• Elenic

Marsbebis 2016

Reflexen skrev 2015-10-19 23:01:52 följande:

Ang järntabletter: jag borde äta dem, men vågar inte pga att jag redan är så trög i magen. Vill inte riskera att magen blir ännu värre, nu är jag åtminstone inte helt förstoppad. Försöker äta järnrik mat ist, får väl se hur långt det räcker...

Jag tänker lite likadant.. Tar mina ACO Gravid och hoppas på att det räcker...
  • Elenic
    AKF skrev 2015-10-20 08:30:05 följande:
    Jag förstår precis. Har också sett fostret på tidigare UL, men ändå overkligt och lite oroligt.

Min man kände rörelser utanpå magen härom dagen. Ändå fortfarande svårt att ta in för oss båda faktiskt. Vi har RUL om två veckor.

Varmt lycka till på ert RUL imorgon!
    Tack snälla! Och åh vad häftigt att känna! Önskar att jag/vi också gjorde det, nu känner jag mest lite konstigt bubbel och "krafs" på insidan..
  • Elenic
    NellieMeja skrev 2015-10-20 13:19:40 följande:

Nu är dagen snart här för Rul. På torsdag är det äntligen dags å jag längtar så. Är faktiskt inte nervös. Tycker mig känna bebisen varje dag å kub testet var ju bra. Så jag går på det vill ju försöka njuta eftersom det är sista graviditeten och än har inte foglossningen börjat bli jobbig. Den har varit värre dom andra två graviditeterna redan vid denna vecka jag är i nu. Gick in i v19 idag snart halvvägs yeess. Men självklart nojar jag ändå hihi :)

Vad skönt att du känner dig så positiv inför RUL! Och vad härligt att du känner bebisen varje dag, det är jag inte säker på om jag gör.. Och visst är det märkligt med foglossningen - även jag har mindre besvär den här gången jämfört med de två tidigare! Jag var deltidssjukskriven när jag kommit så här långt med de andra två. Man har väl blivit äldre och stelare.. ;)
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-10-21 06:47:44 följande:

Lycka till på RUL idag, Elenic! Håller tummarna!

Gulle, tack! Känner mig faktiskt försiktigt positiv efter massa buffande igårkväll vid sovdags. Kram!
  • Elenic
    Santine skrev 2015-10-21 07:45:17 följande:
    Så snål av mig, köper kanske den andra när denna börjar ta slut! Haha..

Men än så länge har det funkat bra, druckit skapligt mkt vatten och försökt röra på mig så mkt jag orkat trots foglossning!

Var inne och gjorde ul igår då jag ska hållas under kontroll nu efter mitt sena MF, allt såg bra ut och fick även lämna några blodprover för att hålla koll på infektionsrisken och lite andra prover då jag fått svår huvudvärk (som ibland utvecklas till migrän). Vaknar med det och somnar med det! Och nu märks det av att jag äter för lite, vaknar så illamåendes att jag kräks av det! :(

Dem tyckte iaf att jag skulle söka hjälp på vc pga huvudvärken för dem tror inte det hänger ihop med graviditeten! Så skulle vänta ut det tills på måndag så får vi hoppas jag kan få hjälp för det! :(
    Haha, ja, ibland får faktiskt plånboken tala - det finns ju roligare saker att lägga pengarna på än järntabletter. ;)

Men åh vad jobbigt att du lider av sån huvudvärk! Jag har ju också det, inte varje dag men mer ofta än sällan om jag säger så. Min MVC tyckte också jag skulle söka hjälp på VC mot det men jag har inte gjort det än, är inte så jätteimponerad av min VC om jag säger så... Hoppas du får bra hjälp och blir av med den!
  • Elenic
    Tessie83 skrev 2015-10-20 20:34:42 följande:

Jag äter järntabletterna hemofer. Bm rekomenderade dem om man inte har alltför avvikande värde då de är mycket mer skonsamma mot magen. Tar 3 st varje kväll (ganska stora dock, men vänjer sig).

Är nu i 17+1 och känner rörelser dagligen. Igår kände jag tom första sparken (dock ej utanpå magen). Å herregud vad magen har växt. På dryga veckan går det nu inte längre att missta sig för en bebismage och jag har fått lägga undan många tröjor nu också (vanliga byxor och leggings går inte att få på alls längre). Men som ni säger så är ju magen större på em/kvällen. Hade på mej en jacka till jobbet igår och när jag skulle hem gick den inte att knäppa, haha.

9 dagar kvar till rul nu, väldigt nervös men förväntansfull...

Tack för tipset! Ska kika på dem om jag behöver järn. Hittar man dem på apotek eller I hälsokosten?

Och åh vad härligt med rörelser! Jag är ju I 18+4 och känner inte mycket alls. Bebismagen är dock där, men ffa på kvällstid. Kan dock faktiskt fortfarande ha mina vanliga jeans, men jag brukar ha ganska låga jeans så jag knäpper dem liksom under magen. Dock behöver jag gravidlinnen som skarv mellan tröja och jeans, annars skulle där vara en rejäl glipa. ;)

Stort lycka till med RUL när det är dags!
  • Elenic
    pomperiposa skrev 2015-10-20 16:10:44 följande:

Hej alla, läser i tråden då då och nu ser jag att jag inte är ensam om att vara orolig, jag kände rörelser för någon vecka sedan, som ett sprattel och även några dar innan den gången. Nu har jag inte känt något på nån vecka och blivit orolig, jag vet att jag inte behöver vara det, är i vecka 18, men men. Hoppas jag känner nån rörelse snart igen, har rul först om två veckor (allt såg bra ut på kub).

Järnvärdet var bra vid inskrivning, men jag har inte träffat bm sedan dess. Äter någon järntablett ibland som jag har kvar sedan tidigare (var blodgivare), men inte varje dag, äter ibland nån multivitamin, men tror jag får i mig ok via maten. 

Har ni också att magen är olika stor olika tidpunkter på dagen, min mage är nästan platt på morgonen, men jättespänd och nästan som en boll nu på eftermiddagen, är det någon mer?

Oh ja, magen varierar mycket i storlek. På morgonen är den liten och söt och på kvällen känns det som att jag ska föda imorgon. ;)
  • Elenic
    Tessie83 skrev 2015-10-21 10:58:33 följande:

Elenic: hemofer finns att köpa på vanliga apotek utan recept. Det är ett kosttillskott som är skonsamt för magen.

Tack!
  • Elenic
    Santine skrev 2015-10-21 11:04:44 följande:
    Nej eller hur, allt annat kostar ju det med! Vill gärna lägga mina pengar på en snygg vagn och babykläder! (Dock ingen bugaboo igen) utan en Emmaljunga!

Ja fruktansvärt jobbigt med huvudvärk, känns ju inte speciellt kul heller och veta att man har det jämt och så e det inte ens graviditeten som orsakar det! (Det trodde jag ju först)!

E det första eller sista barnet för er? Har ni haft lätt att bli gravida?
    Och vi vill lägga pengarna på långa, sköna resor när vi är föräldralediga. :) (Vagn har vi redan köpt faktiskt, men begagnad.)

Det är helt klart vårt sista barn, en liten sladdis. <3 Jag har två sedan tidigare, 9 och 12 år gamla, men för min make blir det första barnet. Vi har haft hyfsat lätt att bli gravida men fått många missfall också, det här är min 7:e graviditet... Men nu ska det tusanimig gå bra! Kram!
  • Elenic

Lycklig! RUL gick finfint idag och visade en pigg bebis som verkar må hur bra som helst. Flyttad ett par dagar så nytt bf 20/3, känns helt rimligt och ok. NU ska jag ta mig tusan börja njuta, så det så! (maken tyckte sig tydligt se en snopp på ultraljudet men jag är rätt säker på att han förväxlar det med navelsträngen, så det så - vi frågade inte om kön då vi inte vill veta...)

Svar på tråden Marsbebis 2016