Inlägg från: Frida Li |Visa alla inlägg
  • Frida Li

Marsbebis 2016

Elenic skrev 2016-02-02 10:50:36 följande:

Ja men just det ? fritids, det har jag inte ens tänkt på att det kanske påverkas! Sonen kommer helt klart sakna fritids om han inte får ha kvar det. Undrar också hur det blir med tanke på att han är hos sin pappa några dagar varannan vecka ? pappan är ju inte föräldraledig och kan inte hämta när skolan slutar?? Det där måste jag kolla upp, helt klart. (För dottern är det inga problem, hon avskyr fritids och går alltid hem själv, även när hon är hos pappan går hon hem till mig så får han hämta henne där.)

Tänker för övrigt också som du nu med tredje barnet. Våra barn har visserligen börjat på dagis vid två års ålder, men sen har jag jobbat (mer än) heltid och också haft stor hjälp av mormor etc. för att få ihop vardagen. Med det här barnet så tänker jag och min man att vi ska fokusera lite mer på livskvalitet och lite mindre på pengar, och därför mest troligt gå ner på 80% båda två. På så sätt kan vi klara oss på dagis 3 dagar i veckan och då få hämthjälp vid 14-15 tiden, så vi kommer nog ha typ 15-18 timmar dagis i veckan första åren. Känns väldigt lagom. J

De dagar barnen bor hos sin pappa får de gå på fritids.
  • Frida Li
    Emzaan skrev 2016-02-02 20:48:17 följande:

Tjoho, nu har jag blivit beviljad grav penning. Vilken lättnad. Var hos barnmorskan idag och hon ville boka läkarbesök för sjukskrivning men jag ville vänta på besked, och så låg det hemma och väntade. Plötsligt är det bara 8 arbetsdagar kvar, märkligt men skönt.

Fritis har jag inte tänkt på, måste kolla upp vad som gäller i stockholm. Jag hoppas att dottern får gå litegrann.

Ja!!! Skönt för dig! Grattis!!
  • Frida Li
    Elenic skrev 2016-02-04 11:01:26 följande:
    Tack Frida Li! Gick också in på Täbys (där vi bor) hemsida och kollade och tydligen är fritids ok vid föräldraledighet. Skönt för sonen, om han nu vill fortsätta.
    Ja det är olika för kommun till kommun. Men fritids gäller alltid om föräldrar separerat o bor växelvis hos föräldrarna. Att barnen får gå på fritids den veckan de är hos pappan efter han inte är föräldraledig:)
  • Frida Li
    mammave skrev 2016-02-04 17:45:46 följande:

Är det olika från kommun till kommun alltså med fritids?. Tror inte vi får ha fritids här när jag är föräldraledig

Ja det verkar så. I min kommun får man ej ha fritids när man är föräldraledig. Jag kollade det nu när diskussionen här kom upp. Men jag är inte behovs av fritids då dottern blir 4 i maj :)
  • Frida Li
    Reflexen skrev 2016-02-06 13:55:22 följande:
    Aha, jag tänkte genast på de mer ambitiösa hemmaskrivna breven/listorna som en del skriver för att lämna vid inskrivningen på förlossningen. BM tipsade om ett sånt när vi gick på föräldraträffarna innan första barnet, men jag skrev inget då heller. Hade ju iaf inte hjälpt nåt, det enda jag inte ville ha/var rädd för var ryggbedövning o snitt. Vilket var precis exakt vad jag fick!

Är det nån som går på nån slags förberedelsekurs eller liknande nu, förresten? Här erbjuds de bara till förstagångsföräldrar, så vi går inte på nån.
    Vi ska på en föreläsning på sjukhuset om två veckor. De välkomnar både första o omföderskor. Ska bli intressant!:) har ert sjukhus Kanske oxå något sånt?
  • Frida Li

Jag är jätte andfådd nu! Flåsar så fort jag går upp på övervåningen. Näsan har svullnat igen o jag får nästan panik då lungorna tryckts upp i bröstkorgen. Jag har varit hemma i en vecka nu, o imorgon ska jag nog ta min första slappdag i soffan framför tvn. Så mycket man ändå vill göra o sen när dagen är slut är man helt färdig! Sover som en kratta nu oxå, har restlesslegs! Enormt frustrerande o försöker bota det med Järn o magnesium tabletter. Snart v 34.

• Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-02-08 21:53:48 följande:
    Det är så surt när man inte kan sova! Jag ligger vaken mellan 2 och 3 varje natt, ofta kramp i benen... minns inte alls det från förra graviditeten.
    Jag har ungefär samma tid! Kan börja vid 01 o hålla på till 03. Det är nog något magiskt med de timmarna:) nu hoppas vi på en bra natt! Godnatt!
  • Frida Li

Idag e jag trött! Ska vila på soffan hela dagen!! Vad vi klagar allihopa:) jag vill inte ha fler barn! ;)

• Frida Li
    sanna1975 skrev 2016-02-09 13:21:36 följande:

Hej! Jag måste fråga, har era små lagt sig till rätta ännu? Jag är i v 33 nu, och bm kunde idag inte säga åt vilket håll bebisen låg. Förra gången var huvudet nedåt, men nu var det svårt att känna. Lite på tvären verkar hon vara, och verkar inte sjunkit nedåt än. Det kanske är för att det är 4e barnet, att det finns mycket plats för henne därinne att snurra runt?

Nåja, det är ju några veckor kvar ändå. Hoppas verkligen att hon hamnar med huvudet nedåt tills det är dags!

Precis som du säger är där mer plats o på omföderskor lägger de sig tillrätta senare.
    I mitt fall dock har hon nog legat neråt i en månad nu
  • Frida Li

Mannen skruvar för fullt! Vi har ett ganska stort sovrum o förra året flyttade vi ut ett skrivbord från gästrummet in till oss istället ( gästrummet ska bli bebisens rum sen men mannen kommer sova där inne nu när bebisen kommer, han är väldigt lättväckt) men skrivbordet har varit alldeles för stort o stått för ett fönster lite så idag började vi "boa" genom att köpa mindre skrivbord. Imorgon ska vi skruva upp spjälsängen o vi köpte även lite bra korgar att ha blöjor i, en som hade tre korgar o som man hänger på väggen som vi ska ha i ett av sovrummen. Denna gång har vi inte riktigt plats för vårt skötbord så det får bli en skötdyna som man får "ta fram". Det känns inte så viktigt att ha det denna gången heller. V 34 (33+0) imorgon o jag tycker det känns dags att börja boa o köpa de sista grejerna då dottern kom i v 36+1. Imorgon ska jag åka till Hm o kolla på deras amningsbhar, såg att de hade några fina nu! Hade hemma en från glammom men skickade tillbaka den, inte alls skön!!

Svar på tråden Marsbebis 2016