• Alexi

Vilka glassar får era barn?

Ni som har barn i åldern typ 4-10 år, vad gäller för glassätande hos er?

Hur mycket glass får de äta på sommaren och framför allt, vad för glass får de välja mellan när ni köper i affärer? Tex på Gbs glasskarta, får de köpa de största när de vill?

• Svar på tråden Vilka glassar får era barn?
  • Penida

Och det i all välmening, Alexi. Det hoppas jag du förstår.
    Oavsett vad det gäller som vi inte vill att våra barn ska vara eller bli som vi är eller var kan det få motsatt effekt om vi inte tänker steget längre, att de är egna individer med vem vet, ett helt annat liv.
    Är du eller något annan på riktigt orolig skulle jag kontakta en dietist för råd. Kanske en psykolog. Jag skulle inte rekommendera någon att använda din väninnas metod. Den skulle kunna vara som gjord för ätstörningar. Att belönas med sött för att man är aktiv blir tokigt, det är i en annan ände man måste börja. Det finns oftast en orsak till sådant beteende  och finner man den är det lättare att komma till rätta med det.

Avskyr CIO-metoder
  • Sous
    Alexi skrev 2015-07-17 23:08:34 följande:
    Vi försöker ge barnen en bild av normal nivå på ätande, därför vill jag också få koll på vad som är normalt. Barnrn är nu helt normalviktiga och rör sig mycket men sexåringen är en sockergris och det är sällan hon slutar äta söttsaker innan de är slut. En glass har hon nog aldrig lämnat och när hon då får smsk för typ daimglass känns det inte rätt med en sån varje gång.

En bekant hade ett motionssystem för sitt barn i typ tolvårsåldern, beroende på mängden rörelse fick barnet ihop poäng som kunde bytas mot olika stora glassar. Också ett sätt att synliggöra förbrukning ochvad kroppen behöver.
    Din bekants idé låter som en enkelbiljett till ätstörningar. En kompis till mig var sån att hon gärna vräkte i sig sötsaker som barn, hon var dock aldrig överviktig, men allt tjat om detta ledde till att hon för att vara "duktig" utvecklade anorexia i tonåren...
  • Lavish

Han brukar få köpa den han vill, men jag brukar försöka "sälja in" de mindre isglassarna eftersom jag vet att det är de han brukar gilla bäst och äta upp hela. Men insisterar han på en daimstrut får han det.

Glass från butik blir kanske max en gång i veckan, men hans pappa har en glassmaskin han gör glass med hemma, och ibland gör jag nyttiga glassar med juice och osockrade bär, så totalt kanske glass 2-3 ggr i veckan nu på sommarlovet. 

• Sockervaddspinnen

Hej!

Här kommer jag med lite OT igen. Sorry!

Jag hittade en gammal tidning från 1956. I den är det ett stort uppslag om "det nyttiga godiset - glass!". Det står att en glass om dagen gör en gott på sommaren.

Varför det klassas som nyttigt är för att det innehåller mjölk (dock vet jag att man inte drack lika mycket mjölk på 50-talet, som idag. Det blev ju mer vanligt några år senare och då blev det istället övermängder).

Tyckte bara att det var lite kul att nämna med tanke på denna tråd.

• Natulcien
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-18 08:35:05 följande:

Hej!

Här kommer jag med lite OT igen. Sorry!

Jag hittade en gammal tidning från 1956. I den är det ett stort uppslag om "det nyttiga godiset - glass!". Det står att en glass om dagen gör en gott på sommaren.

Varför det klassas som nyttigt är för att det innehåller mjölk (dock vet jag att man inte drack lika mycket mjölk på 50-talet, som idag. Det blev ju mer vanligt några år senare och då blev det istället övermängder).

Ja, tiderna förändras...
    Fast glass på den tiden var kanske lite "nyttigare" och "renare" än idag? Idag är ju de flesta glassar med som förtäckt godis, iskallt godis, med supertjocka chokladöverdrag, starka färgämnen, kola, nonstop etc.
  • Miafiastina

Min dotter får välja precis vilken glass hon vill vilket alltid brukar resultera i Calippo Cola...

• fluu
    Alexi skrev 2015-07-17 21:42:42 följande:
    Fast jag tror inte det är jättemånga familjer som varje gång de köper glass går fem km tur och retur...
    Troligen inte, men så är det nog inte många familjer som äter glass så ofta att det är avgörande för kosten i sig heller.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-18 08:35:05 följande:
    Hej!

Här kommer jag med lite OT igen. Sorry! smile2.gif
    Det är kul att se hur det förändrats. Jag har sett någon gammal journalfilm där barnsjukhusen försågs med glass och uppmanades att ge det till barnen, även mammor med sjuka barn uppmuntrades att proppa i dem glass. Antar också att det är för mjölkens skull.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flash Gordon
    Alexi skrev 2015-07-17 09:12:17 följande:

För att en stor glass innehåller 200-300 kalorier per glass, vilket är rätt mycket sett tillbarns kaloribehov.

Det är ju ungefär vad ungarna bränner på en timme eller två på studsmattan.

Jag ser det framför mig:

- Ungar! Ni får en glass, men då är ni tvungna att efteråt hoppa en timme på studsmattan!

- Okeeeeeej dååååå!

*uttråkat svar från ungarna*
  • Nyfikna72

Vad är det för människor som ger så mycket glass till barn så de måste tänka på kalorierna? Med en normal konsumtion av glass och ett normalt rörelsemönster hos ett barn lär man aldrig behöva tänka i de banorna.

Svar på tråden Vilka glassar får era barn?