Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Smilla80 skrev 2016-03-16 10:32:16 följande:

Oh, spännande! ;) Du fick väl blödningen på fm och födde på kvällen, eller minns jag fel? Ringde BM och hon trodde också att det var en teckenblödning. Men hon sa också att det kan dröja en vecka tills det sätter igång... Time will tell!

Känner du av några sammandragningar eller så? Min dotter kom ut 13 h efter att blödningen avgått. Hoppas det blir så för dig med!
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-03-16 10:30:57 följande:

Mmmm, det där med att bebisen vill amma när det är middagsdags är ju en klassiker... Tror att det kan bli lite jobbigt hos oss också då min man är lite som du beskriver, vill ha lugn och ro och ordning vid bordet. (Det har aldrig varit så viktigt för mig.. ;) ). Det funkar inte att amma vid matbordet? Så att bebis är lugn samtidigt som ni äter? Vet att vi instiftade begreppet "enhandsmat" när mina var små då jag snabbt insåg att jag skulle komma att inta de flesta måltider ammandes... (Så typ kött som behöver skäras var uteslutet.)

TACK också för tröstande ord om sladdis vs. storasyskon. Du har säkert rätt. Utmaningen blir väl att hitta rätt balans mellan superälskad sladdis och bortskämd snorunge... ;)

Enhandsmat är ett bra begrepp! Jag försöker amma vid bordet, men det är så oergonomiskt. Jag har aldrig fått till sjal, vilket torde underlätta. Äter maten med sked eller gaffel i höger hand och frottehandduk på bebisen, hehe

Ofta blir väl barn som älskas och skäms bort känslomässigt empatiska och generösa, så oroa dig inte. Värre är de barn där föräldrars brist på engagemang kompenseras materiellt...
  • Carabellis kusp

Läkarkontrollen idag gick fint och blåsljudet på bebisens hjärta var borta. Bebisen har ökat i vikt sedan utskrivningen, vilket indikerar att amningen funkar (gult bajs också ). Känns bra! Vågar kanske ta till mig bebisen nu.

• Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-03-16 17:53:45 följande:

Har precis fått en fin present av min mamma. I lådan, inslaget i silkespapper små söta gosiga inneskor o nya strumpor, dessa ska jag ha på BB säger hon. I julas fick jag fina mysbyxor från twilfit som jag genast packade ner i BB väskan. Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på mig själv på kläder till BB :P enligt mamma är det viktigt att ha fina o nya kläder på BB, o jo....jag kommer nog vara finast på BB!!

Inneskor är fab! Jag hade som störst glädje av dem under sutureringen. Det var en student som sydde, så det tog sjukt lång tid med fötterna i luften och jag frös innan min man satte på inneskorna...! Hoppas du slipper sy förstås!
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-03-16 19:37:14 följande:

Lite udda användningsområde för inneskorna, man tänker sig kanske mer att de ska vara till att gå i men din variant låter också bra!

Är nervös för det där med att bli sydd... Har inte världens bästa läkkött, mina ärr på magen är inte helt snygga (läs lila och breda), så undrar hur det kan bli ifall jag får sy i underlivet.

Jag har också dåligt läkkött, om jag får ärr så blir det fula och synliga, men snippan läkte fort efter nr 1 trots klipp och redan idag har jag inte ont längre efter förlossning nr 2 trots att jag fick en grad 2 bristning, så jag inbillar mig att naturen räknar med att man kan få skador i de nedre regionerna vid barnabörd och därför kan det läka lite lättare?
  • Carabellis kusp
    mialinden skrev 2016-03-17 02:20:40 följande:

16 mars kom vår dotter Idun :) på sin storasysters födelsedag och allt! Behövde aldrig bli igångsatt utan hinnsvepningen gjorde sitt. Gick in till förlossningen hade då värkar var 10 min och hade öppnats 5-6cm så läkaren bestämde att här behövs inget göras utan jag blev inlagd och naturen fick ha sin gång. Var mycket mer närvarande vid den här förlossningen vilket var trevligt även om jag tycker det gjorde ondare denna gång.

Är nu klarvaken efter en rejäl amning och har en snusade bebis på bröstet och min sovande man i sängen brevid skulle inte kunna vara lyckligare :)

Härligt att höra! Bra jobbat och grattis till Idun!
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-03-17 08:12:21 följande:

Alltså uuuu, sen jag läste det här har jag inte kunnat sluta tänka på det där som händer EFTER förlossningen. Själva födandet är ju halvkul, det är klart, men efterbörd, eventuella stygn, när de ska knåda ihop livmodern etc. det är typ det värsta av allt tycker jag. Man känner sig liksom klar och "låt mig va" och så är det massa meck kvar. (Med förra kom inte hela moderkakan och alla hinnor ut heller så då blev det ju extra meckigt, ont och jobbigt..) Modigt att låta en student sy förresten, det vete tusan om jag skulle vågat. ;)

Jag tänker så här; en student kan teorin bakom helt perfekt eftersom allt tenteras innan det görs i praktiken. Hela ingreppet görs med handledaren tittandes över axeln och varje moment kontrolleras, så det blir väldigt välgjort. Jag har blivit tandläkare för att människor låtit mig sätta suturer, laga tänder och rotfylla för första gången, så jag är trygg med att handledaren tar sitt ansvar och ödmjuk inför att vi behöver ha extra tålamod med de som ännu är under utbildning. Fast även om studenten var duktig hands on, så behövde hon bättre bed side manners; jag coachade henne i att inte tala om patienten i tredje person och att patienten alltid ska känna sig som någon mycket viktig person och inte bara en del i någons läroprocess.

Behöver jag tillägga att jag hoppas hamna inom undervisning vad det lider...?
  • Carabellis kusp

Jag känner att jag har fyllt min babbelkvot och ska vara tyst ett tag!

Sitter för närvarande fast i amningssoffan. Skäms lite för att jag blev lättad när min 3-åring hellre ville gå själv med mormor till parken och att jag skulle vara hemma med lillasyster. Är rätt mör av långa amningar och tycker att det är gött att vara ensam hemma!

Hur går det kliandet Frida Li?

• Carabellis kusp
    Madski skrev 2016-03-18 10:26:25 följande:

Haha, I wish.. Nej, ingen bebis här än.. Går in i vecka 40 idag och jag känner mig minst sagt redo..

Hade en supermysig dag med dottern igår med bmbesök, lunch, bio och lite shopping, precis vad vi båda behövde.

Ska ta bilen till underbara baby mässan nu och hoppas på att hitta något roligt där till mässpris.. Borde egentligen ligga hemma och vila (ryggont) men är alldeles för uttråkad för det, haha..

Hoppas att allt är bra med er andra och att iaf någon är iväg och föder!? :)

Var är babymässan?
  • Carabellis kusp
    Madski skrev 2016-03-18 10:28:52 följande:

Bm igår bokade in en ny tid på bf (torsdag) och jag blev måttligt road sv det i kombination med kommentaren atg det är bäst att ställa in mig på övertid med tanke på att dottern kom på bf+10.. Som om jag inte vet det, men jag vill inte, haha.. Men Max tre veckor kvar.. Kämpa!

Jag födde ju i alla fall andra barnet tidigare; 40+5 istället för 41+5, så inte är det omöjligt...!
Svar på tråden Marsbebis 2016