Inlägg från: Frida Li |Visa alla inlägg
  • Frida Li

Marsbebis 2016

aztec skrev 2016-01-28 19:06:53 följande:

8.28 imorse kom lillkillen ut :) 3036g och 46cm "lång" ;) så han var inte så liten!

Snittet gick jättebra och har inte alls ont som jag trodde. Han fick komma direkt till neo intensiven för underhåll, pga hjärtat. Så efter min bedövning släppte där runt 11 så har jag legat där hela dagen med honom på bröstet då han mått så bra (förutom hjärtat)

Vid 17 så försökte de slå om hans hjärtrytm, men det fungerade inte så de gör ett nytt försök imorgon FM. Håller tummarna.

Jag och mannen är på BB nu och bebisen är kvar på neo. Men känns ändå overkligt och underbart! Världens finaste bebis ;)

Ja, stor kille! Bra!:) stort grattis!!
  • Frida Li

Jag har lite funderingar kring det här med graviditetspenning o ha syskonen på förskolan. Jag fick godkänt, är förskollärare o jobbar sista dagen idag. Jag ser det ju som att graviditetspenning är en form av sjukskrivning o att jag då är beviljad heltid för min dotter på hennes förskola. MEN självklart ska hon INTE gå heltid. Hon fyller fyra i maj och jag känner att jag vill inte ta bort henne från hennes förskola där hon trivs så bra, har sina kompisar o rutiner Men att hon o jag ska umgås mer nu när jag ändå är hemma. Har haft diskussioner här på jobbet om detta. Den äldre generationen tycker det är fel att hon ör i förskolan, de hade haft sina barn hemma. En i samma ålder för mig hade satt henne på 15 timmar. Jag har valt ca 24 timmar för henne. Jag har aldrig varit med om ett fall i mitt yrke där mamman blivit godkänd graviditetspenning, men jag ser det som en sorts sjukskrivning. Hade jag inte blivit godkänd hade jag försökt bli sjukskrivingen, jag har foglossning o det är väldigt tungt arbete på jobbet.

• Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-01-29 14:20:15 följande:
    Nej, det är ju ett otroligt tungt jobb, jag orkar knappt klä på min lilla tjej med stor mage och allt. Ni är bäst!

Men vad intressant att det skiljer sig så; här på Östermalm/Gärdet är det otroligt vanligt med de där flex-föräldrarna, vilket ju är toppen för barnen, men svårt att matcha. Som tur är vet jag ju att min dotter har det bra på föris, men det är jobbigt att hon ofta kommer först och går bland de sista trots 7.30-16... Jätteskönt nu dock, när jag gått ner i tid!

Är det ens tillåtet att shoppa/träna etc när barnet är på föris? Jag råkade gå på bageriet och handla ett bröd på väg till hämtning en gång och fick jättedåligt samvete
    I vår kommun erbjuds barnomsorg endast när du arbetar, studerar eller om du är sjukskriven (är du bara sjukskriver 50% så är det endast 50% som blir godkänd hos oss) eller om man är föräldraledig (då endast 15h). Man får därför inte gå å träna eller shoppa o ha barnet hos oss. Men tyvärr...ibland möter vi föräldrar när vi själva är lediga (slutat tidigt) på vårt stora köpcentrum eller på Ica....
  • Frida Li
    aztec skrev 2016-01-29 16:08:01 följande:
    Det positiva idag är att läkarna lyckades få hans hjärta att slå rätt! <3 så nu ska allt vara bra med honom! :D dock får han ligga kvar åtminstone till imorgon för observation.

Jag där emot har haft en dålig dag (förutom hans hjärta då) så det hela väger upp! Det är först nu vid 16 som jag lyckas komma upp ur sängen och gå lite utan att svarta framför ögonen... Jaja, ska tillbaka till sängen och vila lite innan jag kan åka ner till han igen <3
    Skönt att höra att han när bättre :)
  • Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-01-29 19:42:32 följande:
    Jag tycker att det är rätt. Kanske att 15 h i veckan är lite väl snålt om man är föräldraledig och det stora barnet är 3-5 år eftersom det då verkligen har kompisar och relationer på förskolan. Blir dock lite matt när man ser nån lämna sin gallskrikande 1,5-åring och gå iväg på lattefika med bebisen... Men det är min känsla! Man får väl göra som man vill när det ingår i regelverket. Har dock alltid trott att man bara får ha barnet på förskolan vid arbete, studier, sjukskrivning, graviditetspenning, aktivt arbetssökande etc. Alltså inte för att få egentid!

Tycker du att 15 h i veckan är lagom för lite större barn, både ur perspektivet som mamma och förskolelärare?
    Svår fråga att svara på....jag har ju inte varit mamma pt ett äldre barn samtidigt som jag är föräldraledig . Men ur ett förskollärare perspektiv så ja, 15 timmar räcker. Hos oss är barnen där 8.30-13.30 o vi lägger den planerade verksamheten där efter. Tex 5 års grupperna man har är endast tis, ons o Tors (då 15 timmars barn är där) o det är mellan 9-11. Sen är det lunch, fri lek, utevistelse. Är det tex något man firar är det lagt de dagarna eller så är barnen inbjudna, även om det är tex teater eller bio på en fredag. Som föräldrar kan man ordna lekdejt de dagar man är hemma eller gå till te x öppna förskolan om man vill att barnet träffar andra barn. Eller helt enkelt bara ta det lugnt med familjen mån o fre, det är högt tempo på förskolan sen
  • Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-01-30 20:04:01 följande:

BF-lista

Mammave: 28/2

Hannis12345: 1/3

Aztec: 3/3 - födde en son 28/1

Sötistilde: 5/3

LisaKMB: 5/3

Carabellis kusp: 6/3

Nelliemeja: 17/3

Smilla80: 19/3

Elenic: 20/3

Madski: 24/3

Reflexen: 26/3

Tessie83: 27/3

AKF: 28/3

FridaLi 29/3
  • Frida Li
    Emzaan skrev 2016-01-30 22:31:25 följande:

idag har jag och barnen tittat på maken som sprang winter run på skansen. Jag är mera slut än han. Numera går jag väldigt långsamt för det gör så ont i bäcken och strålar ner i låren för varje steg. Samtidigt som jag får sammandragningar när jag går. Vägen till jobbet som brukar ta 10 min tar numera 20-25 att gå. Någon annan som kännernigen sig?

Haha japp! Jag känner ingen mig! Igår skulle jag o dottern ut med min cykel o cykla. Jag har inte cyklat på hela vintern för vi har haft snö o is men nu är den borta! Men med en 17 kg tungt barn där bak, nästan ingen luft i däcken o motvind (!!) var det skit jobbigt! Men hoppas kunna röra på mig mer nu när jag är hemma
  • Frida Li

Många åsikter om det här med graviditetspenning och barn på förskolan. Har sökt lite om detta o de flesta kommuner o förskolor anser att graviditetspenning är en sjukskrivning. Hade jag inte blivit godkänd hade jag definitivt blivit sjukskriven för foglossning nu. Min dotter kommer ha ca 24 timmar i veckan nu när jag går hemma. Hon har legat på ca 30 timmar nu under två månader då pappan varit sjukskriven. Innan hade hon 41 timmar i veckan i 5 månader o det kändes inte alls bra men det var för jag gick upp till heltid tillfälligt. Man gör det som känns bäst för sin familj helt enkelt.

• Frida Li
    Reflexen skrev 2016-02-01 23:26:39 följande:

Jag var på föreläsning om amning idag. Intressant, men lite slätstruket och lite väl fokuserat på just amningen (kanske inte så konstigt m tanke på ämnet )! De sade väl typ två meningar om flaskmatning. "Det blir fina barn av dem också..." Lite synd med såna formuleringar, det borgar för en känsla av misslyckande och otillräcklighet hos dem som inte vill, får eller kan amma.

Jag själv hoppas amningen kommer funka, gillade amningen jättemycket med dottern. Funkar det inte, så får vi mata med flaska och ge närhet ändå.

Hur vill/tänker ni göra?

Jag tänker amma denna gången också. O denna gång får jag donera bröstmjölk vilket jag inte fick med dottern då jag åt medicin. Läste en bra artikel om just amning i (tror det var senaste numret) av Vi Föräldrar.
  • Frida Li
    aztec skrev 2016-02-02 15:49:38 följande:

Hej, vi ligger fortfarande kvar på neo, men kommit ur intensiven nu iaf och ligger på samvårdsavdelningen ist :) hjärtat är mycket bättre nu och om det fortsätter så här så får vi komma hem i slutet av denna vecka! (med massa mediciner och efterkoller förstås) men skulle vara underbart! Trött på sjukhus nu :( förstår inte hur de som måste vara där månader orkar!

Är bara hemma och byter kläder och packar ner nödvändigheter innan det är dags att åka tillbaka :)

Jag hade beslutat redan innan jag blev gravid att det skulle bli enbart flaskmatning denna gång. Var orolig att de på sjukhuset skulle pressa mig men varit förvånad hur lite kommentarer som fälls ;) (de äldre sjuksyster som fäller någon kommentar) men jag mådde inte alls bra utav amningen med mitt första barn och hon gick inte upp till sin födelsevikt på de tre första , skrek de tre vecktrns 24/7 så näää, vill jag inte uppleva igen. Aldrig sett någon mjölk ur mina bröst ändå ;) men som Elenic påpekade så gäller det att hitta andra/liknande sätt för att få all den närhet som kanske amning ger.

Jag är mycket för fri amning, men eftersom jag ger på flaska så känns det att bästa sättet för mig att få det är att ha en flaska som ej rinner (typ alla i butiken?) så har amningsflaska från medela där bebisen måste suga själv, som ett bröst kör vi iaf på ;) haha.

Dock äter ju vår lillkillen varannan timme nu i sond x) så får börja med det när han växt till sig!

Hoppas det går bra för alla! Trots kämpor ;)

Vilket sjukhus är ni på? Bor ni i Stockholm? Skönt att höra att han mår bättre :)
Svar på tråden Marsbebis 2016