Reflexen skrev 2016-04-16 07:39:47 följande:
Usch, jag lider med er som inte får sova!
Min flicka sover bra, nästan för bra (3-6 timmar nattetid!). Jag hinner ju bli orolig när hon sover så länge. Vaknar i lätt panik o måste kolla så att hon andas!
Hon är dock pigg och väldigt alert när hon sen är vaken, så tror inte det är nån fara med de långa sovpassen.
Hon har börjat kräkas så mycket. Jag tycker det är jätteobehagligt. Stora flickan kräktes inte en gång, tror jag, så en kräkbäbis är nåt helt nytt. Är dock nästan säker på att det inte bara är vanliga "efter maten"-kräkningar. En del kommer direkt efter amning, om hon inte rapat. Dessa kan jag ta! Men de andra: stora mängder, blandat med ganska mycket slem och kommer ibland så sent som en dryg timme efter amning. De känns inte ok. Tror hon har åkt på nån förkylning, för hon får också lite svårt att andas ibland, sätter liksom slemmet i halsen o då verkar det som om hon kräks av det. Usch, det är så läskigt!
Svårt att veta också om jag ska amma på minsta signal nu, när hon blir så mätt att hon kräks. Vad säger amningsexperterna?
Hon är 18 dagar nu. Hon har ett väldigt sugbehov som inte blir tillfredsställt av de korta amningarna (Max 10 min per gång). Hon får därför napp efter amning och är nöjd med det. Funderar bara på hur länge man ska ge nappen, när hon går över från att visa sugbehov från förra amningen till hunger inför en ny amning!?
Usch för denna oro! Att ha en liten bäbis som inte är helt frisk är fruktansvärt, vad snabbt de stjäl ens hjärta! Jag är helt förstörd av oro över att nåt ska hända henne!
Vår lilla tjej har tyvärr också haft besvär med förkylning o täppt näsa och det har känts som hon inte fått luft ibland - håller med om att det är jätteläskigt och oroväckande. Vi har kämpat på med snorsug o koksalt och nu är det bättre. Tycker det verkar som att hon har ngt problem med svalget för hon "grymtar" otroligt mycket, som snarkljud liksom... (Är det normalt tror ni?) Dock har hon inte fått upp slem som din tjej, låter jättejobbigt. Men om BVC gav "lugnande besked" är det säkert ingen fara. Får hon sova lite högre med huvudet? Kanske kan hjälpa? Och skölja med koksalt?
Ammar hon bara 10 min? Effektiv tjej! Haha, vilken skillnad det kan vara! Min pärla kan amma i evigheter... =) Vore skönt om hon var klar på 10 min!!