Inlägg från: Saltig |Visa alla inlägg
  • Saltig

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Går in i vecka 28 om en dag. Nu går det undan.

Hemsk foglossning. Kan knappt klä på mig eller vända mig i sängen. Blivit sjukskriven, inte helt utan 25%. Läkaren ville sjukskriva mig 50% men vill jobba så länge det går. Få se bara hur fogarna klarar av allt rörelse på jobbet. Inte lätt att ta hand om 16 st 1-3 åringar. Funkar det inte måste jag tillbaka läkaren. Har ansökt om grav.penning men få se om det går igenom. Då jobbar jag bara januari ut.

Illamående är tillbaka men bara lite smått. Idag har jag knappt ätit något pga det.

Äter antibiotika mot streptokocker B som jag fått i underlivet. Hade det även med andra barnet och åt i 4 omgångar under grav. och fick det även under förlossningen.

Börjat känns igen rutinerna i magen. Bebin sparkar vilt i några dagar (mest kvällar och nätter :-0 ) och lugnare i 2 dagar, då kommer det sparkar då och då.

Nu är allt köpt inför barnets ankomst. Känns skönt att ha det klart

Jag hoppas att allt går bra med snowbaby.

• Saltig
    saraaj skrev 2016-01-07 08:54:40 följande:

Hej!

Börjar bli jätte orolig över att jag fått graviditetsdiabetes... var överviktig innan jag blev gravid och har gått upp rätt mycket är snart i v 29. Är törstig och trött, kissar dock väldigt sällan.ska göra glykosbelastning imorgon och blir helt kallsvettig bara jag tänkter på att jag kan ha fått diabetes... har gjort en glykosbelastning tidigare och den var helt normal! Är det någon som har erfarenheter av graviditetsdiabetes?

Känner ingen som fått diabetes under grav. men två som har diabetes och varit gravida. De gick spec.mödravård på Karolinska för kontroller. De tog insulin och fick tänka lite extra kring mat. De gjorde även kejsarsnitt i alla graviditeter.

Förstår att det känns läskigt. Jobbar med barn som har diabetes och så fick min lillebror även diabetes för ca två månader sen. Dock behöver du inte oroa dig då det finns behandling. Det krävs bara att man får tänka extra på kosten, väga maten (kolhydrater) och ta insulin. Blir en omställning men det försvinner efter du fött.

Håller tummarna att du inte har det
  • Saltig

Känner igen mig det här med jobb. Jobbar ju på småbarnsav. på en förskola. Har foglossning som blir bara värre. Idag knäppte det till rejält (så även hördes) i mittenfogen och gjorde rejält ont. Kunde knappt gå efter.

Har redan gått ner i tid med 25% (började igår) men arbetsuppgifter är detsamma. Kan/vill tyvärr inte be mina kollegor ta fler lyft, plock, aktiviteter och rutiner som vi har då vi redan är underbemannade gällande barngruppsstorleken och jag får inte så mycket stöd av kollegorna heller pga det. Så jag gör mycket ändå.

Blir lätt andfådd oxå. Tappar liksom luften och måste stå still och andas djupt några gånger. Inte lätt att hänga med småbarnen i deras tempo och vi ska inte tala om påklädning nu under vintertiden. Två till tre barn går bra men sen är man ju helt slut och på det ska man klä på sig själv alla lager med kläder då är man ju död.

Är i vecka 29 nu och är rätt stor. Gått upp redan 15 kg. Mycket vatten i benen. Inget hjälper trots stödstrumpor. Ska på lymfmassage om två veckor för att få bort lite vätska. Gör själv massage på benen på kvällarna.

Vill så gärna jobba då jag älskar mitt jobb som förskollärare men kroppen är ju bara blä just nu. Sover max 4 timmar då det gör ont att vända sig och ibland har jag ont i magen (högt upp). Tarmarna tar väl stryk av bebisen då den trycker och håller på. Kuddar överallt för att stötta benen, fogarna och magen. Maken sa att det är ett jäkla bygge jag har runt om mig varje natt som måste byggas om vid varje ställningsbyte.

Tänkte orka jobba fram till februari och hoppas på att grav.penningen går igenom om inte så får de f-n sjukskriva mig.

Oj vad långt klagobrev......

Nåja, skönt och skriva av sig iallafall. Äntligen helg och vila....typ. Är ensam hela helgen hemma med mina stora som är rätt självgående men det bråkar med varandra HELA tiden....

Rätt skönt att säga att barnverkstan stängs efter den här lilla tösen är född.

• Saltig
    Pauliina skrev 2016-01-08 21:01:32 följande:

Jobbar med inom förskola, småbarn (1-4 år). Är glad att jag inte har foglossning som med de två andra graviditeterna, men ischiasen är ett rent helvette de också.

Är så glad att detta är över efter denna tös jag med , ska försöka hålla ut till sista jan, sen blir de nog sjukskrivning.

Har aldrig haft ischias men de som jag känner som har/haft säger att det är jättehemskt och gör så ont.

Man får höra att graviditet är ingen sjukdom men just nu känns det som det. Fungerar ju inte normalt.

Har ju vänner som knappt kände något, mådde hur bra som helst och skuttade till förlossningen
  • Saltig
    aztec skrev 2016-01-09 16:53:22 följande:

Gått in i v 33 nu.

Vilken fin mage! Själv har jag en jättestor, för stor. Alla tror att jag ska föda närsomhelst...
  • Saltig
    Minitrea skrev 2016-01-09 22:24:31 följande:

Vet inte var alla bor riktigt men om det är någon i Stockholms området tänkte jag tipsa om att Rätt Start har sitt lager i Täby och har lagerbutiken öppen ons-fre typ 8-14 runt löning. Där säljer det blandade grejer ur deras eget sortiment till mindre än halva priset ute i butik. ????

Tack för tipset. Måste nog åka och kolla. Bor rätt nära Täby så det är inte långt
  • Saltig
    Maliin90 skrev 2016-01-10 18:13:01 följande:

Måste bara berätta! Jag har varit ledig från jobbet i tre veckor nu och börjar jobba imorgon igen. Jag har varit sååå orolig inför att jobba (jobbar på en småbarnsavdelning på f-skola) eftersom jag fått sammandragningar som jag tycker gör ont ibland av minsta lilla ansträngning (ska prata med bm på tis om det), har även oroat mig för att min ansökan om graviditetspenning inte ska bli godkänd, men så kom jag hem och kollade posten idag (eftersom vi varit borta i 3 veckor) och där låg brevet från f-kassan och jag är beviljad hel graviditetspenning från och med 1 februari! Sååå glad! :D så nu kanske nog stå ut den sista tiden om jag måste!

Oh vad skönt! Grattis!!! Är oxå i samma sits, jobbar som förskollärare på småbarnsavdel.

Har inte hört ett ljud från FK sen jag skickade in ansökan i december. Jag hoppas, hoppas att det beviljas!
  • Saltig

Jag har börjat bli rädd för förlossning. Senaste förlossningen hade jag ingen smärtlindring alls. Tål inte lustgas, mådde bara illa. Hann inte få epidural. Kände bara att nu kommer det och sen var det bara att börja krysta.

Vill inte bada och vill inte ha akupunktur då vid smärta får ingen röra mig. Gör mig bara irriterad och illamående. Ifs så vet man inte hur det blir denna gång.

Kollar oxå på en unge i minuten. Så imponerad vid varje förlossning hur de orkar. Har ju själv lyckats två gånger tidigare men lika orolig och ängslig ändå.

• Saltig
    aztec skrev 2016-01-15 11:01:13 följande:

Läkarna har skjutit upp hemgång till åtminstone söndag :( och ingen förändring på bebis än... De kollar bara hjärtljuden på bebisen en gång om dagen, är ingen orolig mamma annars men nätterna är hemska då jag bara ligger och försöker känna bebisen :/

Ända positiva är att mitt hjärta är i topp skick tydligen.

Vad kämpigt du har det. Hoppas du får g hem på söndag men det är ju bra att de håller dig kvar observation. Man vill ju inte riskera något. Kommer du få kejsarsnitt då barnets hjärta inte riktigt fungerar?

Själv lider jag av det vanliga; foglossning, sammandragningar, glömska, halsbränna, vätskefyllda ben och mina 15 kg viktuppgång.

Känns så fjuttigt att gnälla när man vet att vissa har kämpigare som du och Snowbaby.

Grattis till bebin, Snowbaby.

Nu ska jag lägga mig i sängen med benen högt och titta på tv. Imorgon är det babyshower för en kollega.

Kommer ni få/ha en babyshower? Jag har faktiskt ingen aning. Tror dock inte det då jag och mina vänner har aldrig haft sådant.
  • Saltig
    aztec skrev 2016-01-17 11:39:53 följande:

Blivit flyttad till BB nu. Medicinen fungerade inte så har ingen aning vad som kommer ske nu, läkaren skulle komma förbi idag eller Imorgon?? :/ hemskt att bara ligga här och inte veta något.

Saknar min man och dotter med :(

Måste vara jobbigt med ovissheten, oron och bara ligga där och vänta. Kan inte ens föreställa mig. Nu är du på bästa platsen där de tar hand om dig och barnet. Hoppas allt kommer gå bra.

Jag har 78 dagar kvar innan det är dax.

Blivit mer irriterad och trött. Ingen tålamod. Foglossningen är så smärtsam!!!

Gårdagens babyshower var verkligen lyckat. Roliga lekar, god mat/fika och prat om bebisar och förlossning. Presenterna var väldigt uppskattade, mycket sådant som man behöver. Så mysigt! Oh, vill så gärna få en oxå men det kommer inte ske, tyvärr.

Hoppas ni andra mår bra. Inte så långt kvar nu. Kommer gå fort nu.
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)