Jemp skrev 2015-07-17 11:05:44 följande:
Jag hade inte låtit mitt barn välja tex daimstrut varje gång om den aldrig åts upp...
fluu skrev 2015-07-17 11:12:06 följande:
Det kan jag däremot hålla med om. Det hade känts onödigt att köpa något som inte äts upp. Nu har jag iofs inte det problemet med min gottegris ;)
Alexi skrev 2015-07-17 11:12:27 följande:
Men det verkar alltså vara få som tänker glasstorlek ur perspektivet vänja sig vid lagom storlekar. Det har ju pratats mycket om storkek på llsgodispåsar, chipspåsar och läskflaskor. Varför är det då inte lika relevant med storlekarna på glass?
Det är ju knappast mitt barns fel att hans (dåvarande) favoritglass är en av de största, samt att hälften av glassen inte faller honom i smaken.

(Dock köpte vi en gång en sån där låda med små Daimstrutar, men han åt ändå inte hela då han inte gillar struten).
Jag vill att mitt barn ska få äta den glass han tycker är god, och sluta äta när han känner sig mätt eller kommer till den del av glassen han inte tycker är god (kexstruten).
Han äter inte bara för att det är gott - han äter tills han blir mätt. Så jag ser inget problem med att ge honom en stor Daimstrut eller en stor godispåse. Vill han inte äta mer, så slänger han resten eller så sparar han det. Inga konstigheter.