• Alexi

Vilka glassar får era barn?

Ni som har barn i åldern typ 4-10 år, vad gäller för glassätande hos er?

Hur mycket glass får de äta på sommaren och framför allt, vad för glass får de välja mellan när ni köper i affärer? Tex på Gbs glasskarta, får de köpa de största när de vill?

• Svar på tråden Vilka glassar får era barn?
  • Fjärilslarv

Men herregud klart att barn ska få glass på sommaren! barn är ju ute och rör på sig massor på sommaren, japp jag tar för givet att man inte låter sina barn sitta inne hela dagarna i ändra.

• Mrs Green
    Fjärilslarv skrev 2015-07-17 19:52:16 följande:

Men herregud klart att barn ska få glass på sommaren! barn är ju ute och rör på sig massor på sommaren, japp jag tar för givet att man inte låter sina barn sitta inne hela dagarna i ändra.

Jag läste att en 10-åring behöver springa en mil för att förbränna en Magnum. Så mycket springer inte min 10-åring... Hon kan få en Magnum/Daimstrut eller liknande någon enstaka gång. Men normalt får hon välja bland de mindre/medelstora. Köper hon kulglass får hon numera två kulor, om de är normalstora. När hon var mindre fick hon alltid en kula. Hon är en riktig godisgris och vi kan inte låta henne äta obegränsade mängder med socker.
  • Penida

Det blir rätt mycket glass på sommaren här vid fint väder. För mig hör det till barndomen och sommarlov.
    Vi är ute och åker rätt mycket just nu och besöker olika städer och övernattar här och var och då blir det ofta glass på nån trevlig glassbar där vi är. Även hemma köper vi gärna glassen i glassbarnen.
    I frysen brukar vi ha nåt paket med Gbs klassiker och nån som passar om vi ville göra egna strutar, egen glass gör vi också gärna.
    Våra barn är fysiskt aktiva och äter sund kost i övrigt så nej, jag ser ingen anledning till att de inte får välja fritt när de får. Har samma erfarenhet som flickan och kråkan, de lämnar om det skulle bli för mycket och oftast ser de inte till storleken utan till vad de gillar. Enligt min erfarenhet brukar det vara de barn som väldigt är strikt hållna som inte kan sluta äta även om de fått nog och alltid ser till den glass, godisbit eller bulle eller vad det än är som är störst.

Avskyr CIO-metoder
  • buggi

Om det är glass får de välja vad de vill. Vi äter glass om vi är på utflykt och det är glassväder men köper sällan hem - Ben and Jerry's eller liknande om vi firar något eller liknande.

• Sockervaddspinnen
    Mrs Green skrev 2015-07-17 21:00:21 följande:

Jag läste att en 10-åring behöver springa en mil för att förbränna en Magnum. Så mycket springer inte min 10-åring... Hon kan få en Magnum/Daimstrut eller liknande någon enstaka gång. Men normalt får hon välja bland de mindre/medelstora. Köper hon kulglass får hon numera två kulor, om de är normalstora. När hon var mindre fick hon alltid en kula. Hon är en riktig godisgris och vi kan inte låta henne äta obegränsade mängder med socker.

Min snart 5-åring springer inte heller en mil. Men han går en halvmil, fram och tillbaka, för att köpa glass. Den promenaden, plus springet omkring i lekparken, blir nog mer än en mil.
  • Alexi

Fast jag tror inte det är jättemånga familjer som varje gång de köper glass går fem km tur och retur...

• Christi38

Jag tror det är skillnad på om det BARA handlar om glass eller om det gäller sockerintagen över lag. Jag menar vi äter rätt OK i övrigt hemma, inget godis annat än lite popcorn eller en chokladbit till fredagsmyset, bra mat på förskolan, ute mycket och sitter inte bara framför TV ledig tid ovh pojkarna håller sin viktkurva fint.

Annat om vikten skulle rusa iväg eller om det skulle bli onödigt frosseri, då får man tänka om och förändra livsstilen känner jag.

• Sockervaddspinnen
    Alexi skrev 2015-07-17 21:42:42 följande:

Fast jag tror inte det är jättemånga familjer som varje gång de köper glass går fem km tur och retur...

Nä, tydligen inte många som låter sitt barn välja den glass som barnet själv tycker är godast heller. Och när jag skrev att mitt barn slänger halva sin glass, då han inte gillar självaste struten, så var ju det också ofattbart enligt vissa.

Hur som helst. Poängen med mitt förra inlägg var att man inte behöver _springa_ en hel mil _på raken_ för att förbränna glassen. Det räcker alltså med en liten promenad där, lite park- och klätterställningslek där, lite studsmatta där, några simtag där, en cykelsväng där, osv. - Alltså; de allra, allra flesta barn gör av med mängden "överflödiga" kalorier de tar in under en dag, genom att de är så aktiva.
  • M r a u

Barnen har ett ganska så oregelbundet intag av glass, och de får välja vilken glass de vill på GB-kartan.

• mammalovis

Med tanke på att tvååringen sover middag, så blir det inte så mycket glass, då vi oftast går på stan innan lunchen och jag tycker inte att de ska äta glass innan maten. Kommer vi iväg på eftermiddagen, så blir det precis innan middan ...

Idag hade de dock varit iväg och tösen lyckades inte sova så då fick de glass efter lekparken på eftermiddagen, men senare middag. Hemma har det blivit glass om vi köpt jordgubbar, vilket inte är så ofta. 2-åringen skulle kunna äta mycket glass om hon fick och vill ofta ha mer, även om hon kallar det för tårta ... 4,5-åringen äter betydligt mindre och kan lämna. Nu ska vi snart iväg och bo i farföräldrarnas sommarhus och då är risken stor att farmor ger dem både en och två glassar om dagen plus bullar o kakor.

Svar på tråden Vilka glassar får era barn?