Elenic skrev 2016-03-17 08:12:21 följande:
Alltså uuuu, sen jag läste det här har jag inte kunnat sluta tänka på det där som händer EFTER förlossningen. Själva födandet är ju halvkul, det är klart, men efterbörd, eventuella stygn, när de ska knåda ihop livmodern etc. det är typ det värsta av allt tycker jag. Man känner sig liksom klar och "låt mig va" och så är det massa meck kvar. (Med förra kom inte hela moderkakan och alla hinnor ut heller så då blev det ju extra meckigt, ont och jobbigt..) Modigt att låta en student sy förresten, det vete tusan om jag skulle vågat. ;)
Jag tänker så här; en student kan teorin bakom helt perfekt eftersom allt tenteras innan det görs i praktiken. Hela ingreppet görs med handledaren tittandes över axeln och varje moment kontrolleras, så det blir väldigt välgjort. Jag har blivit tandläkare för att människor låtit mig sätta suturer, laga tänder och rotfylla för första gången, så jag är trygg med att handledaren tar sitt ansvar och ödmjuk inför att vi behöver ha extra tålamod med de som ännu är under utbildning. Fast även om studenten var duktig hands on, så behövde hon bättre bed side manners; jag coachade henne i att inte tala om patienten i tredje person och att patienten alltid ska känna sig som någon mycket viktig person och inte bara en del i någons läroprocess.
Behöver jag tillägga att jag hoppas hamna inom undervisning vad det lider...?