• Elenic

Marsbebis 2016

sandra84 skrev 2015-10-13 09:49:47 följande:

Grattis till alla lyckade rul!

Jag är i valet och kvalet med syskonvagn... Vi har hund och jag är ute och går väldigt mycket. Men funderar på om jag hellre vill ha "mini" i en bärsjal/bärsele och storasyskon i vagn. Vad har ni för erfarenheter av bärsjal/bärsele? Babybjörn är ej aktuellt.

Jag är en riktig bärmamma! Jag har burit i både ergonomisk sele (Ergo) och bärsjal. Med första barnet använde jag barnvagn ganska sparsamt (bodde i stan då) och bar hellre. När barn nr 2 kom tänkte jag som du att skippa syskonvagn och istället bära ena barnet. Blev oftast att jag hade stort i vagn och bebis i sjal på magen eller liten i vagn och stor (då tre år) på ryggen i ergon.

Nu har båda mina barn verkligen gillat att bli burna så det har inte varit ett problem. Det enda var att jag kände att det tog väldigt hårt på min kropp att bära och vagna samtidigt. Jag väger (ogravid) typ 60 kg. Att då har 12 kg vagn, 8 kg småbarn, 5 kg last (dvs. 25 kg i vagnen) och sen kanske 15 kg på ryggen blev helt enkelt lite för mycket för min kropp och mina onda fogar. (Men då gick jag också ungefär en mil om dagen som mammaledig.)

Det andra negativa med att bära är att det ju blir lite kallare och mer oskyddat för det barn som bärs. Bär man på magen i sjal kan man ju ha bebis innanför sin varma jacka (om man har en stor jacka eller bärpanel), men bär man storbarn (eller bebis) på ryggen behöver man ju ha fullt med vinterkläder på om vintern och det blir lite knorvligt med overall, skor osv (och lätt glipa mellan overallben och skor/tossor).

Jag gav därför upp och skaffade syskonvagn efter några månader, men då är ju också mina födda i slutet av augusti, dvs. det blev vinter ganska snabbt.. Kanske är skillnad när man får vårbarn?
  • Elenic
    CatEyes skrev 2015-10-13 20:56:24 följande:

Grattis alla!! Hur många har RUL kvar?

Ja grattis, så härligt! Jag har RUL nästa onsdag (21:a). Spännande och läskigt..
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-10-14 16:56:23 följande:

Skönt att vi är några kvar med RUL i början av november!

Shecity o Dubban: jag börjar nästan bli mer nervös nu när det närmar sig RUL. Känner tyvärr igen mig i att tvivla på om allt står rätt till alt tvivla på att det verkligen ska bli en bäbis. Har inte alls det där rosa lyckoskimret runt mig. Vet inte varför, graviditeten är efterlängtad och barnet välkommet. Det kan bero på att jag är så pass gammal nu att jag känner att tiden är begränsad, så om det går fel finns det inte så många chanser att få en bra graviditet till.

Jag hoppas ju att allt kommer gå bra och försöker intala mig själv att det är så det kommer bli. Lite positiv tankekraft, liksom.

Ja, jag säger som Reflexen- jag har haft några veckor av lugn och glädje, men nu när det är mindre än en vecka kvar till RUL är jag supernojig igen. Drömde mardröm i natt om hur jag fick missfall och födde ut små bitar av en minibebis, en liten hand, en liten fot... Usch!
    Känner också igen mig i känslan av att inte lyckas vara strålande jätteglad. Känner mig gravid, men inte att jag väntar barn så att säga. För mig är detta absolut sista chansen: Vi sa när vi började försöka sommaren-14 att blir det inget innan jul så lägger vi ner. Så blev jag gravid i September, men fick missfall i December... Då gav vi det EN chans till och där är vi nu. Detta både då jag börjar bli gammal (fyller 38 i December) men också för att vi känner att vi inte orkar med fler motgångar. Det här är min sjunde graviditet och vi har två barn sen tidigare, så you do the math... Nånstans måste man glädjas över det man har också. Önskar också att jag kände mer och fler fosterrörelser så att jag iaf kunde connecta på det sättet. Egentligen känner jag nog rätt mycket, men vågar inte lita på att det är just det jag känner, en frisk, pigg liten bebis...

• Elenic
    Zezziz84 skrev 2015-10-15 11:01:01 följande:

Allt gick bra:) blir en pojke den 22/3:)

Åh så skönt, grattis!
  • Elenic
    aztec skrev 2015-10-15 11:01:21 följande:

Wooop Wooop, halvvägs idag då! Firar med en dag i sängen. Bläää.

Men halvvägs är ju ändå jättevärt att fira! =) Grattis til det!
  • Elenic
    mammave skrev 2015-10-15 19:40:31 följande:

Jag är så sjukt trött! Har varit trött hela graviditeten, men de senaste dagarna har jag somnat vid åtta med barnen och ändå varit trött vid fyra redan Är det ngn mer som är så här trött? Känner att jag bara jobbar o sover just nu

Jag är helt GALET trött! Även om jag sover 9-10 timmar per natt är jag helt slut när jag hämtar barnen. Orkar inte med något annat än jobb och det mest basic hemarbetet just nu känns det som...
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-10-15 20:11:08 följande:

Grattis Zezziz!

Santine: jag har också mitt bf bekräftat genom två tidiga ul, så tror inte det kommer ändras så mycket på RUL.

Elenic: de där missfallen ställer till det med ens psyke! Jag har haft fyra och är nu på min sjätte graviditet, så ungefär samma som du. Det påverkar säkert min förmåga att gå upp helhjärtat i den här graviditeten.

Håller med om att vi får peppa varandra o försöka njuta från november o framåt!

Mmm, så är det nog... Men efter RUL nästa vecka om allt ser bra ut, då ska jag till och med gå och köpa lite söta babykläder, så det så!
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2015-10-16 10:38:33 följande:

Någon som har tips om vilken aktivitet/motionsform som är lämplig vid foglossning? Andra råd vid denna krämpa?

Ha en fin fredag alla!

Allra bästa motionen när man har foglossning är cycling/motionscykel (sittande) alternativt simning (ej bröstsim). Vattengympa kan också gå bra.
    Stabiliserande styrketräning (typ inre coremuskulatur, bäckenbottenmuskulatur, ländrygg och baksida lår) är också bra. Benböj med vikt funkar också.
    Alla rörelser där benen går långt isär går bort, liksom hopp. Inga utfallssteg, step up, crosstrainer, jogging, bröstsim osv. ska undvikas. Hellre flera korta pass (30 min) än få långa. Stretcha rumpmusklerna är viktigt.
    Undvik gå i trappor eller gå som små barn med två fötter på varje trappsteg. Alla höftrotationer bör undvikas. Sitt ej med benen I kors, rör dig så mycket du kan med benen parallellt. Ha en kudde mellan knäna när du sover för mer parallella höfter.
  • Elenic
    Bonebag skrev 2015-10-16 13:34:54 följande:

Så lycklig!! Vilgot kommer få en liten lillasyster :D :D

Åh vad roligt, grattis!
  • Elenic
    Har ju tyvärr två graviditeter med mycket foglossning bakom mig, så ja... Dans är tyvärr inge vidare (jag är ju fd dansare och har dans som hobby nu också och lider av att inte få dansa som jag vill nu) och zumba är som du säger inte så bra. Tänk egentligen allt som har sned belastning, rörelser där benen inte är parallella och där benen kommer för långt ifrån varandra (stora kliv) - då är det ajabaja. Kvar blir då typ bara sittande spinning, korta promenader (med korta steg) och stabiliserande styrketräning. Yoga och sånt går bra, vissa rörelser - men där känner man ju vad som gör ont och vad som funkar. (Gravidyoga är toppen.)
Svar på tråden Marsbebis 2016