Carabellis kusp skrev 2016-01-29 19:42:32 följande:
Jag tycker att det är rätt. Kanske att 15 h i veckan är lite väl snålt om man är föräldraledig och det stora barnet är 3-5 år eftersom det då verkligen har kompisar och relationer på förskolan. Blir dock lite matt när man ser nån lämna sin gallskrikande 1,5-åring och gå iväg på lattefika med bebisen... Men det är min känsla! Man får väl göra som man vill när det ingår i regelverket. Har dock alltid trott att man bara får ha barnet på förskolan vid arbete, studier, sjukskrivning, graviditetspenning, aktivt arbetssökande etc. Alltså inte för att få egentid!
Tycker du att 15 h i veckan är lagom för lite större barn, både ur perspektivet som mamma och förskolelärare?
Svår fråga att svara på....jag har ju inte varit mamma pt ett äldre barn samtidigt som jag är föräldraledig . Men ur ett förskollärare perspektiv så ja, 15 timmar räcker. Hos oss är barnen där 8.30-13.30 o vi lägger den planerade verksamheten där efter. Tex 5 års grupperna man har är endast tis, ons o Tors (då 15 timmars barn är där) o det är mellan 9-11. Sen är det lunch, fri lek, utevistelse. Är det tex något man firar är det lagt de dagarna eller så är barnen inbjudna, även om det är tex teater eller bio på en fredag. Som föräldrar kan man ordna lekdejt de dagar man är hemma eller gå till te x öppna förskolan om man vill att barnet träffar andra barn. Eller helt enkelt bara ta det lugnt med familjen mån o fre, det är högt tempo på förskolan sen