• Santine

Marsbebis 2016

Reflexen skrev 2015-11-08 13:59:39 följande:

Santine: yoga är inget för mig smidig som ett kylskåp även i vanliga fall liksom

Har dock bestämt med en kompis att vi ska gå på gym två dagar i veckan nu o framåt, tänker mig lite cykling och nåt för bålstabiliteten. Känns lagom för mig

hahaha :D jag har bllvit så rostig med åren men kan allt både böja och sträcka på delar av kroppen ffde.
    Jag har skaffat gymkort men inte ens gått då min foglossning knakat igång och ömmat/gjort ont. Då dog det intresset. :(
  • Santine
    CatEyes skrev 2015-11-08 14:11:26 följande:
    Tips! Om du har facebook så finns det en grupp som heter Barnvagnar där folk säljer massor med barnvagnar. Har sett flera som har lagt ut Stokke, nästan helt nya.
    Måste man ffde vara medlem därinne?
  • Santine
    Elenic skrev 2015-11-08 15:13:51 följande:

Tack! Sonen heter Matteo. :)

Väldigt vackert namn och samma stavning var vi med inne på om vi väntade en pojke denna gången! :)
  • Santine
    Smilla80 skrev 2015-11-08 16:29:46 följande:

Å tack snälla ni som tog er tid att ge mig ett litet snabbt råd... Du har rätt i Santine att om det hade varit en Stokke Trailz hade jag inte tvekat. ;) Och det kanske säger ganska mycket. Samtidigt har du rätt i Reflexen att jag kan göra mycket kul för de pengar som Stokken kostar extra. Tänkte först att det kommer säkert inga bättre chanser, jag får nog tuta och köra nu.. men sedan bestämde jag mig ändå för att avvakta, jag sa till säljaren av Kronan Duo S att vi kommer och tittar nästa helg om den finns kvar då istället för att hasta iväg idag. Den lär INTE finnas kvar... men jag är så "kär" i Stokken med så jag kanske måste följa mitt hjärta även om det kostar... haha.... är ju med stor sannolikhet vårt sista barn och har bara haft begagnat innan och en och samma vagn till båda barnen samt att den används till 2 andra barn (många byter ju vagn rätt många gånger under en barnvagnsperiod)  så på ett sätt kan jag ju unna mig det jag verkligen vill ha nu... jag får fundera vidare vad som är mest värt....

Tror ni att butikerna rear ut 2015 års barnvagnar snart för att göra plats för 2016? Eller hur brukar det funka?

Tack för tipset CatEyes!! Måste jag bli medlem i den gruppen då?

Gör dem nog rätt snart skulle jag tro om dem inte redan börjat rea ut?!!! :) Min syster köpte en stokke vagn som hon e helt kär i.. Tycker du ska unna dig stokken, kolla runt om du ser en välvårdad begagnad stokke? Blir nog sista barnet här för min del med, 3 e väl lagom för mig men vem vet! :)
  • Santine
    Smilla80 skrev 2015-11-08 21:02:49 följande:

Ang sittdel på vagn; Har ni någon uppfattning/tanke om ergonomisk sittdel eller helt plan? Vilket föredrar ni o varför?

Vi har ju också pratat lite namn, vad tycker ni om "egenpåhittade" namn? Många döper ju sina barn till dubbelnamn de har hittat på själva som tex Amy-Li eller Emma-Lou.

Eftersom mina två barn börjar på samma bokstav, vore det tokigt av mig att ge ett namn till trean med en annan begynnelsebokstav? Vore det finare om alla tre började på samma?

Ergonomiska e väldigt små tycker jag i sittdelen, min dotter e och alltid varit liten, vi bytte ut vagnen helt för att hon satt så dåligt i den, nu har vi en Emmaljunga scooter!

Påhittade namn e inget för mig :) vill ha ett namn med en betydelse, min son älskar att jag berättar för honom varför han fick sitt namn och vad det betyder!

Ta ett namn som ni förälskat er i, sen om det e samma lr inte tycker inte jag spelar så stor roll! Det e ju iofs ingen annan som ska tycka till för er utan ni som ska tycka till ;)
  • Santine
    Elenic skrev 2015-11-08 21:51:06 följande:

Det jag hört av andra mammor som fött där, men också av vårdpersonal som jobbat där, är att KS är väldigt inne på medicinsk smärtlindring. (Så kanske inte så konstigt att din narkosläkarkompis gillar det ;) ) Alltså även de mammor som tänkt sig föda mer naturligt, och kanske behövt lite stöttning och peppning i det, har snarare känt att de blivit "övertalade" att ta EDA eller liknande istället. Iom att jag fött två barn utan medicinsk smärtlindring, och gärna gör det igen - men VET att det kräver en hel del pepp och "du klarar det" mellan 7-9 cm typ - så skulle jag helst inte föda på KS av den anledningen.

Tro nu inte att jag tycker att det är coolare eller tuffare eller nåt att föda utan smärtlindring, jag tror bara att det borgar för mindre risk för komplikationer, kejsarsnitt och liknande och då jag har lite (ok, ganska mycket) läkarskräck, nålskräck, operationsskräck osv så vill jag helst ha så mycket kontroll jag bara kan.

Tror samma sak om Sophia och skulle gärna föda där, iom ovanstående, men vågar inte riktigt riska...

Jo jag tror visst att du tycker att du e tuff och cool! Haha :P nej men seriöst det e rätt häftigt att ha genomgått det också! Många som gärna vill ha smärtlindring för att slippa den bördan! När jag födde dottern helt utan, så gick det så snabbt att man hann inte ens tänka på annat än att krysta ut det lilla livet! Däremot blir jag nästan förbannad när dem ber mig att sluta krysta när det kommer en kryst?! Jag förstår att man kan spricka och allt det där men det e ju inte som att det e lätt och bara släppa taget om hela krystningsarbetet heller, men varför inte ska försöka denna gången och be dem gå och hämta kaffe och kaka medans vi väntar på att jag kan fortsätta!
  • Santine
    Smilla80 skrev 2015-11-08 22:02:20 följande:

Stokkes vagnar har ju ergonomisk sittdel... Vilket är det enda jag tvekar på när det gäller den. Har din syster sagt ngt om vad hon tycker om sittdelen i deras Stokke? :)

Ja det är fint när namnet har en betydelse, tycker också sånt är viktigt! Och så vill man samtidigt vara helt kär i namnet!

Vet inte om hon kommit så långt att hon använder sittdelen ännu, tror faktiskt att hon ffde använder liggdelen, dottern e 8månader! :) Den vagnen tycker jag personligen verkar bredare än vad bugaboon var så deras ergonomiska kanske e större? Hennes dotter e väldigt stor så det hoppas jag att den ska fixa, men mina kompisars barn fick inte plats i vår lilla ergonomiska och som sagt min dotter vägde kanske 5-6kg när hon började sitta i sin och då var hon ändå 7 månader! Ja ett namn med en betydelse e mer spännande och så avspeglar den ens föräldrar också! Mina namn e tagna efter prinsessor och det avspeglar verkligen min mamma hur hon e, hon älskar historia och tyckte att prinsessnamn står för en person som e både ståtlig och maktfylld! ;) Men sen om jag e sån det e ju en annan femma haha..
  • Santine
    Elenic skrev 2015-11-09 09:29:48 följande:

Hahaha, ja, det är ju nästan hysteriskt roligt när de säger åt en att inte krysta när man har en krystvärk. Som man kan låta bli liksom.. ;) Sonen kom också väldigt snabbt, så snabbt att personalen inte hängde med och jag krystade fram honom utan assistans. Det var rätt häftigt faktiskt! (Fast inte tufft och coolt. ;) )

Haha nej kan tänka mig det, när dottern kom gick det ju med fort hann ju krysta innan jag ens kommit in på ett rum men en säng var dem snabba och hämta åt mig, när dem fick in mig på rummet och kopplat in mig i maskinen så var dotterns huvud på väg ut och då tryckte hon in handen och in med huvudet och rörde runt i mig, fattade inget och jag fick fram i all andning vad händer? Då sa hon navelsträngen e runt halsen men så fort hon fick bort den så kom dottern ut! Hon vägde 2kg sprack inget trots att allt gick så fort och hon mådde bra, grät och var lite lila pga navelsträngen men inget annat som tur var!
  • Santine
    Elenic skrev 2015-11-09 09:31:49 följande:

Ang. ergonomisk sittdel så hade vi en Bugaboo med sådan till vår son, och han var en jättebebis. (Ärligt, han vägde 8,9 kg på 3månaderskontrollen...) Upplevde inte sittdelen som trång alls, han hade vagnen tills han slutade åka vagn i treårsåldern.

Oj hur då? Vi hade en bugaboo cameloen, inte alls smidiga och alldeles vingliga i handtagen! Sämsta skiten ever! Dem där syskonvagnarna e ju bara sååå plastiga och skumma, tänker inte lägga mer pengar på en sån då vår gamla inte var bra!
  • Santine
    Tessie83 skrev 2015-11-09 09:59:37 följande:

Vi kommer köpa en Emmaljunga super nitro. Tanken var att jag skulle ha en quadrolift direkt i sittdelen men nu har tydligen liftar utgått ur enmaljungas sortiment :( kommer försöka låna hem en super Viking liggdel och se om den får plats i hissen :0 vad rekommenderar ni punkteringsfria hjul eller lufthjul? Tycker Emmaljunga är så ombonad och fin. Många av mina vänner har boogaboo men tycker inte om dess sittdelar.

Har ni börjat inhandla till era små. Kliar så i fingrarna även fast vi eg bestämt att vi inte skulle köpa något förrän efter nyår. Köpte dock en skötbädd på rea nu häromdagen. Ska ha skötbord på tvättmaskinen och min pappa ska bygga skötbordet och behövde därför bädden så vi kan måtta.

Emmaljunga e och förblir en väldigt bra vagn! Gillade heller inte bugaboo vagnarna!

Testa med super vikings, den ska ju tydligen kunna passa! Vi ska ha lufthjul, haft det på mina senaste vagnar och tycker den blir så mkt skönare i körningen!
Svar på tråden Marsbebis 2016