Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Smilla80 skrev 2016-03-30 12:39:31 följande:

Tack liggamningen (och övrig amning) funkar bra men på natten kommer hon tyvärr ofta inte till ro ens efter jag liggammat henne, men på dagen sover hon så gott hur och var som helst! På nätterna är det dock ett evigt snuttande! Någon som känner igen sig?!

Man kan nästan tycka att bebisen är lite fräck som bara sover bra när alla andra är vakna...! Jag känner helt igen mig i det där med snuttandet; jag är en napp för henne! Funderar på att börja ge henne napp faktiskt.

Jag kompletterade BF-listan.
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-03-30 20:53:52 följande:

Han är här nu! :) Efter hot om vräkning (skulle ju ringa för tid för igångsättning idag) gick vattnet 07 imorse. Etablerade värkar vid 13 och sonen föddes 15:53. Bad och lustgas som smärtlindring var toppen, men aj fan vad ont det gör - det hade jag ju förträngt... ;) Inte en skråma på mig och jag mår toppen, namnlöse sonen likaså. (Men han SKA heta Ellis, så det så.. ;) ) Kramar!

Grattis!!! Wow, vad härligt! Har tänkt på dig under dagen. Vilken rask förlossning! Och ja fy satan vad ont värkar gör! Ellis är fantastiskt, vi kan ju skriva det i listan så går det inte att ändra. Skönt att allt gått bra, men vad vägde gossen?
  • Carabellis kusp
    hannis12345 skrev 2016-03-31 02:17:06 följande:

Hej på er fina mars mammor!

Så roligt att läsa hur det går för er. Lilla Isabelle är 3 v nu och växer så det knakar. Känns konstigt att man får lägga undan kläder som blivit för små, redan!

Vad gör ni på dagarna?

Jag är så rastlös på dagarna, försöker ha ett projekt varje dag - antingen ett ärende på stan, träffa någon eller bara en liten promenad.

Om det är ngn som bor i Sthlm och är sugen på gå en prom runt Djurgården - så säg gärna till ;)

Ja, tillväxten är helt galen i början, konstigt att inte bebisen får växtvärk...! Jag provade stl 56 idag och insåg att den verkligen passar redan trots att hon inte ens är 3 veckor...

Man blir lite mer rastlös med första barnet tror jag. Min stora dotter är fortfarande hemma, men när hon börjar föris igen nästa vecka tar jag mer än gärna en promenad på Djurgården. Underbar årstid att vara ute i!

Hur är Isabelle annars? Sover/äter bra?
  • Carabellis kusp

BF-lista

Mammave: 28/2 - födde en son 29/2

Hannis12345: 1/3 - födde en dotter 9/3 Isabelle

NinnaMama: 3/3

Aztec: 3/3 - födde en son 28/1

Sötistilde: 5/3 - födde en son 14/3

LisaKMB: 5/3 - födde en son 5/3, Ivar

Carabellis kusp: 6/3 - födde en dotter 12/3, Siri

Santine - födde dotter 12/3, Minelle

Cateyes: 13/3 - planerat snitt 4/3 - dotter född 4/3

Mialinden: 14/3 - födde en dotter 16/3, Idun

Nelliemeja: 17/3, dotter född 22/3

Smilla80: 19/3 - födde en dotter 19/3

L1n: 19/3

Elenic: 20/3 - födde en son 30/3, Ellis ?

AnniAy: 20/3 - födde en dotter 4/3

Sanna1975: födde en dotter 24/3

Madski: 24/3

Reflexen: 26/3 - födde en dotter 29/3

Tessie83: 27/3 - födde en dotter 23/2, Ellen

Emzaan: 27/3 - födde en son 3/3, Ture

AKF: 28/3

Sandra84: 28/3 - födde en dotter 28/3

Frida Li: 29/3 - födde en dotter 27/3, Moa

• Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2016-03-31 12:34:19 följande:

Tack för er respons angående evigt snuttande! Ni som känner igen er - upplever ni också att det är som värst nattetid?

Inatt var det helt annorlunda, tösen sov kl. 22-02:30 i sitt nest så jag blev helt chockad! Sedan åt hon 2 ggr tror jag de följande timmarna där på morgonkvisten, men sov till 9:30... Så hon sov betydligt mer än hon åt vilket är mkt ovanligt! ;) Det är inget jag tror håller i sig, men det var välbehövligt med nga timmars sömn i alla fall en natt! Då kanske man får lite nya krafter iaf... Hur går det för er?

Värst på natten och kvällen, men igår blev det napp och idag har jag köpt en till. Hallelujah, vilken harmonisk bebis! Total nappian på en gång!

Håller med dig om att man nästan blir en ny människa av lite sömn. Det blir lite lättare för mig nästa vecka när jag kan sova lite på dagen eftersom storasyster börjar föris igen.

Hur går det med namngivningsprocessen?
  • Carabellis kusp
    Emzaan skrev 2016-03-31 16:32:06 följande:

Ture är 4 v idag.tillväxtkurvan var spikrak på bvc kontroll, +500g sedan förra veckan. 4095gr Inte så kontigt då han äter konstant speciellt på kvällar och nätter. Han snuttar/äter 5-6 ggr per natt ibland. Men vi har hittat en bra rutin. Jag ammar och sedan lägger jag honom i nästet och han snuttar på mitt lillfinger tills han somnar om. Liggamning funkar inte alls, tyvärr.

Det är så härligt när de växer bra! Fast jag tycker att sittande amning 5-6 ggr/natt verkar tufft för dig...! Hopps han kan glesa ut det lite snart.
  • Carabellis kusp
    Madski skrev 2016-04-01 11:19:44 följande:

Bf+8 idag och lillebror ligger på normalvikt, ca 4kg och verkar må prima i magen enligt tillväxtultraljudet. Fick en hinnsvepning av bm. Trodde inte att det skulle göra så ont som det gjorde, Gaaah, Försmak på vad son komma skall. Öppen ca två cm, alltid något ;)

Nu är jag och dottern kvar i stan och ska gå runt en del och förhoppningsvis gör det susen!? Fast k skrivande stund tar jag det lugnt i en soffa medan dottern blir klippt, men sen så :) förhoppningsvis drar förlossningen igång ikväll, time Will tell..

Det känns som att det kommer hända tycker jag! Håller tummarna! Skönt att lillebror mår fint och du med.
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-04-01 18:00:09 följande:

Även här en bebis som snuttar som en galning - har knappt sovit en blund på över två dygn... Men mjölk får han i sig - hade gått upp 266 gram vid vägningen idag, 43 timmar efter förlossningen..Är lite skeptisk till napp men måste nog testa med det om det fortsätter så här - å andra sidan tror jag han sover mer och mer när riktiga mjölken kommer.

Apropå storlekar - vi gick ju direkt på 56 och kommer nog bara kunna ha den i 1-2 veckor... Bautaboy... ;)

Då tar han över min glufsbebis rekord; hon hade bara gått upp 50 gram på återbesöket...!

Jag ville inte heller använda napp, men när Siri ökat på greppet och dessutom ökat så bra i vikt så kände jag att jag ville för att kunna låta min man underhålla henne så att jag får lite tid med storasyster. Och lite mindre slitage på axlar/nacke.

Hur gick det med din man på förlossningen? Hade han övervunnit sin mancold och sin initiala ovilja att sätta sig in i en förlossning rent teoretiskt?
  • Carabellis kusp
    Madski skrev 2016-04-02 07:56:25 följande:

Som ett skämt, bf+9 idag. La mig själv i dotterns rum igår och har sovit som En prinsessa, underbart. Inga känningar what so ever så jag antar att hinnsvepningen inte kan anses som relativt misslyckad, gaah!

På måndag får jag tid för igångsättning om inget hänt så nu börjar jag ställa in mig på det..

Men då peppar vi för att det startar idag istället när du är utvilad! Jag sov som en prinsessa inför min förlossning vilket ju var toppen så jag hade kraft att föda. Tummar hållna...!
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-04-02 17:29:29 följande:

Haha, härligt med fler glufsbebisar! :)

Tror vi får köra napp här med, blir mitt första nappbarn isf. Men restriktivt, vill inte ha en unge som bara är nöjd med napp i munnen dygnet runt.

Maken gjorde ett bra jobb på förlossningen! Det märktes att han inte hade full koll, och det märkte han nog med, men han kunde ge mig vad jag behövde. Vilket ju inte var så jättemycket, mest en hand att hålla i (hänga i...) när det var som värst (övergång mellan öppning och kryst) och ffa att jag inte behövde vara ensam. Det var knökafullt på förlossningen när vi var där och rätt rörigt med personal, så han var min fasta punkt.

I efterhand är både han och jag glada och nöjda med hur allt blev. :)

Vi har alltid bara använt napp vid insomning, helt enkelt för att underlätta att dela på nattningen. Jag har själv svårt för när barn knappt talar för att de har munnen full med napp... Vi hade aldrig problem med missbruk eller avslut, så för oss var napp av godo.

Vad skönt att ni hade bra samspel och att ni är nöjda. För mig var det sjukt irriterande med personalen. Borde ha fött på bb sophia...!

Hoppas ni mår bra i att vara hemma!
Svar på tråden Marsbebis 2016