• Alexi

Vilka glassar får era barn?

Ni som har barn i åldern typ 4-10 år, vad gäller för glassätande hos er?

Hur mycket glass får de äta på sommaren och framför allt, vad för glass får de välja mellan när ni köper i affärer? Tex på Gbs glasskarta, får de köpa de största när de vill?

• Svar på tråden Vilka glassar får era barn?
  • Christi38

Under sommarlovet blir det mer glass än annars! Oftast kulglass i bägare väljer de ute men det har hänt att de vill ha en strutglass och då får de det. Kalorimängden styr inte val av glass hos oss, de är så fulla av energi o gör av med den på ett kick.

Hemma har vi mest pinnglassar med chokladöverdrag eller vanilj/jordgubb.

.

• Sockervaddspinnen

OT - men på tal om glass; är det någon som minns Daffy-glassarna? Tror man kunde köpa de från glassbilen på 90-talet. Pinnglassar med typ tre olika smaker, om jag minns rätt. Kan även ha varit ett chokladöverdrag på toppen. Möjligt att en av smakdelarna var isglass(?).

• Scratt

Daffy minns jag! Fanns hos glassbilen
    Mjukglass underst, sen ett lager isglass den ett överdrag av något.
    Min favvo ????

Men till ämnet, mina barn 6 och 4 år får välja vad dom vill, oftast Magnum eller dumlestrut.
    Ibland isglass, detta blir ett par-tre gånger i veckan sommartid plus att vi nästan alltid har isglass hemma. Det äter dom väl ett par om dagen

• Sockervaddspinnen
    Scratt skrev 2015-07-17 09:39:20 följande:

Daffy minns jag! Fanns hos glassbilen

Mjukglass underst, sen ett lager isglass den ett överdrag av något.

Min favvo ????

Men till ämnet, mina barn 6 och 4 år får välja vad dom vill, oftast Magnum eller dumlestrut.

Ibland isglass, detta blir ett par-tre gånger i veckan sommartid plus att vi nästan alltid har isglass hemma. Det äter dom väl ett par om dagen

Ja, så kanske det var! Men, vadå, finns de att köpa fortfarande!?
  • Elsis

Sockervaddspinnen, ja men det kan ju finnas flera glassar barnen tycker om, även om de helst vill ha den största. Det kan också vara skillnad på att ha ett barn och flera som ska få glass. För oss styr inte ekonomi val av glass, men det kan ju finnas familjer där det förhåller sig så. Du undrade ju varför barn inte får välja och jag kan tänka mig att det kan vara ett skäl för vissa, tyvärr.

• Scratt
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-17 09:40:59 följande:
    Ja, så kanske det var! Men, vadå, finns de att köpa fortfarande!?
    Daffy?
    Nej dom fanns att köpa hos glassbilen
  • Natulcien

Vi äter inte så mycket glass. Men visst kan vi väl ta en glass om vi är iväg någonstans. Den här sommaren har vår 4,5-åring ätit kanske 5-6 glassar totalt.
    Så inga dagliga glassar hos oss. Är det varmt så dricker vi mycket vatten.
    De få gånger vi äter glass så har han fått välja. Han tar ändå oftast Piggelin, Sandwich eller nån mindre strut, typ Cornetto.
    Han efterfrågar inte glass. Det brukar vara vi som föreslår att vi ska ta en glass.

• modsey

På sommaren äter de mer glass än annars, blir någon glass i veckan kanske. Och de får oftast välja vilken de vill.

• fluu

Vi har inga bestämda regler eller så, men det äts mycket mer glass nu på sommarlovet än annars. Min treåring får glass kanske två gånger  i veckan nu. Ibland när vi är ute och så har vi faktiskt också köpt från glassbilen. Dottern får välja fritt av det lilla utbud hon kan äta, det känns inte som att det är avgörande i hennes kost på något sätt.
    Vi gör också ofta egen glass som inte innehåller tillsatt socker.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jemp

Jag hade inte låtit mitt barn välja tex daimstrut varje gång om den aldrig åts upp...

Svar på tråden Vilka glassar får era barn?