Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Frida Li skrev 2016-06-09 19:46:11 följande:

Foglossningen är borta o det är jätte skönt. Har ont i ryggen men fick höra att det har med bålstyrkan att göra så jag har börjat med appen mammamage. Har 9 kilo kvar, men det får väl ta sin tid här nu under sommaren. Har en dallrig mage oxå o stora bröst så jag ser ut som Pamela Anderson på stranden:P är det lönt att köpa ny baddräkt? :)

Ja, bålmuskulaturen kan ställa till det. Ett tips jag fick av en pt som jobbade med svaga mammakroppar var att alltid vinkla fram bäckenet när man promenerar så att ländryggen blir rak istället för att svanka. Då aktiveras även magmusklerna och sätesmuskulaturen så att man snabbt bygger upp rumpan igen och magmusklerna återfår styrka.

Jag skulle lätt ha köpt en ny baddräkt om jag var du! Det är så populärt i år och om du går ner till nästa år så passar den säkert ändå eftersom de är så elastiska. Dessutom sitter den där den ska även om man hoppar runt och busar med storasyster i vattnet.
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-06-10 20:23:23 följande:

Jag provade ALLA baddräkter på vårt köpcentrum idag, o det kvittade om jag gick upp till strl 42, mina bröst fick ändå inte plats o det såg ut som två vattenmeloner!

What the f*ck!

Ojoj! Får bli bikini ändå då! Men de krymper säkert när du slutar pumpa...!
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2016-06-16 14:14:41 följande:

När ni räknar på kilon kvar, menar ni till inskrivningsvikten? Har inte riktigt koll på vad jag vägde innan, om jag gick upp ngt innan inskrivningen! Till inskrivningsvikten har jag iaf 2 kg kvar, men är kanske lite mer egentligen... Fast jag försöker aldrig gå ner i vikt under amningen. Har inte bråttom när det bara gått så här liten tid. Har ingen putmage kvar men magen är fortfarande lite slappare än innan. Har fortfarande lite av min linea negra kvar, men den är blekare. Tar sin lilla tid innan allt är helt "återställt" men jag mår bra och har inte ont nånstans eller andra besvär. =)

Haha, viktig fråga! Jag startade på 68 kg, men trivs egentligen bäst på 64. Väger nu 66 kg. Skrev dock in mig på 70 kg, så det är svårt att säga vad som är en återställd kropp. Jag klarar åter en minut i plankan, vilket är bra för att vara en slappis som mig. Förmodligen bättre måttstock än vågen.
  • Carabellis kusp
    mialinden skrev 2016-06-16 18:20:39 följande:

Var på familjegympa med storasyster det funkade inte för min kropp har nu haft jätte ont i bäckenet igen i två dagar så träningen får ligga på hyllan ett tag till. Kan ta promenader iaf.

Är tillbaka på inskrivningsvikten men skulle behöva gå ner en hel del till! Övervikt är något jag alltid kämpar med.. gillar onyttigheter och inte så bra på att träna!

Någon mer som inte ammar? Har kämpat i 3månader nu men i veckan har jag slutar helt funkar helt enkelt inte. Funkade jätte bra med stora syster men den här gången fick jag inte igång det så det räckte... men Idun växer och mår bra av flaskan väger redan 6.5kg

Long time no see! Vad trist att inte amningen funkar eftersom du ville helamma. Själv har jag just lagt ner donationerna av mjölk, så skönt att slippa pumpa!

Ang vikten är det ju snabbt att vara tillbaka på inskrivningsvikten, så kanske får du bukt med viktproblemen en gång för alla. Jag hade problem med övervikt i tonåren och det är verkligen en fight jag tar varje dag för att inte gå upp igen. Igår var jag så trött och utmattad att jag tvingade min man att köpa både nougat och pigall åt mig, så idag har det varit lite striktare!
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2016-06-17 06:31:31 följande:

Lillan ska vaccineras idag, hua, har sån ångest! Har ni alla tagit/ska ta rotavirusvaccinet på era små? *beslutsångest* Min lilla har redan så känslig mage så är så rädd för reaktionen/biverkan. Någon input på det?

Jag tycker att du ska satsa på vaccin mot rotavirus, i synnerhet om hon har känslig mage, för det kanske hänger i och ger extra jobbig magsjuka senare? Hur som helst så är rotavirus en vanlig orsak till inläggning av småbarn och en jättejobbig sjuka att ha i familjen. Tarminvagination har man ett dokumenterat fall av inom sll sa min BVC-dam och det var ett barn som hade passerat gränsen för när man ska vaccinera, så det är alltså en ytterst ovanlig biverkan.

Jag har givit Siri dos 1 och 2 och märkte absolut ingenting. Samma sak med storasyster; inte en tillstymmelse till reaktion.

Ta upp oron på BVC, de brukar ju kunna nyansera det man tänker.
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-06-16 22:39:13 följande:

Nej bikini vill jag inte ta på mig mer...anser att min mage är förstörd för all framtid. Märkte att brösten oxå hoppat ner ett steg....o jag är endast 31, tur jag är gift :p

Ååå så skönt för dig att sluta pumpa! Jag får donera till den 27e, e sååå trött på det o bara orkat pumpa 1 g om dagen (tidigare 2) men blev lite taggad igen när mamma berättade att de höjt priset till 250kr/litern. Hur mycket donerade du?

Amning är verkligen inte lätt.....denna gång har jag fått en snäll bebis som gör vad hon ska o är nöjd. Men har fantastiskt stöd av min mamma, tror att det är avgörande i många fall, att man har någon som tror på en.

Hehe, den repar sig nog, annars är det väl rätt fint att man har lite minnen av den tid när kroppen skapade det finaste man har.

Jag började donera när hon var 5 v och slutade redan i slutet av maj pga att det var så stressigt inför dopet. Fick bara ihop 5 liter totalt. Dock är Siri en riktig knubbis så hon åt väl upp det mesta själv! Vägde 6,84 i måndags
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2016-06-17 12:35:45 följande:

Tack för ditt råd! Vår BVC-sköterska säger inte så mycket om det utan överlåter det helt till oss. Givetvis är det vi som ska fatta beslut men det hade varit önskvärt att bolla lite.

Vad föll valet på till slut?
  • Carabellis kusp
    mammave skrev 2016-07-16 11:10:58 följande:

Hur är det med alla marsbebisar? Här testar vi lite smakisar o han är tokig i dem o verkar vilja ha mer när det är slut Snart dopdags oxå Vår son är 4,5 mån redan

Hej!

Här är det fint! Tjock och nöjd bebis som också fått testa lite smakprover. Potatis och blomkål hittills. Vad har du gett?

Kul med dop, hade vi i maj.
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-08-04 20:30:55 följande:

Hoppas ni alla mår bra!

Här är allt bra. Lillan äter och växer och är en riktig gladfis. hon är så himla go och snäll, sover bra och verkar nöjd. Skönt!

Vad mycket det händer nu, de små ögonen observerar och tar in allt som händer runtomkring. Hon är mycket intresserad av vad vi gör vid matbordet, så blir nog smakportioner här också snart (hon blev fyra mån i fredags).

Så av de initiala svårigheterna med operationen och allt märks ingenting? (Mer än hos dig förstås) vad fint att hon mår bra och längtar efter mat! Siri är ett matvrak; potatis, morot, blomkål, lax, äggvita. Riktigt kul! Stora tjejen var så trög med maten i början även om hon äter allt numera. Riktigt stor tjej är hon; minst 8,5 kg.

Hoppas sommaren varit bra!
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-08-10 19:50:53 följande:

Börjat med lite gröt o banan, gott tycker Moa:) lite kinkig om dagarna ibland vet inte om det är för att det kliar, eller bara vill vars lite nära,...eller inte veta vad man vill!?:)

Dop på söndag! Pysslar inför dukning o av lokalen. Ska bli trevligt att fira livet:)

Var sover era bebisar? Var sover ni, pappan?tankar kring det?

Ja, Siri fick gröt och banan idag hon med, ojojoj, vilken aptit! Tur att storasyster ätit upp det mesta, annars vet jag inte hur mycket hon hade glufsat och nu på kvällen åt hon ratatouille, haha.

Roligt med dop! Vad ska ni ha för musik?
  • Carabellis kusp

Vad roligt att du skrev Smilla80! Jag tänker på tråden ibland och vilken pepp den var under graviditeten. Med ett års perspektiv på livet som tvåbarnsmamma är jag fortfarande ledsen över att jag hade så kass förlossning ur personalsynpunkt. Jag lyssnar mycket på förlossningspodden som ofta kommer till att en ny förlossning kan läka en gammal. Tänker då att jag vill ha ett barn till.

Beträffande Siri så är hon väldigt mycket mer än sin syster i alla avseende; vildare, snabbare, hungrigare, busigare, mer lättväckt, kramigare, gosigare osv. Två helt olika barn, dock kopior till utseendet. Vi är ofta på öppna förskolan och hon gillar att sjunga och dansa.

Jag är hemma ännu, men börjar nytt jobb i juni. Då flyttar vi till radhus i Gbg. (Från Sthlm) så det blir mycket nytt.

Hur är det med er?

• Carabellis kusp
    aztec skrev 2017-05-10 23:18:46 följande:

Hur fungerar det med sömnen för era? :) fasar för ännu en dålig natt här hemma.

Här är det blandat. Ibland sover hon galet dåligt och då försöker jag vila med henne efter lunch.
Svar på tråden Marsbebis 2016