Inlägg från: Reflexen |Visa alla inlägg
  • Reflexen

Marsbebis 2016

Stort grattis till sonen, Madski! Så skönt att han kom nu och du slapp vänta ännu längre!

• Reflexen

Vad tråkigt att läsa att en del av er känner er snuvade på förlossningen! Så dåligt att det är så stressigt att det blir opersonligt. Vilken skillnad det är på olika sjukhus också.

På Värnamo sjukhus, som väl räknas som ett litet sjukhus, var det också många olika personer. Här är praktikperiod nu för bm-studenter (och kanske även för uskorna), så jag hade dubbelt upp nästan hela förlossningen. Eftersom vi var inne nästan ett dygn innan hon kom ut, så hann vi med ett antal personalbyten också. Precis i slutet, när de tog beslut om snitt, var det passbyte = två personalgrupper samt två läkare i rummet! Kändes lite virrigt för mig, men jäklar vad de hade koll!

All personal var supertrevliga och verkligen måna om att presentera sig när de började och säga till ordentligt innan de gick hem. När vi kommit över till BB sa varenda ny personal vi träffade "grattis" och hade koll på vem som var vem. Flera av bm från fl kikade över och pratade någon minut nu och då.

Jag kunde inte vara mer nöjd med bemötandet och hanteringen på fl och BB.

(Sen att det gjorde för j-la ont och jag hade velat få edan snabbare, det är ju en annan sak )

• Reflexen

Min stora dotter var aldrig intresserad av napp, men jag provade visserligen inte så mycket heller. Hon var dock nöjd mellan matningarna, ville inte bara social-snutta så mycket. Den här lilla är mer socialsnuttig så nu har jag faktiskt testat napp redan på BB (på personalens inrådan!). Hon tar nappen o kommer till ro med den, skönt. Jag är dock noga med att ge bröstet först ifall jag är tveksam till om det är hunger eller inte.

• Reflexen

Idag är en sån där härlig vårdag här hos oss. Jag och lillan var på en solig promenad i morse. Är så glad att jag mår så bra och kan röra mig utan problem. Jag känner knappt av snittet, men är ju såklart försiktig med lyft och konstiga rörelser.

Lillan äter och sover så bra, jag känner mig riktigt bortskämd. Jämfört med storasyster är hon mycket "lättare" inatt åt hon kl 23 och 04, sen vaknade hon kl 08. Jag passar på att njuta så länge nätterna är så sköna!

Hoppas ni alla mår bra!

Hur går det, AKF?

• Reflexen

Skönt att det känns mer stabilt, NellieMeja!

Jag har inte riktigt känt av de där dipparna, men mer känslig än vanligt är jag iaf! Grät lite i slutet på Fast and Furious 7, vilket inte riktigt är normalt för mig förlorade ju en vän i slutet av graviditeten, vilket såklart påverkar mig. Kanske mer än jag tror.

• Reflexen

Stort grattis, AKF!! Skönt att det gått bra och ni redan fått komma hem. Njut nu av våren och lilltösen!

• Reflexen

Är det någon av er med snitt som fått infektion i såret? Jag har, med min vanliga tur när det gäller sårläkning, fått en infektion i ena änden av snittet. Tjockt gult var, ont i såret och rodnad i huden runt omkring. Jag frågade BB om jag skulle in för koll, men så länge jag inte har feber var det ingen fara. Är två veckor sen snittet idag, det började göra ont igår.

Nån med erfarenhet eller tips? Ska be mamma tvätta det nu efter lunch, själv ser jag inte ordentligt där nere

• Reflexen

Usch, jag lider med er som inte får sova!

Min flicka sover bra, nästan för bra (3-6 timmar nattetid!). Jag hinner ju bli orolig när hon sover så länge. Vaknar i lätt panik o måste kolla så att hon andas!

Hon är dock pigg och väldigt alert när hon sen är vaken, så tror inte det är nån fara med de långa sovpassen.

Hon har börjat kräkas så mycket. Jag tycker det är jätteobehagligt. Stora flickan kräktes inte en gång, tror jag, så en kräkbäbis är nåt helt nytt. Är dock nästan säker på att det inte bara är vanliga "efter maten"-kräkningar. En del kommer direkt efter amning, om hon inte rapat. Dessa kan jag ta! Men de andra: stora mängder, blandat med ganska mycket slem och kommer ibland så sent som en dryg timme efter amning. De känns inte ok. Tror hon har åkt på nån förkylning, för hon får också lite svårt att andas ibland, sätter liksom slemmet i halsen o då verkar det som om hon kräks av det. Usch, det är så läskigt!

Svårt att veta också om jag ska amma på minsta signal nu, när hon blir så mätt att hon kräks. Vad säger amningsexperterna?

Hon är 18 dagar nu. Hon har ett väldigt sugbehov som inte blir tillfredsställt av de korta amningarna (Max 10 min per gång). Hon får därför napp efter amning och är nöjd med det. Funderar bara på hur länge man ska ge nappen, när hon går över från att visa sugbehov från förra amningen till hunger inför en ny amning!?

Usch för denna oro! Att ha en liten bäbis som inte är helt frisk är fruktansvärt, vad snabbt de stjäl ens hjärta! Jag är helt förstörd av oro över att nåt ska hända henne!

• Reflexen
    mammave skrev 2016-04-16 09:42:40 följande:

Reflexen: prata med bvc om din oro tkr jag.

Trots att mina stora (7 och 3) är jättegulliga mot lillebror o inte verkar avundsjuka så får jag oxå dåligt samvete att jag inte hinner med dem o hemmet. Men det är ju så kort period. Redan till sommaren tänker jag att detta blir lättare.

Tack för svaret!

Jag pratade med BVC igår o hon sa att så länge hon är pigg är det ingen fara. Hon hade gått upp bra i vikt i onsdags (350g). Om hon inte blir sämre är det nog ingen fara, för så dålig är hon inte! Det är nog mest jag som nojjar, men det är så obehagligt när man ser att det är svårt med andningen!!
  • Reflexen
    Smilla80 skrev 2016-04-16 18:36:01 följande:

Vår lilla tjej har tyvärr också haft besvär med förkylning o täppt näsa och det har känts som hon inte fått luft ibland - håller med om att det är jätteläskigt och oroväckande. Vi har kämpat på med snorsug o koksalt och nu är det bättre. Tycker det verkar som att hon har ngt problem med svalget för hon "grymtar" otroligt mycket, som snarkljud liksom... (Är det normalt tror ni?) Dock har hon inte fått upp slem som din tjej, låter jättejobbigt. Men om BVC gav "lugnande besked" är det säkert ingen fara. Får hon sova lite högre med huvudet? Kanske kan hjälpa? Och skölja med koksalt?

Ammar hon bara 10 min? Effektiv tjej! Haha, vilken skillnad det kan vara! Min pärla kan amma i evigheter... =) Vore skönt om hon var klar på 10 min!!

Skönt att er flicka har blivit bättre!

Ja, min grymtar också! Har också tolkat det som nåt från halsen/svalget. Inatt var det som om hon kiknade flera gånger, höll jag henne då upprätt var det ok. Men om hon låg ner så kräktes hon jättemycket då. Behöver jag säga att det inte blev så mycket sömn i natt?!

Jag hör att hon sväljer luft när hon ammar, tror jag har högt flöde i brösten. Efter ca 5-10 min är hon nöjd och somnar. Om hon får ligga kvar sover hon o småsnuttar ganska länge. BVC tyckte jag kunde prova att ta bort bröstet när hon somnar, för att se hur hon reagerar. Hon är nöjd och kommer till ro, så hon verkar mätt på de korta stunderna.

Har höjt huvudändan på sängen, hoppas det hjälper lite. Har inte upplevt att hon är täppt i näsan, hon andas bra genom den. Verkar som om slemmet sitter längre ner.

Ska ringa BVC imorgon o höra om tips, tror jag. Har tid på torsdag, men vill inte vänta så länge.
Svar på tråden Marsbebis 2016