Marsbebis 2016
Idag har jag känt bebis flera gånger. Å tydligt på lunchrasten på jobbet när jag log i soffan kände jag en spark så att jag såg det på magen så mysigt å lugnade hihi.
Idag har jag känt bebis flera gånger. Å tydligt på lunchrasten på jobbet när jag log i soffan kände jag en spark så att jag såg det på magen så mysigt å lugnade hihi.
Grattis till bra RUL-undersökningar alla ni som varit iväg!
Jag har inte varit lika restriktiv med att berätta. Är i v17 och senaste dagarna så vet flera på jobbet och bland vänner. Läser hur många av er väntar till efter RUL, men det syns redan på magen, jag haltar runt av foglossningen och mitt RUL är sent, samma dag som jag går in i v 21 - så det är svårt att vänta tills dess. Jag har ju redan gjort två VUL och så KUB, med goda 'resultat'. Kanske dumt att ha berättat så tidigt, men det har känts rätt för oss på ngt sätt. Går ngt fel nu så är det ju ändå bra att omgivningen vet kanske.
Hur tänker ni med vaccination mot influensan? Har ni fått råd att ta det eller hur resonerar ni?
Det där med vagn är inte det lättaste tycker jag. Har blivit mer mer inne på syskonvagn, då min son som kmr vara nästan tre älskar att åka sin sulky o inte går att lita på till 100% att han inte springer iväg. Men vill ha en så liten o smidigt (rimmar illa med syskonvagn) som möjligt. Är lite inne på en babyjogger city select, men har inte sett ngn irl än. Ngn som har erfarenhet av den? Elr andra tips? Vill absolut kunna ha den lilla vänd mot mig
God morgon!
Har RUL idag, är sååå nervös och förväntansfull!! Hoppas verkligen att det går bra.
Hej!
Får jag hoppa in här? Väntar mitt andra barn i 2/3-16. Mitt första barn föddes 2013 så det blir 2,5 år mellan barnen. :)
Hej alla! RUL gick bra, är så glad!!
Vi ska få en flicka!!
Lite samlad barnvagnsinput från mig:
Till första barnet köpte vi en Brio kombivagn med lift - kändes som en förnuftig lösning med både sittvagn/liggvagn i ett. Stora fasta luftfyllda däck lät också smidigt för snö och skog (trots att jag då bodde mitt i city ;) ).
Alltså, vi GILLADE ju vagnen första året, den kändes stabil och bra som liggvagn och det gick att lasta mycket under den. Men, den var ju grymt klumpig på bussen, och att lasta in den i en bil som inte var kombi var typ omöjligt. (Pappa hade då en Audi A4 som ej var kombi och den gick ärligt talat inte ner i hans baggage utan att ta av hjulen!)
Ganska snabbt insåg vi att vi inte skulle vilja ha den som sittvagn särskilt länge och ville då köpa en sittvagn, fast med fullt liggläge för barnet var ju bara ett.. Då kom nästa problem, hitta en sån vagn som var bakåtvänd. Det var omöjligt så vi köpte en mindre Brio sittvagn med liggläge. Men framåtvänd. Gillade den inte särskilt mycket då jag också upplevde den som stor och tung..
Så när jag blev gravid och fick foglossning och behövde en lätt vagn (och dottern inte sov lika mycket i vagn längre) köpte vi en Briosulky helt enkelt - lätt för henne att klättra i och ur själv och lätt för mig att dra.
Med nästa barn gick vi tillbaka till jätte-Brion till att börja med. Den funkade som sagt bra, men jag visste ju att vi inte skulle vilja ha den forever. Upptäckte dock snart att vagn+ståbräda inte fungerade optimalt för bebis+treåring och jag fick falla till föga och köpa en syskonvagn.. Då fanns inga bakåtvända syskonvagnar och jag vägrade ha bebis framåtvänd, så det fick bli en Phil&Teds där barnen liksom är i våningar. Gillade den skarpt, lättstyrd, lätttransporterad, liten och nätt. Men, sen när bebbe närmade sig 5-6 månader så vill han inte längre ligga där bak och nere i mörkret.. Sålde P&Tn och byte till en dubbel P&T istället, Igen fick jag ha en framåtvänd vagn och nu till en liten plutt. Kändes inte bra alls..
När dottern närmade sig fyra och inte längre åkte vagn så mycket fick vi en Bugaboo Frog ( väldigt lik Cameleon) av en vän och ojojoj, nu började jag fatta hur skönt det var att ha en liten och lätt vagn! Lätt att bära, fälla, lasta, dra. Bara två aber: De små framhjulen och att vagnen var så rysligt instabil.
Så nu när det var dags att söka vagn så började jag söka och insåg att Bugaboo nu har en modell med stora framhjul och som dessutom är stabil! Så för mig blev valet lätt, det blev en Bugaboo Buffalo och jag tror ärligt talat att det är den enda vagn (förutom resevagn) som vi kommer behöva. Barnet vänt mot mig, liten och smidig men ändå lättkörd och stabil. Vad mer kan man önska sig liksom? :)
Ok, det skulle vara lufthjul då, som ger skönare svikt. Hade det som sagt på jättebrion och även om den användes till två barn så fick vi aldrig punka, så det tycker jag inte att man behöver vara rädd för.
Hoppas att nån kan dra nytta av min barnvagnsstory och får lättare att välja mha den. Ja just det, mina sista tips: Var inte rädd för att köpa begagnat, och vårda din vagn väl. Faktum är att jag, trots att jag sammanlagt ägt sju barnvagnar (nu åtta..) inte har gjort av med en enda krona på barnvagnar, jag har ? tack vare väl vård och smarta inköp ? faktiskt kunnat sälja vagnarna för mer än jag köpt dem för? :)
Hej! Väntar syskon den 26 mars, varit på 2 ul och lyssnat på bebis hjärtslag, längtar såå efter och få se vårt lille pyre på rul! Vill inte köpa nytt förrän vi gått ett tag till då jag fick sent MF i vecka 20 förra gången vi väntade tillökning!