-
Skulle vara svar till Smilla80 så klart!Elenic skrev 2015-10-19 13:31:25 följande:Har ju tyvärr två graviditeter med mycket foglossning bakom mig, så ja... Dans är tyvärr inge vidare (jag är ju fd dansare och har dans som hobby nu också och lider av att inte få dansa som jag vill nu) och zumba är som du säger inte så bra. Tänk egentligen allt som har sned belastning, rörelser där benen inte är parallella och där benen kommer för långt ifrån varandra (stora kliv) - då är det ajabaja. Kvar blir då typ bara sittande spinning, korta promenader (med korta steg) och stabiliserande styrketräning. Yoga och sånt går bra, vissa rörelser - men där känner man ju vad som gör ont och vad som funkar. (Gravidyoga är toppen.)
-
Duroferon är dessutom halva priset! :)Bonebag skrev 2015-10-17 22:24:10 följande:Jaaa verkligen :)
Kan tipsa om Dureferon om du har svårt för niferex. Tycker dom är stora och smakar skit :o
Dureferon är små tabletter och smaklösa ;) -
Det kan vara så att just du upplever att Niferex är bättre mot magen och isf - grattis! Men det finns inga studier på att den ena skulle vara bättre än den andra och då det är själva järnet som gör en trög i magen borde det inte vara någon skillnad. För mig är de lika illa och jag hoppas att jag klarar mig på typ halv dos den här graviditeten, magen är så paj redan som den är. :(Santine skrev 2015-10-18 18:34:46 följande:Klarar du av dem? Min mage fixar inte dem, blir extremt hård av dem och även om niferex e stora så e dem iaf mer vänliga mot magen!
-
Jag blir också bara tröttare och tröttare... :( Går och lägger mig med barnen och vaknar 9-10 timmar senare lika trött. Har MVC-tid nästa vecka och är nyfiken på järnvärde och blodtryck. Har ju också mycket huvudvärk, yrsel och trötthet och känner mig (förutom illamåendet) mycket sämre än första trimestern..AKF skrev 2015-10-19 08:51:57 följande:Jag känner verkligen igen mig!
Hade hoppats på att tröttheten skulle lägga sig lite nu i andra trimestern, men på vissa sätt har det nästan blivit värre. Jag är hyfsat pigg när jag går till jobbet, men väl framme efter bussturen så skulle jag kunna somna i hissen...
Kolla upp om du kan få hjälp från BM och MVC.
Jag kontaktade min BM förra veckan. Hon konstaterade lågt blodtryck, fortsatt lågt hb i blodet trots järntabletter varje dag sen v10. Nu misstänker de sk blodbrist. Symptomen är trötthet, yrsel, huvudvärk, blekhet etc. Stämmer 100% på mig. Ska lämna prover idag.
Hoppas att du känner dig piggare snart!
Kram! -
Jag känner väldigt lite rörelser tycker jag (är i vecka 19).. Vet ej vart jag har moderkakan och har nog inte så mycket hull, men känner ändå väldigt lite... Har RUL på onsdag och hoppas verkligen att det ser bra ut.Sötistilde skrev 2015-10-19 09:09:20 följande:
Någon som har moderkakan i framvägg samt har lite kärlekshull på magen som inte känner några fosterrörelser/väldigt lite ?!?
Har varit på RUL 9/10 och allt såg bra ut - efter besöket kände jag av den mer. Nu nästan inget :( är i v.21 (20+1)
-
Den här veckan är det dags för oss, RUL på onsdag. Är då i 18+4 (enligt KUB-dateringen) och är nyfiken på om det vidhålls eller ändras på, men allra allra mest grymt nervös. Har hamnat i den där "tänk om jag bara är tjock" spiralen, trots att jag sett en liten levande krabat där inne på två UL tidigare. Märkligt! Skönt nog är min make lugn och trygg och helt säker på att allt är bra. Men jag fattar inte varför jag inte riktigt kan connecta till den lill*. Hoppas så innerligt på att allt går bra på onsdag och att det kan ta ur mig de sista tvivlen. Kram på er alla och ha en fin vecka!
-
Som du säger, när det gäller järnet ska man nog testa och avgöra själv.. Det där med Duroferon vs. Niferex och den enas fördel mot den andra så är det så att det hänger kvar från en GAMMAL marknadsföringskampanj som Niferex körde, och blev fällda för och var tvungna att sluta med då de ej hade belägg för vad de claimade, men budskapet hänger visst kvar.. (Och gällande apotekspersonalen så är jag inte alls förvånad över att de rekommenderar preparatet som de tjänar dubbelt så mycket pengar på. Apoteken är ju inte längre en neutral, icke vinstdrivande organisation...) Ja, jag jobbar inom läkemedel och apotek så jag har lite insikt I hur saker och ting fungerar, på gott och ont. Men när det gäller att fatta informerade beslut så är det ju bra, och jämför man dessa två produkters produktresumé på FASS kan man se att de faktiskt är likvärdiga - både I funktion och biverkningsprofil. Jag kommer hur som att testa båda för att se vilket som funkar bäst för mig, då jag och järn inte funkar särskilt bra från början..Santine skrev 2015-10-19 22:32:28 följande:Aldrig testat dem andra då jag blivit avrådd att ta dem då dem inte visat sig vara lika bra som niferexen, då min mage redan kan krångla! Men kan ju lika gärna vara så att det e olika från olika personer, men själva innehållet i tabletterna ska inte vara samma! Har även hört av andra som skickat sina män att köpa duroferon men blivit avrådda även dem fast av apotekarna att hellre köpa niferex!
Men man ska nog absolut testa bägge och avgöra själv! :)
-
Åh vad skönt för dig att de tog din oro på allvar, och grattis till fint ultraljud! =)shecity skrev 2015-10-20 08:50:47 följande:
Pga min oro inför RUL fixade världens bästa MVC mottagning så jag fick träffa en barnmorska som gjorde ett liknande RUL ultraljud hos dem på mottagningen. Fick då se världens underbaraste lilla varelse, som trotts att jag är orolig över att jag inte känner några rörelser (18+0, första barnet) inte alls ville ligga still när barnmorskan skulle ta olika mått, vilket är ett bevis på att hon/han rör på sig hela tiden :)
Har fortfarande kvar mitt vanliga RUL som jag skall göra nästa vecka på ett sjukhus i mitt län, men min oro är som bortblåst och för första gången kände både jag och min sambo att det faktiskt är sant, vi skall bli föräldrar i mars :D
Hoppas att mitt lilla glädjebesked även kan göra så ni andra kan försöka tänka positivt inför era kommande RUL :)
Ha en fin dag!
-
Reflexen skrev 2015-10-19 14:45:25 följande:
Är tyvärr fortfarande i samma sits som du, Elenic! Tvivlar på att det är någon där i magen och ifall det nu ändå skulle vara en bäbis, så tvivlar jag på att den är frisk. Det är verkligen skitjobbigt och så totalt onödigt att lägga energi på! Får vänta två veckor till på mitt RUL, vilket ju också känns som en evighet.
Är lite orolig för jag har ont i magen ibland, ibland vid vila o ibland vid rörelse/ansträngning. Tycker det är svårt att veta om det är matsmältningsont eller gravidrelaterat. Försökte faktiskt ringa min bm om det idag, men det fanns ingen telefontid förrän imorgon.
Usch vad märkligt neggiga vi är då... Snart får vi verkligen ta oss I kragen!
Hoppas att det inte är något konstigt med magen, och att det går över snart!
-
Tack för pepp! Ja, jag vet ju rent logiskt att det borde vara bra, och ändå kan jag inte riktigt ta till mig det.. Jättemärkligt! Men hoppas på att få jubla imorgon! Kram!mammave skrev 2015-10-19 20:03:41 följande:Eftersom du redan sett den lilla på ul är det inte troligt att det inte är ok nu. Men vet precis hur du känner. Jag kände likadant och kan fortfarande bli rädd att ngt ska vara fel, trots NIPT-test och rul o känner honom varje dag nu. Rul kmr säkert gå jättebra och för dig oxå Reflexen