Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Madski skrev 2016-04-05 05:45:31 följande:

Nu är lillebror här :) värkarna blev täta direkt, första värken vid tiotiden ovh vid midnatt kom vi in till Danderyd och ca 3,5h senare var han född. Underbar personal som peppade mig till tusen. 4365g ich 52 cm gobit som vi nu myser med på fl innan vi ska till patienthotellet vid sju.

Tack för allt pepp de senare dagarna, derbydag behövts!!

Grattis till er son! Jag är så glad för din skull att du fick bra stöd av personalen eftersom det inte längre är självklart på DS. njut av varje sekund! Kram
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-04-05 09:51:39 följande:

Alltså, jag måste skriva nåt om det här..  Du skrev ju något om att du upplevde att stöket med personalen var störande, och nu när jag reflekterat lite inser jag att jag känner mig lite snuvad på min tredje och sista förlossningsupplevelse.

Jag valde ju DS för att jag har två så bra erfarenheter därifrån. Nu hade vi väl maximal otur, eller tur, med den dagen som Ellis valde att komma på. Vi fick ju åka in på DS på koll när vattnet gick och de såg ju då på CTGn att jag hade regelbunda värkar, även om de var hyfsat svaga. Men iom att min tidigare förlossning gått så fort fick vi vara kvar. Däremot hade de inte alls plats åt oss egentligen. Men då det var fullt överallt annanstans I Sthlm lät de oss vara kvar. I en facebookmammagrupp som jag är med I var det inte samma tur. Den mamman var inne samtidigt som vi men skickades hem då värkarna inte startat. När hon ringde in vid 13 och ville komma in var det fullt I hela Sthlm. Hennes barn föddes I ambulansen 45 minuter senare...

Hur som, jag fick inte alls den upplevelse som jag ville ha och blev också störd av all personal. Om jag summerar tror jag att vi träffade 10-12 olika under de 7 timmar vi var där. När vi ringde på personal (gjorde det två gånger) tog det över 10 minuter innan någon kom. Sista 60-minutrarna minns jag mest som ett töcken av smärta och lustgas (jag gick från 5-10 cm på 45 minuter och sedan krystningen på det). Och här känner jag att med rätt stöd och pepp hade det blivit en HELT annan grej. Nu är jag ändå glad over att jag lyckades föda som jag ville med ingen annan medicinsk inblandning än lustgasen, men jag önskar att jag kunnat vara mer närvarande och mindre "fast i smärtan". Tex så skrek jag under utdrivningen, har jag aldrig gjort förut.. Vet inte varför, men jag ville liksom bort, inte vara där. Och det kan jag vara så ledsen för nu I efterhand...   

Jag hade ju också alldeles för många barnmorskor och deras enda fokus var att få ut barnet så fort som möjligt eftersom det var fullt. Hela tiden så sa de att jag skulle gå runt fast jag ville sitta på bollen, när jag var fullt öppen så sa hon till mig att barnet skulle "komma" ner och menade då att jag skulle krysta ut barnet. För mig betyder det att barnet ska rotera i bäckenet och ställa sig mot bäckenbotten, så jag trodde att barnet låg uppe i bäckeningången, detta trots att jag skrivit i förlossningsbrevet att jag var väl förtrogen med förlossningens fysiologi och terminologi... Sedan var det en massa upprepningar av att jag inte fick trycka för mycket för då skulle jag spricka, vilket jag gjorde ändå (grad 2) och då kläcker hon ur sig "oj, var det hjässbjudning, ja, om jag upptäckt det skulle jag ju kunnat hålla emot bättre..." Ursäkta??? Är det inte ditt jobb att känns barnets läge...?

Kände som du att trots lustgasen gjorde det så ont att jag hade svårt att närvara i det som hände och i efterhand är jag lite stött över hur opersonligt och opeppigt det var... Och att bm+studenten inte ens sa hejdå... Tur att undersköterskan var godhjärtad åtminstone...
  • Carabellis kusp
    NellieMeja skrev 2016-04-05 12:49:36 följande:

Det är precis så här jag upplevde min förlossning. Att jag har blivit snuvad på sista förlossningen. Om jag jämför med mina andra två. Där var jag med mer minns förloppet. Nu denna gång minns jag inte dom sista 5- 4 cm som jag öppnade mig. Hörde inte när de sa att jag skulle börja krysta utan fick fråga Bm. Var helt borta i svår smärta å lustgas.

Var födde du nu igen?
  • Carabellis kusp
    AKF skrev 2016-04-05 19:16:56 följande:

Tack! Ja, alltså en vecka till vore ju inte jättekul, men jag försöker gilla läget och koppla av. Bebisen mår ju bra, det känns viktigast. Men oj va efterlängtad hon kommer vara från oss och alla runt omkring!

Kram!

Även av gruppen eftersom vi är kompletta då!
  • Carabellis kusp
    NellieMeja skrev 2016-04-06 08:09:39 följande:

Idag är sista dagen sambon är hemma. Så trist vill inte. Vad dagarna har gått fort. Så imorgon börjar allvaret hihi då jag ska lämna den stora på skolan 8:10 å få med mig bebis å mellan tjejen.

Förstår att det kommer bli stressigt, men struktur och förberedelse kommer att ta dig igenom det...! Du är ju riktigt erfaren med tredje barnet dela gärna med dig om du kommer på nåt smart sätt att effektivisera morgonen. Mitt bästa är att duka frukostporslin, ladda kaffebryggare, mäta upp gröt och ägg i kastruller redan dagen innan samt att allas kläder ligger i prydliga högar och väskorna är packade när man går till sängs. (Behöver jag säga att detta är något många kompisar retar mig för...? ) särskilt eftersom jag gjort så även innan jag fick barn.
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-04-09 20:40:54 följande:

Varför kommer bebisars magont på kvällarna?

Ren spekulation; de äter ofta och med distraktion under dagen och sväljer därför mer luft och drar igång matsmältningen mer regelbundet så magen är mer orolig därför?
  • Carabellis kusp
    mammave skrev 2016-04-16 09:48:09 följande:

Elenic: oj! Jobba!? Det skulle jag aldrig fixa nu. Funderar på att plugga till hösten dock, men distans

Vad ska du plugga? Jag skickade in ansökan igår för ett plugga jag med. Dock har mitt högskoleprov gått ut, så viss risk att jag inte kommer in...!
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-04-10 12:55:33 följande:

Hur reagerar era andra barn nu? I början gick det jätte bra för storssyster men nu börjar hon agera ut. Gör hyss, kissar på sig, pratat bebisspråk, lyssnar inte, gör tvärtom o är på lillasyster mycket, hon ska hålla, klappa o hela tiden pilla på henne o då måste vi ju säga till henne. Just nu är det mycket bråk o vi är trötta allihopa, inte roligt alls. Vi har varit tillsammans mycket allihopa men idag ska pappan ta storasyster ut på en lekplatsrunda själv. Kanske det hon behöver? Vi försöker att ge henne mycket uppmärksamhet o kärleken när lillasyster tex sover. Igår fick hon en toppen present av en vän, en bok/häfte där sidorna är olika platser på ett zoo o sen får man 600 klistermärke med olika djur som man ska placera ut, det har vi pysslat med hela morgonen....o bråkat:P

Igår gav min stora tjej bebisen en liten smäll medan jag ammade och sedan kissade hon på sig 5 sekunder senare... Tyvärr skällde jag på henne pga att jag var amningshög och arg för att hon slog bebisen. Har även stora problem när vi promenerar ute; hon springer ifrån mig. Riktigt tråkigt. Hoppas det lättar snart. Hur är det för er nu en vecka senare?
  • Carabellis kusp
    NellieMeja skrev 2016-04-16 11:51:18 följande:

Lilla "Alice" vi har inte riktigt bestämt oss om namnet än hihihi . Blir redan 4 veckor på tisdag vart har tiden tagit vägen. 4 veckor som gravid i slutet var ju fruktansvärt långt. Men livet rullar på bra. Vi har fått en bra rutin på morgonen när stora tjejen ska till Skolan men längtar ändå till sommarlovet speciellt när man har vaknat varannan timme för att mjölka som min mellersta tjej säger när hon ammas hihi men försöker ta sovmorgon på helgerna gjorde det i dag mycket skönt.. Men det är ett väldans åkande till skola hem å förskola för att dom går olika tider. Men underbart med vårvärme som vi har haft i veckan. Å njuter för fullt av min underbara bebis hon är så go. Å storasytrar vill hålla henne hela tiden å vi märker inte av någon avundsjuka. Å jag känner att jag hinner med dom stora mer nu än i dom 3 sista månaderna som gravid för då orkade jag ingenting.

Alice är jättefint! Fint att höra att saker och ting löper på bra för er.
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-04-19 03:01:38 följande:

Tack för jättebra amningstips, Elenic! Blockamning, är det när man ammar från samma bröst flera gånger på raken?

Vi var på BVC idag och hon hade gått ner i vikt! Fick en läkartid till imorgon (tisdag). Ikväll blev kräkningarna dock värre och lillan slöare, så vi åkte in till sjukhuset. Nu är vi inlagda för observation. Hon har fått dropp o de har tagit olika blodprov. Ev är det nedre magmunnen som ställer till problem, det ska de undersöka imorgon.

Det är otäckt att se sitt lilla barn med slangar i näsa o armar, men skönt att vara på sjukhuset iaf. Jag hoppas att det inte är nåt allvarligt fel och att hon snabbt blir frisk.

Vad tufft ni har det! Hur har det gått under dagen?
Svar på tråden Marsbebis 2016