Inlägg från: Smilla80 |Visa alla inlägg
  • Smilla80

Marsbebis 2016

Vad spännande Frida Li!! Vi väntar med spänning på uppdatering.... Och tack för respons ang. samsovning.

Carabellis kusp; vad kul att ni kommit fram till ett namn! Siri passar ju väldigt bra in på de "kriterier" ni hade, låter som en självständig och kvinnligt stark donna. Jättefint namn! Och häftigt att hon hade gått upp så mkt i vikt, mat har du gott om förstår jag!

Aztec; blir det en Joel eller en Finn?

• Smilla80
    mialinden skrev 2016-03-26 14:47:08 följande:

Mjölkstockning igen.. 39graders feber med alvedon i kroppen och galet ont i bröstet! Tur att mannen tog äldre dottern till zoo idag så jag har sovit och liggammar! Kommer nog snart behöva pumpa också så att det kanske släpper... känns inte bra att mannen ska till Polen i 5 dagar på måndag!!!

Hua vad jobbigt...! Förstår att du inte uppskattar att din man ska utomlands just nu, jag skulle nog vägrat om jag vore i din sits.... :/ Har du ngn annan som kan hjälpa dig ta hand om storasyster lite?!
  • Smilla80
    Elenic skrev 2016-03-26 11:08:36 följande:

Åh så skönt med lämningshjälp! Låter helt underbart.

Ang. nattamning och samsovning så är min starka rekommendation att träna på att liggamma. Nu vet jag inte hur din byst ser ut, men mina bröst har varit tillräckligt långa/stora (vad galet det låter...) att amma bebisen liggande i babynestet. Jag har liksom skuffat mig upp och brevid bebisen och hystat fram bröstet (alternativt dragit ner nestet) och sen legat kvar och ammat. När bebisen sen somnat igen kan man då skjuta upp nestet till huvudhöjd igen, alternativt hasa ner själv en bit. Och, OM man somnar så är det inte hela världen, så länge man inte lagt sitt täcke över bebisen. (När jag nattammar är jag så varm att jag sällan har täcke över överkroppen alls..)

Om du måste sitta/halvsitta och amma så vore det bra om du isf kanske kunde hålla henne i nestet? Så är det bara att lägga ner det sen? Det går ju inte att säga att det är "livsfarligt" att somna med bebisen i famnen, men det är inte heller "säker samsovning". Faktum är att när de nya riktlinjerna för sömn kom, och färre samsov, så ökade fallen av PSD just för att mammorna istället för att samsova och liggamma somnade med barnen sittandes i fotölj eller soffa, och då är riskerna större... Fast risken är allra störst om man är så rädd för allt det här kring säker sovning och PSD att man SLUTAR amma för att man är rädd för att somna när man ammar, amningen i sig är ett skydd.

Men som sagt, kan du jobba på liggamning så är det nog det allra säkraste. Man kan också lägga över lite ansvar på pappan och väcka honom och säga, nu ska jag amma men är så trött så jag tror att jag kommer somna, kan du se till att bebisen hamnar på en trygg plats efteråt? Bara för att det är mamman som har brösten ska hon inte ha 100% ansvar nattetid tycker jag...

Tack snälla för råd! Lyxigt att ha ett eget "pro" här i gruppen att få tips av.

Jag liggammade mina killar väldigt mycket och trivdes bra med det, men tjejen använder amningsnapp för hon får inte riktigt tag annars - och vi får inte till liggamning riktigt med denna. Hon har svårt att greppa och så trillar den av när jag ligger på sidan. Jag upplever också att hon är så himla liten så bröstet täcker för hela ansiktet på henne, men vi har kanske inte fått till rätt vinkel. Men jag får nog öva som du säger, så vi får en säker sovsituation. Kan amningsnapp i sig utgöra ngn risk? Att vi somnar och hon får in den i munnen eller nåt? Trivs så himla bra med nappen annars, mycket mindre slitage på bröstvårtorna och det gör inget ont alls.

Vi har ett speciellt Babynest; Cocoonababy, vilket är lite högre och hårdare liksom (är utformat på ett sätt som gör att bebisens position efterliknar den i livmodern, förebygger psd, flat head syndrom mm) så jag kan inte amma i nestet. Vi har ett vanligt från sleepyhead också, kanske får jag ta fram det istället även om vi tror mkt på Cocoonababy.

Tack igen för tips!
  • Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2016-03-27 13:12:18 följande:

Det som gjorde Siri som svårt till en början var att så många tänker på iphone-assistenten. Jag tänker att det knappast är för evigt; i nästa iphone kanske den heter Bengt-Göran liksom...

Mjölken rinner över alla breddar; längtar till tisdag när jag kan ringa och fråga om donation så jag kan bli av med lite. Hur går det för dig med amningen?

Jo men absolut, det kan bli ett annat namn på assistenten nästa gång. Jag ser det bara som att assistenten råkar ha ett snyggt namn som ligger i tiden. ;)

Donation är ju toppen i ditt fall! Amningen fungerar bra tack, sånär på att vi inte fått till liggamning riktigt ännu (se ovan inlägg). Men mjölken har runnit till och hon äter bra! Hon hade bara gått ner 95 g vid återbesök på BB så det var jättebra sa de. Nästa vecka blir det första besöket på BVC, blir intressant att se vad hon väger då!
  • Smilla80

Nä men åh, stort grattis FridaLi till lilla Moa! Vad härligt! Låter som en kämpig fl men så skönt att det är över och att du nu får njuta av belöningen o slippa klådan!

• Smilla80
    Elenic skrev 2016-03-27 18:04:58 följande:

Så lite!

Amningsnappen borde inte vara någon risk, men ökar dock risken för stockning och att brösten får för lite stimulans - kan så småningom leda till lite för liten produktion. Så ha lite koll på det bara.. Liten bebis och stora bröst kan ibland hjälpas av sk "laid back" position. Sök på amningshjalpen.se (utan ä-prickar) så kan du se hur man gör. :)

Hoppas ni får till både amning och sömn som fungerar för er båda!

Tack! Jag kollade på sidan och på den positionen du nämner, så ammade jag mina killar ibland vet jag fast de var lite större då... Men hur tillämpar man säker samsovning på natten med den här ställningen, här är det väl viktigt att hon (vi) inte somnar så utan att jag lyfter över henne till nestet efteråt? Och då vaknar hon och börja söka igen, och så håller det på... ;)
  • Smilla80
    mialinden skrev 2016-03-27 18:04:20 följande:

Imorgon ska vi till min syster. Hon har erbjudit att vi får sova kvar där men det orkar jag inte. Hon har 2 barn under 2.5 +4 st i skolåldern. Resten av dagarna blir det förskolan och hoppas att allt flyter på!

Smilla vi också amningsnapp och jag har fått till det att liggamma men det blir lite kladdigt. Har inte tänkt på om det kan vara farligt med själva nappen..

Nä det förstås, det kan ju bli lite påfrestande! ;) Hoppas det funkar för er iaf! Vad bra att ni fått till det, jag får se till att öva! Nu över påsk har det varit firande och vi har haft flera besök här hemma mm, så känner att jag aldrig får tid till att stänga in mig i sovrummet o öva i lugn och ro på dagtid... O inte sova ngt heller för den delen fast jag tar alla nätter! Och nu har min man fått en mancold också så får se hurdant påsklovet blir... :-/
  • Smilla80

Elenic; när psd-fallen ökade när mammorna ammade i fåtölj/soffa och somnade som du nämnde - vad var faktorn som orsakade psd? Anledningen till dödsfallen? Vet du det?

En annan säkerhetsfråga - vad anser ni om mobilanvändande i närheten av bebisen?

• Smilla80
    Madski skrev 2016-03-27 20:37:20 följande:

Vet inte riktigt om min Sambo har koll på att att bebis kan komma när som helst!? Fick precis info om att ena bilen ska in till verkstaden på onsdag och jag fick ansvar för att lämna in den, haha., jag började asgarva när han sa det och svarade med Att jag tänkte vara på BB då, men annars kan jag såklart hjälpa till.. Vet inte riktigt hur han tänkte, men han sa att det var lika bra att boka in en tid och i värsta fall boka av.. Killar...

Hahaha, ja se karlar..!!
  • Smilla80

Skönt att ni får åka hem FridaLi o att du pratat ut med bm! Vi har inte heller patienthotell på vårt sjukhus, och håller med om att sängarna är för smala... :-/ maten däremot tyckte jag var bra med frukost, lunch, middag, kvällsmat o vi har "fri tillgång" till frukt, kaffe, the, skorpor o ngt bakverk hela tiden på vårt BB... Lycka till nu med hemfärden!

Svar på tråden Marsbebis 2016