Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

mialinden skrev 2016-03-14 19:18:42 följande:

Jag har haft 2 sjukt jobbiga dagar smärtan i snippan är inte att leka med. Kan knappt röra på mig och mannen min fick leda mig till toa för jag kan inte gå själv. Eftersom jag redan går på maxdos på alvedon för smärtorna sedan nov så finns det inte jätte mycket att göra åt det nya onda. Har bf idag och har träffat barnmorskan idag eftersom jag har det så jobbigt fick jag tid på förlossningen imorgon så de kan undersöka mig ordentligt och diskutera ev igångsättning.

Åh, stackare. Hoppas att du blir igångsatt eller att det startar själv.
  • Carabellis kusp

BF-lista

Mammave: 28/2 - födde en son 29/2

Hannis12345: 1/3

NinnaMama: 3/3

Aztec: 3/3 - födde en son 28/1

Sötistilde: 5/3

LisaKMB: 5/3 - födde en son 5/3

Carabellis kusp: 6/3 - födde en dotter 12/3

Cateyes: 13/3 - planerat snitt 4/3 - dotter född 4/3

Mialinden: 14/3

Nelliemeja: 17/3

Smilla80: 19/3

L1n: 19/3

Elenic: 20/3

AnniAy: 20/3 - födde en dotter 4/3

Madski: 24/3

Reflexen: 26/3

Tessie83: 27/3 - födde en dotter 23/2

Emzaan: 27/3 - födde en son 3/3

AKF: 28/3

Sandra84: 28/3

Frida Li: 29/3

Sanna1975: 31/3

• Carabellis kusp

Du la in rätt AKF! Jag glömde uppdatera hannis12345. Vilken babybox hade provtid från viaplay? Letar efter bra amningsunderhållning...!

• Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2016-03-15 11:36:36 följande:

Var på MVC idag, och tro det eller ej - men nu var huvudet fixerat trodde bm! Så från ruckbar till rörlig igen till fixerad på 3 veckor! Nu var bebis redo och det var "bara att sätta igång att föda", hehe... Ja vi får se när det är dags! SF-måttet var bara 34 nu i 40:e veckan (39+2), känns lite litet.. Men följer min egen kurva iaf. Vad har ni för mått? Tycker det är lite konstigt att jag inte har mer förvärkar och så, borde jag inte ha det nu?!

Vad skönt! Hoppas bebisen förstår att det bara är att komma ut nu! Min bebis var dock fixerad först och sedan ruckbar igen på förlossningen, så det verkar inte finnas något facit.

Jag hade också litet SF-mått, men min bebis var bara strax under medel. Elenic har ju haft normalt SF, men fått stora barn, så måttet är ganska grovt. Bara magen växer så!

Jag hade inte mycket förvärkar förrän sista dagarna, bara sammandragningar.
  • Carabellis kusp
    mialinden skrev 2016-03-15 15:22:47 följande:

Var till läkaren idag, öppen 4cm de gjorde en hinnsvepning och händer det inget av sig självt blir det igångsättning imorgon förmiddag :) så skönt att se ett slut på denna eländiga graviditet! Även om ny bebis blir född på samma dag som stora syster som fyller 3 imorgon!

Barnvakt har vi fixat med det skulle naturligtvis krångla lite. Dagis ringde för ett tag sedan och Vilda har fått feber så nu måste barnvakten vabba...

Vad skönt att det är dags. Lycka till imorgon. Kul med samma födelsedag, men trist att hon är sjuk på sin dag
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2016-03-15 15:44:43 följande:

Tack för input! Skönt att höra, då kan det ju kanske dra igång med dunder och brak trots avsaknad av förvärkar...

Håller tummarna för att blåsljudet på din dotters hjärta är borta till nästa undersökning! Hur känns det nu att vara tvåbarnsmor?

Det känns verkligen trevligt. Storasyster är så stolt och lugn. Det går bra med amningen också, så det underlättar ju. Jag var rädd att min sturskhet kring min förmåga att amning skulle komma på skam, men det verkar som att lillasyster fattat galoppen.

Imorgon har vi kontroll av hjärtat, hörsel och pku-prov, så jag återkommer. Skulle vara skönt att få slippa fler kontroller.
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-03-15 20:27:43 följande:

Hoppas undersökningarna går bra imorgon, Carabellis!

Vad skönt att det verkar gå bra både med storasyster och amningen. Jag är så glömsk. Hur gammal är din stora flicka?

Min sjuåring testar lite varje dag och säger saker som "dumma bäbisen", när jag säger att jag tex inte kan göra vissa saker (lyfta, bära osv). Jag påpekar bara lugnt att man inte ska/får säga så, o sen brukar det vara över. Ska bli så spännande att se hur hon reagerar när syskonet väl är ute!

Ingen fara, vi är ju ett stort gäng. Min dotter är 3 år drygt. Hon fick ett litet utbrott på mig för att hon inte fick pärla vid maten, men det kunde hon ha fått även utan att ha blivit storasyster tror jag. Imorgon kommer mormor och stannar några dagar, så då har hon verkligen inte tid att må dåligt gissar jag. Jag tror verkligen att det går ännu lättare med ett så stort barn som ditt. Spännande...!
  • Carabellis kusp
    Sötistilde skrev 2016-03-16 07:37:14 följande:

Har inte varit inne här sista tiden så mkt. Men ville bara säga att jag "födde" en son den 14/3 kl : 00.28 . Mår fruktansvärt dåligt. Men barnet mår fint. Grattis till er som fått era bebisar och lycka till till er andra!

Vad skönt att barnet mår bra. Stor kram till dig, hoppas du får bra stöd i din svåra situation så att du kan må bättre vad det lider.
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-03-16 08:31:26 följande:

Apropå syskon...

Jag har ju erfarenhet av att redan ha två barn. Dottern hade precis fyllt 3 när lillebror föddes. Hon var stor nog att fatta, men samtidigt liten själv fortfarande. Det var ju inte som att hon tjatat på att få syskon direkt, men hon fattade ju att det var en bebis i magen.

Mina bästa tips är att låta storbarnet fortfarande få komma först i så många lägen som möjligt. H*n är ju van vid det. Och låt bebisen liksom "hänga med" på det storbarnet gör. Så att det inte blir att bebisen kommer och så blir mamma tråkig, man kan inte gå ut och leka längre etc. Det är inte synd om bebisen, den vet ju inget annat.. ;) Och ärligt, barn nr 2 blir faktiskt lite bättre på att roa sig själv än ettan också - marker fortfarande skillnad när de är 9 och 12... Om det går och fungerar för er skulle jag också rekommendera att ha storbarnet hemma från förskolan. Antingen ett tag, tills h*n vill tillbaks igen, eller under hela föräldraledigheten. Men låt storbarnet styra när det är dags för förskola igen. Om det funkar för er dvs. Men jag tror verkligen på att sätta storbarnet i första rummet.

Som någon skrev ovan så är det också toppen att be vänner och släkt att ägna "lagom" med tid åt bebisen och massor med tid åt storbarnet. Om de ger present till bebisen, be dem också tänka på storbarnet. Gratulera dem till att ha blivit storasyskon - det är stort! Ge dem också gärna mer uppgifter hemma, låt dem känna sig viktiga och behövda. Och tveka inte att bekräfta att lillebror/syster faktiskt är ganska jobbig om de tycker det. Jag märkte att om jag t.ex. "klagade" över att lillebror var jobbig och bara ville amma och bli buren osv. så väcktes syskonbeskyddarinstinkten och dottern tog sonens parti och typ försvarade honom. Istället för att det var hon som tyckte att han var dum och tog mammatid.

Stort lycka till med era små och stora och deras helt unika och speciella relation.

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Min dotter är ju drygt tre år. Försöker att tänka på att hon hela tiden ska komma först och att vi ska göra som vi brukar här hemma. Svårast blir det när lillasyster vill amma vid måltider... Då blir jag sur och stressad och brister... Är tyvärr hemskt känslig för lågt blodsocker och älskar att ha lugn och ro vid bordet, så helt omöjlig ekvation med ammande glufsbebis

Angående förskolan har min dotter redan verbaliserat en önskan om att få gå dit, så idag när det är utflyktsdag och strålande solsken lämnade vi några timmar. Jag hoppas kunna ha henne hemma de dagar som hon är mer ointresserad. Igår bakade vi frökex tillsammans, mycket populärt!

Vad gulligt att din dotter försvarade bebisen. Gissar att sladdisen kommer bli oerhört älskad och väl omhändertagen och få en annan ställning än sina syskon som säkert till fullo kompenserar för bristen på jämnårigt syskon. Alla åldersskillnader har sina förtjänster.
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2016-03-16 09:45:04 följande:

Hoppsan, en blodblandad flytning! Vad tror ni detta betyder? Har aldrig varit med om det innan nämligen...

Sötistilde; grattis till sonen! Hoppas du mår bättre snart, berätta gärna mer om du orkar. Tänker på dig, stor kram! <3

Fick jag i lördags förmiddag! I mitt fall var det en så kallad teckenblödning; att cervix börjar påverkas inför förlossning! Fingers crossed!
Svar på tråden Marsbebis 2016