är det viktigt att ha koll i backspegeln. Du bör inte gå ut i vänsterfil om det kommer snabbtgående fordon (t ex Audi eller BMW) i vänsterfil bakifrån.
På motorväg är det också viktigt att ha uppsikt framåt och hålla en rimlig hastighet, max 110 eller 120 på vissa vägar. Varför ska jag visa hänsyn till en fartblind idiot som vill fram till varje pris före alla andra?
Om en bil kommer i hög fart bakom mig i vänsterfil kommer jag göra en avvägning, räcker avståndet för att de ska kunna släppa på gasen och sakta ner bakom mig om jag väljer att köra om? Är svaret ja, då blinkar jag, går ut i vänsterfil och gör min omkörning. Räcker inte avståndet, då väntar jag.
Men när det gäller de riktiga fartdårarna kommer de ofta så snabbt att det är tomt bakom en när man påbörjar omkörningen men sen kommer de i 200 knyck och hinner ifatt. Sen lägger de sig som ett frimärke bakom en och hetsar på. DET beteendet hatar jag och hornen växer i panna på mig. Gör det att jag snabbar på min omkörning? Så fan heller, jag brukar lätta på gasen, sakta mer lite försiktigt, kanske ta några extra sekunder på mig. Har jag tur ger jag någon sate en hjärtattack en vacker dag. Kan det vara värt tycker jag.