• Alexi

Vilka glassar får era barn?

Ni som har barn i åldern typ 4-10 år, vad gäller för glassätande hos er?

Hur mycket glass får de äta på sommaren och framför allt, vad för glass får de välja mellan när ni köper i affärer? Tex på Gbs glasskarta, får de köpa de största när de vill?

• Svar på tråden Vilka glassar får era barn?
  • fluu
    Jemp skrev 2015-07-17 11:05:44 följande:
    Jag hade inte låtit mitt barn välja tex daimstrut varje gång om den aldrig åts upp...
    Det kan jag däremot hålla med om. Det hade känts onödigt att köpa något som inte äts upp. Nu har jag iofs inte det problemet med min gottegris ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Alexi

Men det verkar alltså vara få som tänker glasstorlek ur perspektivet vänja sig vid lagom storlekar. Det har ju pratats mycket om storkek på llsgodispåsar, chipspåsar och läskflaskor. Varför är det då inte lika relevant med storlekarna på glass?

• Archandra

Mina barn äter inte glass varje dag under sommaren, precis  som de inte äter godis varje dag. När de äter glass varierar det vilken typ av glass det blir. Om de äter kulglass brukar de få en valfri kula. När de äter styckglass vill fyraåringen oftast ha Sandwich, medan åttaåringen brukar välja Piggelin eller Calippo.

Jag tycker faktiskt inte att det är så viktigt med "lagom storlekar". Mina barn har fått lära sig att inte äta efter att de känner sig mätta. Vi försöker att inte lägga så mycket laddning kring mat och godis. Min erfarenhet är att barn som har föräldrar som hela tiden lägger sig i deras ätande, är de barn som sedan utvecklar ett problematiskt ätbeteende.

Om det skulle vara så att något av mina barn någon gång skulle överäta glass (eller något annat), tycker jag faktiskt inte att det är hela världen. Det jämnar ut sig på sikt.

• Gladskit

Eftersom vi sällan äter glass och min son i 90% av fallen väljer samma glass (sandwich) så får han välja fritt.
    Alltså eftersom jag mer eller mindre vet att han tar en vettig glass så är det helt ok om han någon annan gång väljer typ tip top eller magnum. Men de gånger han gjort det så har han tröttnat efter fem min och sagt "jag ooooorkar inte meeeeer"....

Vi köper GB-glass kanske 3ggr per år så det känns som ett icke-problem. Men hade jag haft en unge som var galen i glass så hade jag begränsat valmöjligheterna eftersom många glassar är extrema socker-och kaloribomber.

Från Hemglassbilen handlar vi när vi är på landet och där räcker det med att sonen bjuder grannarna på glass en eller två gånger så är lådan slut

• Velmaja

Vi äter väldigt sällan glass så när vi gör det får han köpa vilken glass han vill. Men på sommaren brukar vi har vi isglass i frysen för varma dagar :)

• Sockervaddspinnen
    Jemp skrev 2015-07-17 11:05:44 följande:

Jag hade inte låtit mitt barn välja tex daimstrut varje gång om den aldrig åts upp...

fluu skrev 2015-07-17 11:12:06 följande:

Det kan jag däremot hålla med om. Det hade känts onödigt att köpa något som inte äts upp. Nu har jag iofs inte det problemet med min gottegris ;)

Alexi skrev 2015-07-17 11:12:27 följande:

Men det verkar alltså vara få som tänker glasstorlek ur perspektivet vänja sig vid lagom storlekar. Det har ju pratats mycket om storkek på llsgodispåsar, chipspåsar och läskflaskor. Varför är det då inte lika relevant med storlekarna på glass?

Det är ju knappast mitt barns fel att hans (dåvarande) favoritglass är en av de största, samt att hälften av glassen inte faller honom i smaken. (Dock köpte vi en gång en sån där låda med små Daimstrutar, men han åt ändå inte hela då han inte gillar struten).

Jag vill att mitt barn ska få äta den glass han tycker är god, och sluta äta när han känner sig mätt eller kommer till den del av glassen han inte tycker är god (kexstruten).

Han äter inte bara för att det är gott - han äter tills han blir mätt. Så jag ser inget problem med att ge honom en stor Daimstrut eller en stor godispåse. Vill han inte äta mer, så slänger han resten eller så sparar han det. Inga konstigheter.
  • Flickan och kråkan

Här får de välja fritt. Har två pigga trådar till pojkar som springer, hoppar och idrottar dagarna i ända. De har aldrig vräkt i sig godsaker oavsett. Var på en glassbar nyligen i Falkenberg... megaglassar...båda lämnade för att de inte orkade. De äter inte tills något tar slut bara för att.

• Sockervaddspinnen
    Flickan och kråkan skrev 2015-07-17 14:02:27 följande:

Här får de välja fritt. Har två pigga trådar till pojkar som springer, hoppar och idrottar dagarna i ända. De har aldrig vräkt i sig godsaker oavsett. Var på en glassbar nyligen i Falkenberg... megaglassar...båda lämnade för att de inte orkade. De äter inte tills något tar slut bara för att.

OT igen här, men på tal om glassbar så finns det en alldeles underbart mysig glassbar i Söderköping. De har riktigt coola glassar.
    Ett exempel är deras "Köttbullar och spaghetti". Då serveras man en liten "stekpanna" med runda chokladglasskulor och "strimmelpressad" vaniljglass (som då liknar spaghetti). Superkul!
  • vampyria2

Blir väl ungefär en glass om dagen, oftast så köper jag strutglass i från Neto för de är super goda och kostar bara 18 kr för 8 glassar.
    Ca två gånger i veckan köper vi glass ute och då väljer sonen alltid Daijm choklad, han verkligen älskar den.

Han rör sig massor och äter sunt annars så jag ser inga problem med det

• Sockervaddspinnen

Kollade igenom deras meny nu som hastigast och fann inte den glassen jag försökte beskriva. Däremot hade de en stekpanna med pannkakor och glass. Också den lite festlig.
    Kolla igenom menyn:
    www.smultronstallet.se/meny/
    Riktiga konstverk!

Svar på tråden Vilka glassar får era barn?