• Santine

Marsbebis 2016

Bonebag skrev 2015-10-17 22:24:10 följande:

Jaaa verkligen :)

Kan tipsa om Dureferon om du har svårt för niferex. Tycker dom är stora och smakar skit :o

Dureferon är små tabletter och smaklösa ;)

Klarar du av dem? Min mage fixar inte dem, blir extremt hård av dem och även om niferex e stora så e dem iaf mer vänliga mot magen!
  • Santine
    Frida Li skrev 2015-10-18 11:36:50 följande:

Ska på rul den 28/10 o vi vill precis som första gången ta reda på kön. Vi är så nyfikna att vi spricker! Är det någon som haft problem på rul där de inte velat säga kön?

Om det var så sist så e det säkert så denna gång med! Går ju att boka tid för att göra ett ul just för att ta reda på könet annars!
  • Santine
    Bonebag skrev 2015-10-18 23:48:37 följande:

Ah.. Synd :(

Jag klarar dom utan problem, äter just nu 2 om dagen och det märks ingenting tack o lov :)

Jättebra ju! :)
  • Santine
    Elenic skrev 2015-10-19 13:36:27 följande:

Det kan vara så att just du upplever att Niferex är bättre mot magen och isf - grattis! Men det finns inga studier på att den ena skulle vara bättre än den andra och då det är själva järnet som gör en trög i magen borde det inte vara någon skillnad. För mig är de lika illa och jag hoppas att jag klarar mig på typ halv dos den här graviditeten, magen är så paj redan som den är. :(

Aldrig testat dem andra då jag blivit avrådd att ta dem då dem inte visat sig vara lika bra som niferexen, då min mage redan kan krångla! Men kan ju lika gärna vara så att det e olika från olika personer, men själva innehållet i tabletterna ska inte vara samma! Har även hört av andra som skickat sina män att köpa duroferon men blivit avrådda även dem fast av apotekarna att hellre köpa niferex!

Men man ska nog absolut testa bägge och avgöra själv! :)
  • Santine
    Elenic skrev 2015-10-20 10:50:42 följande:

Som du säger, när det gäller järnet ska man nog testa och avgöra själv.. Det där med Duroferon vs. Niferex och den enas fördel mot den andra så är det så att det hänger kvar från en GAMMAL marknadsföringskampanj som Niferex körde, och blev fällda för och var tvungna att sluta med då de ej hade belägg för vad de claimade, men budskapet hänger visst kvar.. (Och gällande apotekspersonalen så är jag inte alls förvånad över att de rekommenderar preparatet som de tjänar dubbelt så mycket pengar på. Apoteken är ju inte längre en neutral, icke vinstdrivande organisation...) Ja, jag jobbar inom läkemedel och apotek så jag har lite insikt I hur saker och ting fungerar, på gott och ont. Men när det gäller att fatta informerade beslut så är det ju bra, och jämför man dessa två produkters produktresumé på FASS kan man se att de faktiskt är likvärdiga - både I funktion och biverkningsprofil. Jag kommer hur som att testa båda för att se vilket som funkar bäst för mig, då jag och järn inte funkar särskilt bra från början..

Så snål av mig, köper kanske den andra när denna börjar ta slut! Haha..

Men än så länge har det funkat bra, druckit skapligt mkt vatten och försökt röra på mig så mkt jag orkat trots foglossning!

Var inne och gjorde ul igår då jag ska hållas under kontroll nu efter mitt sena MF, allt såg bra ut och fick även lämna några blodprover för att hålla koll på infektionsrisken och lite andra prover då jag fått svår huvudvärk (som ibland utvecklas till migrän). Vaknar med det och somnar med det! Och nu märks det av att jag äter för lite, vaknar så illamåendes att jag kräks av det! :(

Dem tyckte iaf att jag skulle söka hjälp på vc pga huvudvärken för dem tror inte det hänger ihop med graviditeten! Så skulle vänta ut det tills på måndag så får vi hoppas jag kan få hjälp för det! :(
  • Santine
    Elenic skrev 2015-10-21 09:36:12 följande:

Haha, ja, ibland får faktiskt plånboken tala - det finns ju roligare saker att lägga pengarna på än järntabletter. ;)

Men åh vad jobbigt att du lider av sån huvudvärk! Jag har ju också det, inte varje dag men mer ofta än sällan om jag säger så. Min MVC tyckte också jag skulle söka hjälp på VC mot det men jag har inte gjort det än, är inte så jätteimponerad av min VC om jag säger så... Hoppas du får bra hjälp och blir av med den!

Nej eller hur, allt annat kostar ju det med! Vill gärna lägga mina pengar på en snygg vagn och babykläder! (Dock ingen bugaboo igen) utan en Emmaljunga!

Ja fruktansvärt jobbigt med huvudvärk, känns ju inte speciellt kul heller och veta att man har det jämt och så e det inte ens graviditeten som orsakar det! (Det trodde jag ju först)!

E det första eller sista barnet för er? Har ni haft lätt att bli gravida?
  • Santine

Grattis alla på era bra rul! Imorgon väntas mitt, e snart inne i vecka 20 och e inte alls lika glad och lycklig som jag borde vara, försöker intala mig om att barnet jag bär på e en lugn liten plutt och inte alls som sina stora syskon! Men svårt när man sist genomgick ett sent MF i vecka 20!

Detta barn kan rulla lite men sen kan det dröja flera dagar innan man ens känner av något! Så man börjar tänka på alla negativa saker direkt! Hoppas ändå på att få höra på ett bra besked imorgon! Ta hand om er och njut av era graviditeter! Kramar

• Santine
    Reflexen skrev 2015-10-29 20:00:37 följande:

Förstår din oro, Santine! Hoppas du får se en pigg och fin liten buse imorgon som kan stilla oron!

Ingen buse i magen denna gång, men pigg och välskapt så långt man kan se! :) Jobbigt att vara i vecka 20 och inte känna av vår lilla flicka!
  • Santine
    Madski skrev 2015-10-29 20:06:00 följande:

Förstår precis hur du känner.. Vårt missfall var visserligen inte lika sent som ditt, men jag vågade ändå inte hoppas.. Efter gårdagens rul har jag känt lillkillen både under gårdagen och idag, men innan dess inte ett dugg.. Gissar på att jag känt, men inte vågat tro på att det var bebisen, kanske lite samma för dig!? Man vågar liksom inte känna efter!?? Tyvärr tar de där negativa tankarna lite för mycket plats.. Mina tankar innan rul var inte roliga, usch.. håller tummarna för att allt går bra imorrn och Att du kan börja njuta lite efteråt.. Hur många barn har du/ni och hur gamla? Lycka till imorrn!! Kram

Tack! :) Dem i livet e en pojke på 7 och en flicka på 2år :) hur många har du sen innan? Känner fortfarande ingen aktivitet men ligger jag på rygg för länge känner jag av att den lilla tjejen ligger och trycker så det gör ont eller känns obehagligt! Hon var iaf en pigg flicka som mår bra därinne och som till synes ser välskapt ut och det e ju det enda som räknas!
  • Santine
    mammave skrev 2015-10-30 18:01:38 följande:

Hur har det gått idag?

Det gick jättebra! Man får helt enkelt ta och coola ner lite bara... Men hur mkt man försöker intala sig själv att detta e en ny graviditet och att denna gången kommer allt ordna sig så känner man ändå att vad som helst kan hända..
Svar på tråden Marsbebis 2016