Inlägg från: Smilla80 |Visa alla inlägg
  • Smilla80

Marsbebis 2016

Madski; citerade dig innan o råkade skicka innan jag skrivit ngt, och sen dog telefonen... Därav det konstiga inlägget! :p Det jag ville säga var iaf att jag förstår att det är jobbigt att gå som en "tickande bomb" o jag känner med dig! Men snart, alldeles snart så har du din lille kille här! *pepp pepp*. Sedan går tiden så fort att du knappt hinner blinka!

Madski skrev 2016-04-03 08:59:32 följande:

Okej, vi kör bf+10 idag, Gaaah! Sambon fick precis skjutsa dottern till gympaträningen vilket brukar vara min grej, men jag bröt ihop ich sa att jag inte orkar träffa någon förens lillebror är ute. Orkar inte med fler frågor om bör han ska komma, som om jag inte själv undrar, Gaaah! Sa att svärfar får skjutsa till skolan imorrn om lillebror inte kommit då, klarar inte av Att träffa alla föräldrar, barn och lärare..

Funderar på att ringa förlossningen själv för att få tid för en koll och ev. Igångsättning idag, kan man göra det!? Alt. Iaf få en hinnsvepning till!?

Psyket börjar bli lite instabilt nu..

• Smilla80

Elenic; fint namn sonen ska få!

Nelliemeja; känner också igen mig! Man är väldigt emotionell just nu på alla håll o kanter! Vi är också dunderförkylda o har varit typ hela påsklovet (även den lilla är snorig - och ibland känns det som hon inte får luft pga nästäppan ), och det är verkligen det SISTA man behöver när hela familjen är hemma på lov, med rådande sömnbrist mm... Urk! Jag får så dåligt samvete med gentemot de stora barnen, men att vi blev sjuka kan ju ingen råda över... Det känns säkert bättre sedan när ni är friska igen o de värsta hormontopparna lugnat ner sig!

• Smilla80
    Madski skrev 2016-04-05 05:45:31 följande:

Nu är lillebror här :) värkarna blev täta direkt, första värken vid tiotiden ovh vid midnatt kom vi in till Danderyd och ca 3,5h senare var han född. Underbar personal som peppade mig till tusen. 4365g ich 52 cm gobit som vi nu myser med på fl innan vi ska till patienthotellet vid sju.

Tack för allt pepp de senare dagarna, derbydag behövts!!

Varmt grattis till sonen, underbart!! Äntligen! njut o mys!
  • Smilla80

AKF; stort, varmt grattis till dottern! Så underbart att hon äntligen är här!

Mammave; förstår att det är tufft att vara låst i soffan, mina tre barn har också varit riktiga "tuttgrisar". Ofta runt 3 v/1 månads-gränsen har de ju en liten "krisperiod" då de ammar som besatta för att säkerställa mjölkproduktionen eftersom behovet nu ökar. De kan ju också börja behöva mer hjälp med att komma till ro och somna fr.o.m. den här tiden. Jag hoppas du får bra stöd från din man, det är en förutsättning för att man ska orka. Och att han inte fortsätter klaga som du skrev att han gjorde. Hur får du ihop vardagen med de andra barnen, lämning, hämtning mm när din lillplutt ammar så mkt? Vill i alla fall ge dig en eloge för att du kämpar på och erbjuder mat så ofta som du gör. Du gör det rätta, för det är just det de behöver nu i denna period - mat, mat o mera mat (som också ger närhet o trygghet)! Skickar massor av peppkramar!

FridaLi; hur gammal är din stora tjej? Det kan vara en period nu bara när hon ska landa i allt det nya, och behöver inte hålla på för evigt. När vi fick tvåan var storebror 2,5 år, så det var lagom att komma in i trotsåldern när lillebror kom - och det var kämpigt minns jag. Nu med trean när syskonen är äldre är det lättare. Men imponerande att du kunnat leka med henne en hel morgon (så du ger ju henne gott om uppmärksamhet, det märks), själv får jag dåligt samvete för att jag knappt hinner leka med storasyskonen Men de sällskapar och leker bra med varandra som tur är! Fortsätt med det bra "jobb" du gör som mamma och ha i åtanke att det snart går över så blir det nog enklare att hantera!

Soliga vårkramar till er alla fina tjejer!

• Smilla80
    Reflexen skrev 2016-04-16 07:39:47 följande:

Usch, jag lider med er som inte får sova!

Min flicka sover bra, nästan för bra (3-6 timmar nattetid!). Jag hinner ju bli orolig när hon sover så länge. Vaknar i lätt panik o måste kolla så att hon andas!

Hon är dock pigg och väldigt alert när hon sen är vaken, så tror inte det är nån fara med de långa sovpassen.

Hon har börjat kräkas så mycket. Jag tycker det är jätteobehagligt. Stora flickan kräktes inte en gång, tror jag, så en kräkbäbis är nåt helt nytt. Är dock nästan säker på att det inte bara är vanliga "efter maten"-kräkningar. En del kommer direkt efter amning, om hon inte rapat. Dessa kan jag ta! Men de andra: stora mängder, blandat med ganska mycket slem och kommer ibland så sent som en dryg timme efter amning. De känns inte ok. Tror hon har åkt på nån förkylning, för hon får också lite svårt att andas ibland, sätter liksom slemmet i halsen o då verkar det som om hon kräks av det. Usch, det är så läskigt!

Svårt att veta också om jag ska amma på minsta signal nu, när hon blir så mätt att hon kräks. Vad säger amningsexperterna?

Hon är 18 dagar nu. Hon har ett väldigt sugbehov som inte blir tillfredsställt av de korta amningarna (Max 10 min per gång). Hon får därför napp efter amning och är nöjd med det. Funderar bara på hur länge man ska ge nappen, när hon går över från att visa sugbehov från förra amningen till hunger inför en ny amning!?

Usch för denna oro! Att ha en liten bäbis som inte är helt frisk är fruktansvärt, vad snabbt de stjäl ens hjärta! Jag är helt förstörd av oro över att nåt ska hända henne!

Vår lilla tjej har tyvärr också haft besvär med förkylning o täppt näsa och det har känts som hon inte fått luft ibland - håller med om att det är jätteläskigt och oroväckande. Vi har kämpat på med snorsug o koksalt och nu är det bättre. Tycker det verkar som att hon har ngt problem med svalget för hon "grymtar" otroligt mycket, som snarkljud liksom... (Är det normalt tror ni?) Dock har hon inte fått upp slem som din tjej, låter jättejobbigt. Men om BVC gav "lugnande besked" är det säkert ingen fara. Får hon sova lite högre med huvudet? Kanske kan hjälpa? Och skölja med koksalt?

Ammar hon bara 10 min? Effektiv tjej! Haha, vilken skillnad det kan vara! Min pärla kan amma i evigheter... =) Vore skönt om hon var klar på 10 min!!
  • Smilla80
    Reflexen skrev 2016-04-20 04:47:45 följande:

Vi är kvar på sjukhuset. De har undersökt nedre magmunnen, men ul visade inte riktigt tydliga tecken på förträngning. Den kan vara på väg att växa sig tjockare, men ännu är den inom normalvärdet. Ny undersökning imorgon (onsd) och diskussion med barnkirurgen i Göteborg om ev operation.

Nu sover hon gott och verkar må bra, det var värre i början på kvällen. Då var hon otröstlig och arg/ledsen. Hon får inte behålla många droppar mjölk, så hon är ju vansinnigt hungrig.

Nu ska jag försöka få lite sömn också

Vad tufft för er!! Tänker på er o hoppas att hon snart blir pigg! Styrkekram
  • Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2016-04-22 11:42:14 följande:

Livet rullar på här hemma nu när vår flicka snart är 6 v. Hon växer, sover, äter, bajsar och ler så vackert mot oss. Ute slår grönskan ut. Ni som känner mig nu vet redan vilken tonart inlägget går i; i moll. Mitt i vår lycka och vårlyckan, finns det motsatta. En barndomsvän som hastigt återfallit i cancer, en far som får en stroke, en kusin som tvingad avbryta en graviditet i vecka 20. Allt runt mig tycks så skört, så flyktigt. Och vad händer härnäst?

Verkligen mycket som händer kring dig nu, otroligt hur allt kan komma på en gång! Vilken prövning för dig och de dina! Tänker på dig och hoppas allt går bra för dina närstående.
  • Smilla80
    Reflexen skrev 2016-04-23 10:37:58 följande:

Nu är vår lilla sötnos opererad. Det har gått bra och hon har fått börja amma lite försiktigt igen. Jag har pumpat under de två dygn hon varit fastande, så hoppas produktionen är ok och kan fortsätta utvecklas med henne!

Hon ska övervakas hela dagen idag och ska väl undersökas något mer också innan vi får veta exakt hur det ser ut/när vi får åka hem. Men hittills ser allt bra ut iaf! Enligt läkarna så blir alla barn friska och slipper följdsjukdomar efter den här operationen. Skönt!

Vad skönt att höra att op gått bra!! Har tänkt så på er! Kan knappt föreställa mig hur det känns i mammahjärtat att inte få amma sitt ledsna barn, så hemskt, men så skönt att det är över! Måste varit jobbigt när de skulle söva ner henne också, att släppa kontrollen?Starkt jobbat av er allihop att ta er igenom detta! Styrkekram!
  • Smilla80
    Reflexen skrev 2016-04-23 11:06:57 följande:

Jag förstår dig precis, Carabellis! Det är såna kontraster mellan liv och död, växtkraft och nedbrytning, sol och is. Egentligen är ju hela livet så, men i visa perioder så känns det extra tufft och hårt. Kanske mest när man känner att man borde vara lycklig till 100%, men så orkar man inte pga det som händer runt om kring.

När man inser hur skört livet är blir man också osäker på hur mycket man ska våga älska, leva och skratta. Vågar jag ta det lilla pyret helt till mitt hjärta eller har jag hen bara till låns? Vågar jag förlora mig i de djupblå ögonen eller ska jag sätta upp mentala murar så mitt hjärta inte blir helt krossat om något händer den lilla? Kan jag skratta trots det hemska som sker runt mig?

Var och en måste såklart hitta sin egen väg, men jag försöker att älska till fullo och se det vackra i nuet.

Hoppas din vän och far klarar sig och att kusinen snart får ett eget litet friskt knyte! Sköt om dig och krama dina fina flickor!

Vackert skrivet! Får faktiskt en liten tår i ögat...
  • Smilla80
    NellieMeja skrev 2016-05-02 21:08:54 följande:

I morgon är lillskruttan redan 6 veckor. Tänk vad tiden går fort när dom väl har kommit ut från magen. Som gravid gick 6 veckor så långsamt. Nu vill man istället bromsa tiden så man får njuta längre av bebistiden. Sen skulle jag vilja att dygnet hade fler timmar hinner ju inget. Alice har väldigt svårt å komma till ro på kvällarna just nu. Då jag skulle vilja ha lite med kvalitetstid med dom stora med t.ex bokläsning. Men funkar inte så bra med en som sjunger opera å det bara är jag som duger på kvällen och man är trött å mindre tålamod då.

Håller med! Känns verkligen som man inte hinner med någonting, jag får klämma in att ens hinna starta en maskin tvätt eller bädda sängarna... När jag känner frustationen över att inte "hinna någonting" så brukar jag försöka vända tanken till att jo jag gör verkligen någonting - jag tar hand om mina barn och det är det viktigaste och värdefullaste "jobbet" man kan ägna sig åt.... men det hade varit GULD värt med lite mer egentid med syskonen, helt klart...
Svar på tråden Marsbebis 2016