Inlägg från: Saltig |Visa alla inlägg
  • Saltig

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Frida9876 skrev 2016-03-07 10:13:40 följande:

Influensa i vecka 34! :( Inget jag rekommenderar! Akta er från alla virus och baciller där ute nu. 

Hade influensa A för över månad sen och fortfarande sjuk, hosta och snorig. Inget att leka med. Åk in om du inte får ner febern.

Krya på dig!

Paulina - skönt att allt såg bra ut.
  • Saltig

Detta har vi redan skrivit men kul med liten uppdatering

När är ni beräknade?

Själv är jag beräknad 4/4.

Magen har inte sjunkit än och går in i vecka 37 imorgon...

• Saltig
    FLovesA skrev 2016-03-08 09:46:05 följande:

Nu är Lillebrors BB väska helt klar.

Det blev en hel del men kände att det är skönt att ha med lite extra ifall man blir kvar längre än man tänkt från början.

Oh vad fina kläder. Ser så mysigt ut. Tänk att en liten ska dem på sig. Älskar den bruna overallen. En liten björn .

Ska till bm nu. Vid TUL för två veckor sen låg barnet med huvudet uppe. Vet inte om hon vänt sig ännu. Bm på ultraljudet sa att man känner när barnet vänder sig.... Har inte känt något sådant.

Någon som gått igenom ett vändningsförsök?
  • Saltig
    Millis81 skrev 2016-03-08 09:58:58 följande:

Det med att magen ska sjunka är nog en myt ????????

Jag har väntat i veckor på att kunna andas normalt och att den ska sjunka. Men inte skett än.

Är nu i 39+6. Så hoppas inte för mkt ?? Vissa sjunker den tydligen inte för innan vattnet går. Och jag verkar tillhöra dessa.

Hoppas på mer tur för dig ????

Stackars dig. Det är så jobbigt att inte kunna andas. Tycker att det är jättejobbigt med tryck mot lungorna speciellt nu när man förkyld oxå.

Det är bara och vänta då

Var hos bm och fick göra ett snabbt ultraljud för att se om barnet vänt sig. Och det hade hon . Nu slipper jag vändningsförsöket.
    Millis81 skrev 2016-03-08 13:32:36 följande:

Bf 9/3. Väntat på att magen ska sjunka i ett par veckor nu. Men inte hänt än.

Tid på förlossningen imorgon kl 8. Blir ev igångsatt beroende på hur "mogen" jag är. Gjort svepning i söndags.

Varför jag blir igångsatt är för att jag fick hepatos i v37. Bebisen har mått bra hela tiden. Så det har räckt med vanliga kontroller :)

Håll nu tummarna att han kikar ut imorgon.

Vad spännande! Håller tummarna!
  • Saltig
    FLovesA skrev 2016-03-09 15:49:35 följande:

Exakt så har jag varje kväll!!! Igår frågade jag mannen om det var extra varmt för jag fick ligga och fläkta med en tidning. Svetten bara rann! Jobbigt!! Jag har det dock lindrigare på dagen. Men på kvällar och nätter. Hjälp vad jag svettas.

Jag oxå! Jättesvettigt. Kan ha fönstret öppet och är varm medan resten av familjen fryser

Mina fötter är värst. Har ALDRIG svettats om fötterna som jag gör nu. Jag avskyr fötter överhuvudtaget (förutom bebis/barnfötter). Så det känns riktigt hemskt att ha svettiga fötter

I två dagar har jag haft småonda sammandragningar med jämna mellanrum. Hur ofta får ni det?

Har inte packat något till mig själv än. Kanske borde göra det då jag har onda sammandragningar. You never know, kanske kommer det en bebis snart.
  • Saltig

Det verkar som allas magar börjar förbereda sig inför förlossningen. Tänk att snart är våra bebisar här vad ni har kämpat/kämpar med alla era besvär

Jag fick åka in idag för kontroll pga just onda sammandragningar och minskade rörelser. Dr sa att nu kan bebin komma närsomhelst tex i helgen. Blev lite chockad, är inte redo fast jag vill då jag orkar inte vara gravid längre men vill verkligen att bebin stannar minst 2 veckor till då är jag i 38+2. Känns tryggare då på något sätt.

Dr sa att nu är det inga problem om barnet kommer då jag kommit så långt.

Sitter i soffan nu med sammandragningar.

Känner ni tryck mot baken oxå? Ibland känner jag att rumpan (rumphålet ) ska spricka speciellt när jag är på toa och kissar.

• Saltig
    CissiJissi skrev 2016-03-10 16:37:22 följande:

Jag har tre olika sortens "förvärkar", men undrar egentligen, vad är det ni alla klassar som förvärkar?:)

Jag kallar det andra saker och tänker att förvärkar är något annat som kommer först när allt är igång på riktigt..

Kan,ni som orkar, beskriva era upplevelser av just vad en sån värk känns?:)

Dr sa idag att förvärkar gör ont medan sd ska inte göra ont dvs magen blir bara hård. Men jag vet inte.... Har båda hela dagarna/nätterna. Ibland vet jag inte om det är en sd utan smärta och bebin trycker mot ligamentet eller om det foglossningssmärta samtidigt under en sd eller om det är förvärkar.

Förvärkar gör ont men hur ont är individuellt. Så när det gör riktigt ont och magen blir hård så är det en förvärk enligt mig.
  • Saltig
    Millis81 skrev 2016-03-10 21:19:04 följande:

10,02 imorse kom han :)

En pojke på 4500g och 53cm.

Var en hemsk dag igår. Droppet gjorde mig verkligen helt väck. Och hann aldrig vila mellan värkarna. Så var ju helt "full" med lustgas. När sen nattpersonalen kom fick jag äntligen epidural.

Och i morse fick jag hjälp av en helt gudomlig bm som verkligen gillade sitt jobb och gjorde allt för att jag skulle slippa snitt. Och 1,5h efter det är han född :)

Det tråkiga nu är att det är fullt på förlossningen och sängen min sambo fått måste nån annan ha.

Så nu är vi själva kvar här.. Förstår ju varför, men tråkigt iaf :(

Stort grattis!!!! Vilken sötnos! En stor kille Bra kämpat!

Förstår att det känns tråkigt att vara själv. Är lite ängslig gällande det.

Grattis ännu en gång!
  • Saltig

Startade en tråd om olika symtom gällande förlossning dvs inte det vanliga symtomen som värkar, vattenavgång, blödning utan andra symtom.

Jag har så oroskänslan i kroppen, allt känns obekvämt och konstigt, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Har både sammandragningar och förvärkar. Orolig att föda nu. Vill föda tidigast om två veckor.

Kanske oro som startat alla konstiga symtom

CissiJissi skrev 2016-03-12 12:21:18 följande:

Min barnmorska tror bebisen kommer va närmare 4kg.. Känns lite mycket.. Och allt är normalt, förstår inte varför hon tror det riktigt.. Han kan ju lika gärna vara 3.5, vad vet hon.. Har ni andra erfarenheter? Oro kring vikt? Fått någon bedömning av barnmorska vad hon tror?!

Det är svårt att säga exakt hur stora barnen är vid förlossning. Mina två äldsta vägde 3.900 och 3.885. Jag sprack lite med båda (kände ingenting) och det gick bra. Flickan jag väntar nu uppskattas väga 3.6 men som sagt hon kan vara mindre eller större.

Min kollega fick ett barn på 4.5 kg och allt gick utan problem. Hon sprack inte ens.
  • Saltig
    FLovesA skrev 2016-03-13 09:35:35 följande:

Söndag ! Har helt otroligt nog sovit riktigt bra inatt. Men igår på dagen så hade jag ont i fogar och mycket sammandragningar. Och lite magknip från och till som jag först trodde var förvärkar..hm men det var det nog inte;) men dem känns nästan likadana ibland.

Vi börjar så smått få ordning och reda här hemma. Vet inte hur alla ni andra har det..men vi lyckas alltid ha något katastrofrum gästrummet är ett sådant, bara för att garderoben uppe är som ett förråd så hamnar alla nytvättade kläder i gästrummet istället. Men det blir mitt projekt under nästa vecka. Sen är det faktiskt riktigt städat överallt. Det är ju så skönt när allt har sin plats!

Blir stressad av oreda! Känner att jag har mycket större behov av att städa nu när jag är gravid dock. Någon mer som är sådan? Ha en bra dag tjejer.

Kaos är det rätta ordet som råder här oxå. Spjälsängen är inte ihopsatt ännu. Står i ett hörn då vi måste planera om vårt sovrum så att allt får plats. Vi måste ta bort våra sängbord men jag behöver mitt till alla mina mediciner, lampan, boken och vattenflaskan samt andra saker jag behöver på natten när jag inte kan sova, så spjälsängen får vänta. Gästrummet ska vi inte inte ens tala om. Just nu är det gästrum/lekrum/barnvagn/babysaker rum. Men allt löser sig. Det går att fixa även när bebin är här fast man vill ju att det ska vara klart men tänker inte stressa över det.

Städar mycket oxå. Går och torkar alla luckor i köket, dammar och dammsuger alla hörn, städar rummen, toaletter minst två gånger i veckan, tvättar allt. Ska iväg nästa vecka och tvätta soffans alla kuddöverdrag sen får ingen sitta på den utan att ta av sig byxorna nä så illa är det inte men nästan. Har en hörna som blir bebisen där ingen får sitta än. Allt ska vara rent i början.

Dock svårt att städa när man har stor mage och ont. Så det blir lite i taget varje dag.
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)